Erfarenhet av auktionen?

S

Sara87

Jag ska ev ner på en åringsauktion i skåne (lund) med fbl den 10 augusti (nu kanske ni vet vilken det är utan att jag behöver skriva namnet)

vet ni någon som har köpt en häst därifrån?
Har ni varit där?
Erfarenheter?

Läste på hemsidan att: "Skulle inropad häst insjukna, skadas eller dö efter klubbslaget, men innan äganderätten övergått
till köparen, är köparen ändå skyldig att betala hela köpesumman."

vet inte om jag gillar det riktigt...

Sv: Erfarenhet av auktionen?

Jättekul auktion, mycket folk, feststämning. Vet flera som köpt åring därifrån. Vad gäller villkoren är det väl samma som på andra auktioner?

men vad gäller transport? om man inte kan ta hem hästen samma dag, utan kanske kommer ner en tre - fyra dagar efter, kommer man överrens med säljaren vad som gäller då?
Betalar man vid köp eller hämtning?

jag tror det är Ok att hästen får stå kvar. Betalningssätt går nog att göra upp om. Är det någon speciell åring du har spanat in eller?

nja, typ alla! jag är ute efter en ridhäst, och jag tycker att Swedish Shave är så fin, så det blir nog en liten efter honom. Du vet inte om de brukar sälja äldre, typ två - tre åringar med? tänkte om det "slängde in" ett par såna i slutet.

Du vet inte om de brukar sälja äldre, typ två - tre åringar med? tänkte om det "slängde in" ett par såna i slutet.

Det händer. Kolla med Jan-Erik Pettersson som tränar Stens hästar om han har någon som ska vara med, då kanske du till och med hinner kolla upp dom lite närmare innan auktionen.

Telefonnumret till Janne hittar du på galoppsport.se

Förrförra året såldes det några äldre hästar på slutet, men det har ju inte gått ut någon info om det i år. Ja visst är Swedish Shave fin. Är också intresserad av en åring efter honom men tror att de kan bli attans dyra.

fast samtidigt borde man passa på nu, för de har väl inte varit med på auktionen så m¨ånga år väl? (första i år kanske?) så då har ju inte hans avkommor inte visat någonting och därigenom blir billigare.

Dessutom är det ingen direkt stam på SS. Men en fin häst är det, kanon psyke har han med!

jag ska ju då ha hästen som ridhäst, som om du menar att han inte har nån vidare galoppstam så är det rent skit samma.

Han har ju onekligen presterat väl. Direkt dålig stam har han ju inte heller, åtminstone inte på pappans sida.

jag ska ju då ha hästen som ridhäst, som om du menar att han inte har nån vidare galoppstam så är det rent skit samma.

Jag bara menar eftersom det inte är någon super stam på honom så blir nog inte avkommorna sååå dyra förrän de har börjat visa något på banan. Vet många som har betänkligheter ang. det. Var inte menat som något negativt för din del....

Men som sagt ett SUPER huvud är det på honom så det är ju ett stort plus och viktigare än hur fort avkommorna springer om man inte ska ha dem som löphästar. Har ridit honom och varit ute och rest med honom så jag vet! Lycka till!!!

fast samtidigt borde man passa på nu, för de har väl inte varit med på auktionen så m¨ånga år väl? (första i år kanske?) så då har ju inte hans avkommor inte visat någonting och därigenom blir billigare.

Eller tvärt om... De har inte hunnit visa att de är dåliga.... = blir dyra....

Skall du ha ridhäst så hade jag satsat på en äldre häst... Billigare + att du vet vad du får... Med en åring kan allt hända...

Har varit med om alltför många som köper åring med tanken ”om jag inte rider in den förens den blir 3-4 så kommer den att bli en jättefin oförstörd fullblods-ridhäst” *skakar på huvudet* och sedan blir de understimulerade-skadade-och måste skickas iväg på dyr inridning för att de blev lite svår att hantera och ridain när de vuxit sig lite förstora och starka...

Eller tvärt om... De har inte hunnit visa att de är dåliga.... = blir dyra....

Skall du ha ridhäst så hade jag satsat på en äldre häst... Billigare + att du vet vad du får... Med en åring kan allt hända...

Har varit med om alltför många som köper åring med tanken ”om jag inte rider in den förens den blir 3-4 så kommer den att bli en jättefin oförstörd fullblods-ridhäst” *skakar på huvudet* och sedan blir de understimulerade-skadade-och måste skickas iväg på dyr inridning för att de blev lite svår att hantera och rida in när de vuxit sig lite förstora och starka...

:bow: Helt rätt!

Att rida in hästen sent, oavsett det är ett fullblod eller ett halvblod, är ingen garanti för att man får en hållbar häst, snarare tvärt om! Dessutom blir den svårare att rida in då unghästens nyfikenhet har bytts mot integritet och den har fått mer (o)vilja och storlek.

MEN när vi inom galoppen talar om att rida in och sedan rida hästen när den är ca 18-24 månader betyder det inte att den rids i paddock eller ridhus fem dagar i veckan. Rider man in sin "ridhäst" oavsett ras vid två års ålder ska den ridas ut i skogen, på raka spår, kort men intensivt och inte så ofta men kontinueligt. Böjda spår i större mängd är fyfy för unghästsben! ;) Dessutom behöver den perioder när den vilar för att kroppen ska kunna återhämta sig och växa. Muskler kommer som bekant under vilan, inte under själva träningen. Tänk också på att den förmodligen bär på mer vikt än fullbloden gör, en engelsk sadel inkl "ridhästryttare" brukar vara tyngre ... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka