Erbjudande om att tävla ponnyhingst!

Toker

Trådstartare
Har fått erbjudandet att rida en D-ponny hingst [ej godkänd ännu] på 4,5 år. Han är inhoppad och de söker nu någon duktig som kan/vill utbilda honom vidare samt tävla. Har två egna D-ponnyer som jag tävlar hoppning på, en på LA nivå och den andra på MSV nivå. Är 14 år gammal [fyller 15 den 24 december] har ridit sedan jag bara var barnet [typ 1 år gammal]. Har varit med och ridit in ungponnyer tidigare och har bra support från mina föräldrar [mamma har tävlat fälttävlan som ung]. Mamma säger att det är upp till mig att bestämma men att hon kommer vara med och hjälpa till/stötta mig om jag bestämmer mig för att ta min an ponnyn.
Pratat med både tränare och andra ryttare som ridit/tävlat hingstar och de säger att det kan vara svårt att vara iväg på andra platser mm och att det inte alltid går ihop i hagen osv. Har två egna D-ponny valacker som är relativt sjysta och stallet är på gården.
Undrar nu lite grann vad jag behöver tänka på om jag bestämmer mig för att ta min an ponnyn, samt vad jag borde förvänta mig främst på tävling/träning?
Är jag för ung för att rida hingst? Eller för oerfaren? Har ni ett barn som rider hingst, hur är det? Skiljer det sig mycket från ston/valacker?

Står och väger både emot ja och nej och frågar nu er då ni kan se det lite mera ur ett perspektiv som "utomstående" istället för inom familjen och den innersta kretsen.

Det beror nog på individen, jag red en mindre ponnyhingst förut som inte alls var hingstig, men det varierar nog kraftigt. Dessutom måste man vara minst 16 år för att få leda en hingst på tävlingsplatsen, så du måste alltid planera in vuxet sällskap till tävlingen (som dessutom kan hantera ponnyn!)
Dessutom är det oftast alla andra man måste hålla koll på. Folk har förmåga att gå väldigt nära och inte ha någon koll på var de har sin häst.

Vad säger ägarna till ponnyn? Om han är väldigt hingstig borde det märkas även på hemmaplan.

Annars tycker jag det är en jättebra chans att utvecklas som ryttare att träna och tävla olika hästar :) Jag antar att du kommer få någon slags ersättning?

Senast ändrad:
Har pratat med ägaren och sett filmer både hemma och borta [träning som "tävling" samt hantering] han har enligt dem inte visat några riktiga tendenser att bli hingstig [förutom att han blåser upp sig och gör sig snygg i närheten av ston]. Min mamma har tävlat fälttävlan samt jobbat på träningsstall och har erfarenhet av hingstar så det skulle vara hon som hanterar honom på träningar/tävlingsplatser. Är bara 14 än så länge så kommer inte åka själv till en tävling, har alltid med mamma och pappa :D. De leder mina andra ponnyer med på tävlingsplatsen då de är lite för svåra i den situationen för mig ännu [mycket fullblod + tävling = vildhjärnor].
Jag kommer få ersättning ja x antal i månaden + att jag får det som ponnyn vinner och en del när de eventuellt säljer honom som äldre :p. Sedan får jag erfarenhet av det också, alltid bra att ha erfarenhet av att rida hingstar såväl som ston och valacker! :D
Mamma ringde nyss och bokade provridning tills ikväll :up: han står bara några mil ifrån oss. Ska ha med hela "skocken" alltså tränare, mamma, pappa, veterinär osv. Blir det så att vi tar han så blir det nog helbra.

Finns det något ur synpunkt [bortsett från hantering på tävlingsplats] jag ska tänka på? T.ex. på framhoppning/på banan? Vad har jag för skyldigheter när det kommer till att rida en hingst?

Jag har ridit och tävlat en del unga hingstar med varierande temperament, från filbunke till hjälmochvästochspöochkedjanärhanleds (inte mitt beslut att behålla kulorna på den, går f.ö. GP idag) och det jag tänkte på absolut mest när vi var iväg bland andra hästar var att inte inte inte trilla av så de kommer lösa. En del behövde mer space än andra, någon fick jag ibland skippa framhoppningen med om det var trångt för han blev så stressad när andra hästar kom nära inpå och gick då i försvar, någon annan märkte man inte att han var hingst ens. Så precis som med alla andra hästar är det otroligt individuellt, men konsekvenserna av ett litet snedsteg kan bli så mycket värre.

Jag lägger till att alltid fokusera på hästen, slappna inte av, och aktivera hästen så att den fokuserar på dig. Sen är det olika från hingst till hingst, men generellt tills du känner den är det mina tips.

/Lady_S

Var och provred igår, fick göra allt själv vilket uppskattades, han var ganska het, for lite hit och dit när mamma ledde ned honom till ridhuset. Var för övrigt grön i ridningen men fastnade ändå för honom.
Ägarna hade även påpassligt transporten där så vi lastade på honom och körde en sväng. Lastade av på nya stället och han var ju förstås lite piggelin men inte värre än att han vart lite trippig.
Så eftersom att han var ua på klinikbesiktning + röntgen så skrev vi på papper och nu står han här i boxen.
Var ut nu på morgonen och han vart ihopsläppt med mina andra d-ponny valacker. Gick jättebra!

Nu är jag mest nervös för hur vi gör med träningarna, dit jag åker och hopptränar så är det ridskoleverksamhet också. Brukar ha med och ställa ponnyn som inte rida i en av boxarna. Har hänt att de som rider varit ok i boxen. Inte en höjdare om de gör det om hingsten står i en av dem.
Mamma är också väldigt bestämd att jag inte får hantera/rida honom utan att en vuxen är närvarande. Är det nödvändigt och ha med någon när jag rider han?

Var och provred igår, fick göra allt själv vilket uppskattades, han var ganska het, for lite hit och dit när mamma ledde ned honom till ridhuset. Var för övrigt grön i ridningen men fastnade ändå för honom.
Ägarna hade även påpassligt transporten där så vi lastade på honom och körde en sväng. Lastade av på nya stället och han var ju förstås lite piggelin men inte värre än att han vart lite trippig.
Så eftersom att han var ua på klinikbesiktning + röntgen så skrev vi på papper och nu står han här i boxen.
Var ut nu på morgonen och han vart ihopsläppt med mina andra d-ponny valacker. Gick jättebra!

Nu är jag mest nervös för hur vi gör med träningarna, dit jag åker och hopptränar så är det ridskoleverksamhet också. Brukar ha med och ställa ponnyn som inte rida i en av boxarna. Har hänt att de som rider varit ok i boxen. Inte en höjdare om de gör det om hingsten står i en av dem.
Mamma är också väldigt bestämd att jag inte får hantera/rida honom utan att en vuxen är närvarande. Är det nödvändigt och ha med någon när jag rider han?

Tycker absolut du ska ha med någon när du rider honom! För allas skull :) Iallafall tills ni känner varandra ordentligt, först då kan du göra en ny bedömning.
Ang. att ha med på träningar, jag tycker du ska ta kontakt med ridskolan, förklara att du har en hingst som du vill ha med och låta dem ge sin syn på det :)

Stort lycka till med honnom!! :)

Det är privat tränare på ridskolan, hyr bara en box där som jag ställer ponnyerna i vid tävling/träning. Så rider inte med i verksamheten. Men ska be mamma höra av sig dit nu innan imorgon. Det är nämligen då jag rider för tränaren. Hoppas det inte blir problem, vill hemskt gärna ha med alla tre till samma träning och slippa byta tränare. Förhoppningsvis så ställer det inte till några problem :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
1 113
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar