Sv: Erfarenhet av halskotpelare??
Jag kopplades in på en häst som hade ett försvarsbeteende, reste sig och slogs vid ridning. Han var hyfsat nyinköpt, vetbes och köparen var lite grön.
Jag tyckte hästen var ofräsch och tyckte hästen skulle utredas innan jag ville träna den. Han var dessutom sned rejält i kroppen.
Han var 3-3,5 gradigt halt runt om. Efter att ha bytt vet och behandlat och rehabat vid hand(för att få bort snedbelastandet och lära om ett nytt rörelsemönster för honom) blev hästen fräsch.
Genom lite snokande hittade man att hästen varit sån här förr, innan köp, större delen av livet skulle jag tro. Behandlad några ggr.
Vi hade här kollat rygg och ben på hästen. Han hade sabbat ena tåsträckaren bak i en olycka då han skurit sönder den. Han hade också KS.
Men jag tränade honom i ett år. Vet var hela tiden inkopplad. Han höll sig fräsch med den mer sjukgymnastiska träningen jag sysslade med. Vi red och han utbildades. Han blev riktigt fin!
Dock styvnade han till rejält bara av att stå några dagar, på ett osunt sätt.
När matte till slut bestämde sig för att göra sig av med hästen(han hade skrämt henne för mkt i komb med att hon inte riktigt var rutinerad nog att arbeta honom så som han behövde för att hålla och att ha heltidsträning är inte ekonomiskt försvarbart i längden) bestämdes i samrådan med vet att rida honom så som "alla andra" rider i en månad innan man gjorde en besiktning.
Just för att inte skicka vidare honom och han börjar ridas så och får ont och då igen kanske får stryk eller skadar någon. Han blev snabbt sämre.
Man åkte in och röntgade halsen och hittade där pålagringar.
Han fick tas bort.
Den hästen tror dock jag hade gått att hålla symptomfri om man höll igång enligt hur jag red honom det där året. Mycket böjning och först fokus på bärighet innan man sen kunde rida fram mer gång och tempo. Först låg och rund innan man kunde börja höja formen då han musklades mer.
Han krävde en ryttare som balanserade honom åt honom iom att han själv blev sned annars. Man var tvungen att placera honom i varje steg. Och se till att han var liksidig(lika rörlig åt båda håll i böjning, sidvärts, samma påskjut, samma bärighet etc).
Man var också tvungen att se till att han inte spände till, utan bar sig korrekt.
Under det där året så pallade han också avsteg från den ridningen i form av lite busridning, hoppning etc som jag också gjorde.
Veterinären är enig med mig i hur jag tänkte kring honom i rehab och även i form av huruvuda det skulle gått att få honom att hålla framöver. Även om hon innan inte riktigt trodde det skulle gå. Men hon såg ju resultatet, både av den bra träningen och då den ändrades.
Hade han fått gå på bete etc tror jag han brakat med. Han skulle ridas just så som han då reds för att hålla. Annars styvnade han först, sen blev sned och sen snedbelastade han och blev överansträngd/slitage på en del ställen=smärta.
Annars tror jag det är lite samma som med ryggförändringar: många har det utan att vi vet det. Man undersöker inte de symptomfria. Så därför märker man bara på de som är riktigt kassa.
Halsröntgen är ju inte det första man gör vid hältutredning eller diffusa symptom.