Erfarenhet av hypotyreos

prinsessfeminist

Trådstartare
Idag, när veterinären ringde, så fick jag mina misstankar bekräftade. Min vovva lider av hypotyreos, underfunktion av sköldkörteln. :(

Under hösten har hennes päls varit i sämre skick och senast för ett par veckor sedan fick hon en halvkal fläck, stor som en knapp handflata på ena flanken.

Hon har också gått upp i vikt och verkat trött.

Nu har vi alla fall fått diagnos och medicinen skall hjälpa henne. Men min fråga är vilka erfarenheter ni har av denna livslånga sjukdom? Blev hunden helt återställd? Fick ni förändra medicineringen efter hand?

Tacksam för svar och reflektioner kring hur jag bäst skall möta min hunds nya behov i livet.

Min mamma hade en riesenschnauzer som diagnostiserades med T4 när hon var sju. Hon blev helt återställd, och levde frisk med medicinering i åtta år till. Pälsen blev snabbt fin igen, hunden gick ner i vikt, men några veck blev kvar runt halsen resten av livet. Att få en godbit med piller i morgon och kväll förhöjer bara livskvaliteten tycker hunden.

Då var medicinen man gav Levaxin, som var riktigt billig. Ett par provtagningar gjordes under hundens återstående år. Nu är det andra tider har jag förstått, dyr medicin och ideliga provtagningar, men jag tror ändå att hypotyreos fortfarande är en sjukdom på hunden som det är lätt att leva med.

Tack @Liran !

Vi ser redan skillnad! Sedan igår har hon fått två doser medicin och även om hon inte är precis som vanligt, så har hon idag varit mer benägen att "vara med".

Jag är så glad! :):love:

Tänk att så lite gör så mycket!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 860
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka