Erfarenhet av halskotpelare??

rubytoo

Trådstartare
Defekter och symptom från halskotpelare! Någon som har erfarenhet av detta?

prognos, behandling etc

Sv: Erfarenhet av halskotpelare??

En bekant till mig hade en häst, köpt från nån uppfödande bonde i skogen, den var ty 5-6 år och hade inte gjort något vettigt alls i livet. Jag skulle sko den, men det var komplett omöjligt att lyfta och hålla upp bakbenen på den. Jag är inte världens starkaste, men detta handlade inte om styrka utan den klarade inte av att lyfta bakbenen ordentligt.
Efter lite diskussion med min bekanta om detta tog de med hästen till klinik och för att göra en lång historia kort så visade det sig att den hade nån skada (sannolikt unghästtrauma) på halskotpelaren, som satt typ mellan bogbladen. Så den var lite svår att hitta med röntgen... Efter att ha hittat detta ville kliniken inte ens att de skulle ta med hästen hem igen, då det var risk att den skulle skada människor i och med de neurologiskt orsakade balansproblemen som uppstått - vilka var orsaken till att jag inte kunde lyfta bakbenen på den.

Jag hade en otroligt fin tvååring med supergång som plötsligt blev vinglig och fick svårt att resa sig. Åkte in och röntgade halskotpelaren vilken hade en del förändringar och förträngningar och det blev avlivning med en gång, vet ansåg att hästen hade så allvarliga problem att den tom kunde vara livsfarlig eftersom den inte kunde kontrollera sin kropp :(

Det var väldigt ledsamt det hela.

Jag hade en jättefin tysk valack som köptes som fyraåring. Han växte över en dm på tio månader och blev plötsligt vinglig, "tappade" bakdelen, blev agressiv osv.
Röntgen visade på flera sammanväxningar och förträngningar i halskotepelaren, han avlivades.

Min häst har pålagringar i halskotpelaren som upptäcktes vid röntgen då han var nio. Han var avsedd för dressyr på lite över "svensson-nivå" men klarade inte samling, och därför röntgades han. Nu används han i lättare träning och är femton år. Fortfarande svårt att samla sig förstås, men på lägre nivå går det bra och det som märks är att han är mycket stel, kan tex inte klia sig själv på kroppen. Inga problem med vinglighet eller så, lyfter bakbenen utan problem mm.

Under de sex år jag ägt honom har han fått någon slags akut låsning i halsen två gånger, och då inte kunnat lyfta huvudet från marken, ungefär som nackspärr tänker jag mig. Det har släppt av sig själv inom några timmar då han fått smärtstillande, massage, värme och lätt promenad. Detta har tydligen hänt innan jag ägde honom också, från ca 2-3 års ålder varför jag tror det är en unghästskada i hagen han har.

Han blir lätt stel i musklerna och får massage mm, men annars fungerar han som häst på hobbynivå. Vad jag förstår är detta dock ovanligt vid problem med halskotpelaren tyvärr. De flesta verkar ha en dålig prognos med bla humörpåverkan, vinglighet och svårt att koordinera bakbensrörelser.

Min häst har artros mellan halskota 5 och 6, mest på vänster sida.

Detta upptäcktes då han under ett ridpass blev tokhalt bak, sedan började han skaka, låg och krampade i boxen för att sedan helt plötsligt bli "normal" igen. Hältan satt dock i ca 4 veckor, hela bakdelen var låg i rörelse (tänk sönderavlad schäfer) och han kunde knappt trava med bakbenen (blockhalt). I skritt rörde han sig i princip normalt. Började sätta igång honom lite lätt från marken när han blev ohalt och när han hade återfått balansen så körde vi till klinik.

På kliniken konstaterades artos i halsen, nerver hade klämts därav "bakdelskollapsen".

Fick rekommendation att rida och träna som vanligt, destomer vältränad och musklad/smidig han är desto mindre problem kommer han ha av sin artros. För tillfället går han msvc dressyr och hoppas kunna starta högre. Han byter, trampar lite samt lyckas få till några passagesteg och man kan inte tro att han för ett år sedan var förlamad. Men det krävs en del av mig som ryttare/ägare då bara 2-3 veckors vila gör honom vinglig och obalanserad, samt att han får svårt att koordinera bakbenen.

Lite knapplån: är nyfiken; ni med hästar med konstaterade problem på halskotpelaren, vet ni vilken, vilka kotor det gällde eller var det hela halskotpelaren?

*kl*

En fråga till er alla.

Ni som haft häst med problem har de alla haft röntgenförändringar och stora problem?

Min häst har inga förändringar och inget problem med balans eller att samla sig. Hoppar helt obehindrat dock visar den en orenhet vid ställning till vänster.

Jag kopplades in på en häst som hade ett försvarsbeteende, reste sig och slogs vid ridning. Han var hyfsat nyinköpt, vetbes och köparen var lite grön.
Jag tyckte hästen var ofräsch och tyckte hästen skulle utredas innan jag ville träna den. Han var dessutom sned rejält i kroppen.
Han var 3-3,5 gradigt halt runt om. Efter att ha bytt vet och behandlat och rehabat vid hand(för att få bort snedbelastandet och lära om ett nytt rörelsemönster för honom) blev hästen fräsch.
Genom lite snokande hittade man att hästen varit sån här förr, innan köp, större delen av livet skulle jag tro. Behandlad några ggr.
Vi hade här kollat rygg och ben på hästen. Han hade sabbat ena tåsträckaren bak i en olycka då han skurit sönder den. Han hade också KS.

Men jag tränade honom i ett år. Vet var hela tiden inkopplad. Han höll sig fräsch med den mer sjukgymnastiska träningen jag sysslade med. Vi red och han utbildades. Han blev riktigt fin!
Dock styvnade han till rejält bara av att stå några dagar, på ett osunt sätt.

När matte till slut bestämde sig för att göra sig av med hästen(han hade skrämt henne för mkt i komb med att hon inte riktigt var rutinerad nog att arbeta honom så som han behövde för att hålla och att ha heltidsträning är inte ekonomiskt försvarbart i längden) bestämdes i samrådan med vet att rida honom så som "alla andra" rider i en månad innan man gjorde en besiktning.
Just för att inte skicka vidare honom och han börjar ridas så och får ont och då igen kanske får stryk eller skadar någon. Han blev snabbt sämre.
Man åkte in och röntgade halsen och hittade där pålagringar.
Han fick tas bort.

Den hästen tror dock jag hade gått att hålla symptomfri om man höll igång enligt hur jag red honom det där året. Mycket böjning och först fokus på bärighet innan man sen kunde rida fram mer gång och tempo. Först låg och rund innan man kunde börja höja formen då han musklades mer.

Han krävde en ryttare som balanserade honom åt honom iom att han själv blev sned annars. Man var tvungen att placera honom i varje steg. Och se till att han var liksidig(lika rörlig åt båda håll i böjning, sidvärts, samma påskjut, samma bärighet etc).
Man var också tvungen att se till att han inte spände till, utan bar sig korrekt.

Under det där året så pallade han också avsteg från den ridningen i form av lite busridning, hoppning etc som jag också gjorde.

Veterinären är enig med mig i hur jag tänkte kring honom i rehab och även i form av huruvuda det skulle gått att få honom att hålla framöver. Även om hon innan inte riktigt trodde det skulle gå. Men hon såg ju resultatet, både av den bra träningen och då den ändrades.
Hade han fått gå på bete etc tror jag han brakat med. Han skulle ridas just så som han då reds för att hålla. Annars styvnade han först, sen blev sned och sen snedbelastade han och blev överansträngd/slitage på en del ställen=smärta.

Annars tror jag det är lite samma som med ryggförändringar: många har det utan att vi vet det. Man undersöker inte de symptomfria. Så därför märker man bara på de som är riktigt kassa.
Halsröntgen är ju inte det första man gör vid hältutredning eller diffusa symptom.

Min gamling fick en skada på halskotpelaren efter trauma, kunde vara helt ren för att plötsligt bli blockhalt i steget efter. Så länge jag kunde hålla igång henne och mha min underbare veterinär höll hon i några år till, men när hon blev stående pga dräktighet så tappade hon musklerna och fick återkommande problem. Jag försökte bygga upp henne igen genom att tömköra i timmar ute på stigar och småvägar men till sist när jag trodde att det skulle vända åt rätt håll fick vi ett bakslag och jag valde att ta bort henne innan livsglädjen skulle försvinna.

Hon var lika pigg och glad som den dag jag köpte henne som 7-åring som den dag hon dog vid 24, men gick då på smärtstillande och behandlingar. Inte ett grått hårstrå, blank och fin i hårremmen, bra tänder och hovar, hon hade lätt blivit 30 om hon inte skadat sig. :(

Jag hade en häst som hade en förträngning mellan två halskotor (kommer inte ihåg vilka, någonstans mitt på halsen. Han blev utdömd och efter rekommendation av veterinären tog jag även bort honom.

Min sjuåring som jag red en period misstänktes det en defekt på halskotpelaren.
Han.. ramlade när man red.
Han kunde hoppa hela banor utan ett felsteg, men ibland mitt på plana backen så stöp vi. Det blev tillslut farligt och jag var den enda som tordes rida honom tillslut.
Alltid pigg och glad, aldrig halt eller ofräsch. Öronen framåt jämnt när man red. Ville alltid göra rätt
Vet. sa direkt att det lät som halskotpelaren och bad oss komma in och röntga. Sagt och gjort.
Vet. såg honom i rörelse och under ryttare och sa att det där behöver vi inte röntga. Det är halskotpelaren. Bara att avliva
Röntgen gjordes ändå. Fanns inget där.
Tyvärr visade det sig att hans lever var i princip bestående av cancer.
Men just att vet. var så övertygad att det vad hkp är väl ganska talande för vilka symptom det kan ge.
Nu avlivades han ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Bee
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka