"Erfaren"?

O

oonly

Jag träffar ofta på uttrycket "kräver erfaren ryttare". Men vad betyder det egentligen? Berätta, vad anser DU är en erfaren ryttare?

Sv: "Erfaren"?

En ryttare som har ridit en längre tid och har dessa egenskaper som ryttare:
- Bra balans, stadiga händer och skänklar
- Förmågan att vara "ett steg före hästen".
- Bra timing med eftergift och förstärkning
- Mjuk och snäll i handen.

Egentligen så behöver man ju inte vara bra bara för att man ridit länge, precis som en nybörjare inte behöver vara kass (min kompis t ex som bara hade ridit en gång tidigare höll sig kvar i galopp på min galna fd medryttarhäst, som tvärstannade och vände, busade och hon lyckades vända hästen tillbaka och få den att galoppera ordentligt. Folk som såg henne rida trodde att hon ridit i flera år.)

*Man klarar av alla typer av hästar och kan hantera situationen utefter hästens personliga egenskaper.
*Kan hantera hästen i alla situationer uppsuttet samt på marken.
*Stadig sits, mjuk hand och som kan läsa hästen.
*Sunt förnuft.
*God hästhållning samt en bra hästförståelse.

en som kan klara av många olika typer av hästar och som klarar av lite oförutsedda situationer. En som kan rida och arbeta hästarna i en bra form och som kan ge stöd åt hästen i ridningen.

En erfaren ryttare är för mig någon som har ridit olika typer av hästar, tillbringat tillräckligt med tid i sadeln för att ha utvecklat rutin. En erfaren ryttare kan läsa hästar, känner till risker med ridning och hästhantering.

En erfarenryttare har förmågan att rida olika typer av hästar självständigt utan uppenbar risk för avtrillning och olyckor. Är man erfaren fixar man en bockserie eller ett tvärnit ...

Det största felet som jag ser att folk gör gällande begreppet är att man räknar erfarenhet i år. För det är ju som någon sa här att det spelar ingen roll hur många år du ridit om du inte lärt dig något. Lära sig att gasa/svänga/bromsa går relativt fort men att göra det när något oförberett händer eller när hästen inte är med på noterna kräver balans och kännsla. Ska man sedan kunna genomföra något vettigt på hästryggen krävs det att man börjat lära sig att rida ... Och på det området blir man ju som bekant aldrig fulllärd.

jag tyckte jag var en erfaren ryttare när jag gick på ridskola. Skaffade en egen häst och insåg hur fel jag hade. på ridskola kommer man inte i kontakt med hälften av alla problem, rädslor mm mm mm som man gör med en egen häst.

Nu är jag inne på min andra egna häst och nu kan jag med all rätt se mig som en erfaren ryttare.
Man får mer insikt i så mycket när man har egen och lär säga välkommen till verkligheten även om det ibland är svårt...

hantera och rida hästen på ett säkert sätt tkr jag..

joo så är det, hade själv medryttarhäst och halvfoderhästar innan jag köpte egen, så ridningen och det där mer erfarna hade jag redan då. Säger nu inte att jag är så himla erfaren, men har ridit mkt olika hästar de senaste åren, och har setat kvar när de bockat eller kastat sej runt, tror största skillnaden från ridskola till egen är att man rider ute mkt mer på sin egna än vad man gör på ridskolor, sen kanske man rider mkt själv oxå brukar man ju inte heller göra på ridskolor.
Jag har alltid varit ganska osäker av mej i ridningen och var typ rädd de första 3 åren, men kom över det och nu idag kan jag utan problem rida ut på en okänd häst i skogen (där jag känner till skogen iaf) och rida i alla gångarter utan att liksom oroa mej för tänk om hästen blir rädd mm. Så skulle nog räkna mej som ganska erfaren iaf ;)

En erfaren ryttare är i mina ögon en ryttare som vet hur man löser problem som uppstår och förstår varför de uppstår.

Jag anser nog att jag är ganska erfaren, efter 8år med de flesta situationer som jag fått lösa själv. Mjuka händer, klarar de flesta sorters hästar (dock ej riktig unghästvana..det kommer väl när det är dags), både ute och i ridhus, i grupp och ensam...dock inget proffs - gud absolut inte..
Men det var egentligen inte det jag ville säga, utan att man blir aldrig fullärd med hästar, man har alltid massor kvar att lära, man möter alltid en häst ger en en ny erfarenhet.. :idea:

Jag tycker att alla ovanstående personer har alldeles rätt:bow:

Ser dock inte mig själv som erfaren ryttare ännu:D

kl

Tycker det har kommit många bra svar i tråden, men vill tillägga att man behöver en gnutta mod för att klara av mycket av det som ovanstående har skrivit!

Är man lite grundfeg (som jag) så kanske man aldrig ska skaffa en häst som kräver "erfaren" ryttare!:)

Är man lite grundfeg (som jag) så kanske man aldrig ska skaffa en häst som kräver "erfaren" ryttare!:)

Du satte ord på mina tankar! När jag letade häst frågade jag inte ens på annonser som det stod "kräver erfaren ryttare".

De orden säger mig att hästen är lite speciell/svår på något sätt, ingenting för någon som är ute efter en s k okomplicerad häst.

Jag tycker också att ovanstående ryttare ger väldigt bra förklaringar. En till från min sida skulle kännas överflödig så jag väljer att bara bekräfta deras!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 077
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar