Erfarenhet av att lämna ut sin häst på foder??

B

bbusbus

Hej.
Är det någon som har bra respektive dåliga erfarenheter av att lämna ut sin häst på foder?? Hur gick ni till väga? Vad skrev ni i kontraktet??
jag undrar mest hur mycket man kan kräva av fodervärden för man tycker ju alltid att ingen kan sköta min häst lika bra som jag men visst finns det frågan är bara när man hittat dom. Snälla hjälp!!!

Sv: Erfarenhet av att lämna ut sin häst på foder??

Jag har en häst utlånad på foder.
Jag och fodervärden använde sk "Ridsportkontrakt" som jurist som tidningen Ridsport anlitat tagit fram.
De finns i de flesta ridsportbutiker.
Om du väljer sådana så tänk på att inte kopiera dem, för att de ska vara helt juridiskt ok så måste man köpa två "original".

Låna ut till en som har samma syn som dig på hästhållning, annars kommer det att skita sig, det säger sig självt egentligen.
Jag har inte bra erfarenheter av sånt, fodervärden gav min häst för lite mat(inte alls den foderstaten jag skrev) å han fick muskelförtvinig å kom tillbaka som en stel grisepassare som tappat tölten, från att ha tävlat med mig :mad:
Men jag har även lånat ut andra hästar till en kompis som gick hästhållning med mej, vi har samma syn på hästhållning å jag vet att on är mkt kapabel å att hästarna har det bra hos henne, hon har faktiskt lånat en av mina hästar igen nu.
Skriv ner allt som du kan tänka dig i kontraktet så blir det mindre risk för bråk.

Ok, jo det förstår jag att jag måste göra. Nu ska man bara hitta nån som har samma syn. Tackar för alla svar... Känns bara så osäkert ändå att låna ut sin häst. Även om jag ska hälsa på och hålla koll med jämna mellanrum. Men jag har inte råd att ha 2 hästar så det är inte så mkt att välja på i dagsläget.

Jag var i samma läge. Förutom att jag hade svårt att ha råd att ha två hästar, så hade jag inte tid att ha det heller.

Jag har visserligen haft andra som ridit min häst och även haft honom på foder förut, men då har han stått i samma stall, och jag har styrt vad han ska äta, vem som ska sko osv. Och även betalat en del av honom.

Men nu har jag lånat ut honom över 20 mil bort, och det har funkat hur bra som helst!
Har haft hästen i fråga hos mig i 16 år, så visst kändes det att helt plötsligt var han ngn helt annanstans, långt ifrån mig!

Men som ngn annan sa, låna ut hästen till ngn med samma syn på hästhållning som dig själv, annars börjar du ju utlåningen med konflikter. Vilket ju inte är ngn höjdare.

Jag har inte haft någon häst utlånad. Tvärtom jag har varit fodervärd. Så länge jag var fodervärd var jag jättenoga med att följa ägarens instruktioner vad det gällde foder, ridning mm. Jag kände att det var jätteviktigt. Efter ett halvår som fodervärd så köpte jag ponnyn, då tog jag bort lite av fodret och fodrade mer med ögat och efter ponnyns temperament (superhet, trind 22-åring). För övrigt under fodervärdstiden så skrev vi in en summa i hyra av grejerna som följde med ponnyn. Jag tror hyran var på hundra kronor i månaden. Då medföljde en stubbensadel, träns, benskydd, martingal och fyra täcken. När ägaren träffade ponnyn efter ca 4 månader (alltså under fodervärdstiden)så var hon jättenöjd, för ponnyn såg så glad och nöjd ut.

//millus-petig när det gäller andras djur/saker

Finns många trådar om folk som lånat ut hästar här och många skräckhistorier, skulle aldrig låna ut en häst som jag inte kände!!

Nu gissar jag att du menar till ngn du inte kände.

Om det inte finns ngn lämplig man känner, vad gör man då?
Bara lite nyfiken! :D

Vi blev fodervärdar genom att bli rekommenderade. Vår ponnys förra ägare ringde oss o frågade om vi var intresserade av att låna en ponny på foder. Kan tillägga att vi bor med ca 20 mil emellan. Dagen efter när jag ringde o berättade att transporteringen hem till oss gick bra så tyckte de redan vid lastningen att pållan nog skulle få det bra hemma hos oss.De tyckte att jag var lugn o trevlig trots att lastningen tog två timmar!! Vi var o visade ponnyn på utställning för en vecka sen då var de fem systrarna som hade henne innan oss där. De tyckte gamla Loppan såg jättefin ut och undrade hur vi hade gjort för att få en så fin svans på henne. I bedömningen av domarna så fick hon omdömet: mkt välbevarat sto av gammal hederlig stam!

Så visst finns det skräckhistorier om fodervärdar, men också solskenshistorier!

//millus-älskar verkligen gamla Loppan

Jag har haft min häst ute på foder. Allt funkade bra o alla var nöjda. Fodervärden äger numera hästen. :)

Vi gjorde så att vi besiktade hästen vid övertagandet. Om jag skulle haft hästen tillbaka efter fodervärdstiden skulle hästen besiktas igen. Då skulle det inte vara några "nya" fel mot "övertagandebesiktningen".

Ganska bra tycker jag för då vet man vilka fel som var o inte. Om fodervärden sen ska köpa hästen behöver man inte besikta om den o ev bli oense om vilka fel som uppkommit hos fodervärden alt var innan.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel