Erfarenhet av att dubba boots

Elinoor

Trådstartare
Min dam har superbra hovkvalitet så hon går barfota året om. Problemet är vintrarna när det blir isgata - och det känns bortkastat att sko henne bara för att brodda henne. Har därför införskaffat fyra boots, som jag först hade tänkt att brodda. Men det känns som att skruvdubb är en bättre idé av flera anledningar. Har läst och funderat mig till detta:

- Tror att islagsmuttrarna kan utöva tryck på hoven. Dubben blir fler till antalet, kan sitta längre ut mot kanten. Ev tryck blir jämnare fördelat och förhoppningsvis närmare hovens bärrand än mot sulan till.
- Islagsmuttrarna snurrar (har jag läst) när man drar i brodden. Krångligt
- Dubb är inte lika höga som brodd - minskad trampskaderisk, och mer naturlig greppyta.

Har bara tänkt använda bootsen vid ridning - alltså inte i hagen. Jag har heller inte behov av att kunna ta av dubb/brodd då jag endast ska använda dem för ändamålet halkskydd.

Nu skulle jag vilja höra era erfarenheter av att sätta i sådana. Eller om det finns andra tips. Vill ju att det ska bli så bra som möjligt. Hade tänkt mig 8-10 st per boot.

Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av att dubba boots

Funkar det att ha boots hela dagarna? För jag antar att hästen går i hage? :)

Jag har haft barfotahästar ibland, men skott på vintrarna för att slippa krångla. Står inackorderad, så det funkar inte att ta på boots och liknande varje morgon.

Har bara tänkt använda dem vid ridning/promenad :)

Är det fruset så får de gå ute på en stor äng, och där är risken för isgata inte så stor.

Jag har broddade boots. Vill dock ha tag i små dubb, såg en film på nätet hur man bara borrar i dem.
Vet du var man kan få tag i sådana?
Vet ej vad du menar med islagsbrodd, men de broddar jag har är genomgående. Huvudet är en platt 6kant och muttern sitter på undersidan och bildar en bit av brodden. De funkar perfekt och de snurrar ej. Nackdelen är enormt punkttryck, kan enbart använda dem med en platta i bootsen, var dum nog att sätta dem under trakterna. Borde satt dem innanför så det funnits lite hålrum att spela med. De är grymt svåra att få ur när de väl sitter där, man får inte grepp om skallen på brodden. Den är ingrävd i plasten.

Det jag menade är islagsmutter, dvs ska man skruva i en brodd behöver det redan sitta nåt i bootsen som är gängat. Kanske heter nåt annat :-)

De dubb jag kikat på hittar du om du googlar bestgrip eller skruvdubb. Finns säkert andra sorter.

Ser iallafall ut som att det bör vara ganska lättmonterat.

En stallkompis till mig använder boots till sin häst och i vintras hade hon såna dubbar som man använder på t ex fyrhjulingar, skulle gissa på att det var liknande såna du funderar på. Hennes häst gled i alla fall ganska bra där det var is och i år tror jag att hon ska använda vanlig brodd istället, hon sa nåt om att borra hål i bootsen som man kan skruva brodden i har jag för mig. Kan kolla med henne hur hon tänkt göra om det är intressant.

Vår hovis broddade bootsen med ganska små men förbaskat vassa dubb som liksom skruvas i, tror man måste ha något speciell adapter på borrmakinen för att få i dem. Jag tycker att de har funkat toppen. Hovis rekommenderar dock inte att man broddar ur, då blir hålen för slitna för att man ska kunna brodda i samma hål igen.

Jag har broddade boots. Vill dock ha tag i små dubb, såg en film på nätet hur man bara borrar i dem.
Bl a hööks, iotas marknadsför dessa till Cavallos boots.

Jag har använt dessa dubb några vintrar på olika boots med gott resultat. Jag upplever att de ger bra grepp på alla underlag i alla hastigheter utom blankis, där jag nog håller mig till skritt då greppet är tillräckligt bra för att ta dig hem säkert, men inte tillräckligt för att erbjuda hästen ett glidfritt påskjut i högre hastigheter.

Skruvar inte ur dubben utan har flera uppsättningar boots till sommar/vinter. Som någon tidigare påpekat blir det dåligt resultat att försöka skruva i brodd i gamla hål.

Senast ändrad:

Jag hade min häst barfota, men skodde honom igen en vinter då jag fick nog efter att ha testat 3-4 lösningar av broddade boots och vi ändå höll på att slå ihjäl oss...

Beställde färdigdubbade från Rengade, fungerade bra förutom när det låg ett lager snö uppe på isen. Även dubbat Renegade själv, men upplevde att det blev tryck på insidan när man kände inne på sulan i bootsen.

Easyboots med deras brodd som hör till fungerade bra på ett par bakboots vi hade en period, fram kändes det som att det blev för "grovt", dåligt överrull. Försökte brodda mina Renegade fram med samma som Easybootsen hade, men då hade Renegade tunnare sula så brodden blev jätte långa.

Sista idéen var att sätta muttrar i Renegaden för att kunna ha helt vanliga brodd i dem, men jag fick aldrig i muttrarna ordentligt, till slut vred sig alltihop i materialet.

Så du får nog testa vad som fungerar på hästen och ihop med era boots. Sen beror det nog på hur flexibel du kan vara, om du måste ut i precis alla underlag eller kan hoppa över någon viss ridväg eller så om det är omöjligt just då.

Jag har broddat några av mina boots med korta dubb från best-grip. De fungerar hyggligt så länge det inte snö ovanpå isen, då kommer de inte igenom snön utan det blir bambi på hal is. Annars fungerar de bra. Tänk dock på att inte köpa för långa dubb, jag har använt storlek 1100 och 1200 därifrån och med 1200 så är delen man skruvar i nästan för lång. Ibland kan det bli en liten upphöjning inuti. Mät tjockleken på gummit i sulan innan beställning. Köper ni dubb därifrån så köp en adapter för urskruvning också. Ibland råkar man trycka lite för hårt på skruvdragare och dubben försvinner in i gummit.

Annars har jag de långa brodden från easyboot. Med de har man fäste nästan överallt. Jag tycker att pratat om punktryck på grund av brodden är lite överdriven. Det är inget jag har märkt av i alla fall. Dessutom ska man dra åt brodden så pass hårt översidan av brodden sjunker in i gummit.

I år har jag två uppsättningar av vinterboots, ett par med korta dubb och ett par med de långa broddarna. Jag har broddat både Easyboots och Renegades med bägge typerna av dubb/brodd.

Jag upplever nästan att renegades har tjockare sula än easyboot. Måste kontrollmäta imorgon =)

Jag upplever nästan att renegades har tjockare sula än easyboot. Måste kontrollmäta imorgon =)

Ja, vore toppen om du kunde mäta hur tjocka sulor renegade har. Mina boa har ca en cm, på bilderna av renegade ser det ut som om de också har det.

Raggsock:har du lust att mäta dina easy också? Har fått för mig att easy har ca 4mm tjocka sulor bara. Fast jag har bara sett ett par gamla, de kanske var tunnare förr.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har erfarenhet . Vad finns det för nackdelar och fördelar att rida med boots? Min häst har bra hovar,han är bara skodd fram...
Svar
15
· Visningar
1 474
Senast: Cicci
·
Hästvård Använder easyboots som 'reservhjul' vid tappsko. Faktiskt aldrig behövt brodda, men gjort det nu just in case iom att det töar men...
Svar
6
· Visningar
1 067
P
Hästvård Med tanke på tidigare tråd om Old Mac´s och boots i allmänhet, så skulle det vara intressant att höra vad hovslagarna har för...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Paso
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 636
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka