ERA uppfattningar om Eng. Cockerspaniel

Juzzzen

Trådstartare
Är inne på en sån nu,har väldigt bra erfarenhet av denna ras. Men har även dålig erfarenhet. Vår förtsa cocker var från en dålig uppfödare, och hade konstigt lynne, sjukdomar så som urinsten och dåliga öron och full av mask när vi fick hem honom:cry:(så det hade nog inte spelat nån roll vilken ras, där var det dålig uppfödning och skötsel)

Men vad har NI för uppfattning?

Kan det passa mig, som gärna tar promenader, vill tränar lite lätt några gånger i veckan(klicker, sök, apportering) och om vovven tycker det är skojj även agility, då jag gjorde det förr och tycker att det är skitskojj.

Hit me!

Sv: ERA uppfattningar om Eng. Cockerspaniel

Har bara bra erfarenheter av dem! Dock träffat alldeles för många understimulerade överviktiga cockrar.. :(
Är ju svag för spaniels också (har en welsh) men de kräver ju endel (oftast mer än folk tror, som bara köper dem som sällskapshundar, de är ju faktiskt jakthundar..) Tänk bara på att de röda oftast har mer vakt och kaxighet än de andra färgerna.
Och en cocker skulle nog älska agility. ^^

Annars låter det väl kalasbra? :D

Senast ändrad:

Ja, jag vet sen innan att dom kräver sin del av motion, och speciellt att få jobba med nosen lite.

Nu letar jag faktiskt efter släktingar till vår cocker där hemma, ska försöka hitta en valp med samma linje, ska ringa uppfödaren vi köpte honom från och höra:D

Vår lilla blue roanfärgade tik är go, glad, pigg och mycket kärleksfull! Alltid viftande svans´och tycker om barn, vuxna o andra djur. Dock lite "vimsig" som spaniels ofta är- och väldigt matglad (man kan inte lämna något framme i lagom höjd...). Trivs kanon med henne. Hon aktiveras med promenader och husbehovsträning o verkar nöjd.

Tänk bara på att de röda oftast har mer vakt och kaxighet än de andra färgerna.

Here we go again...
Temperamentet sitter inte i färggenen. Vill man ha en trevlig valp med bra temprament, ska man välja föräldrar med bra temprament. Det finns snygga skithundar i alla färger, men också snygga OCH bra mentala. Man ska välja bra föräldrar från bra linjer, och inte "rätt" färg, för det finns inte. Jag önskar att folk kunde sluta bunta ihop yttre attribut med mentala egenskaper.:cool:

Till TS:
Av uppenbara skäl gillar jag cocker. Det är en mycket trevlig allroundhund i lagom storlek som har ett lika tilltalande yttre som inre.

Eftersom ni uppenbarligen har en cocker där hemma vet du ju egentligen svaret på dina egna frågor. Det är inga soffpotatisar, men heller inga arbetsnarkomaner. Agility brukar vara uppskattat av cockrar.

Just nu har jag valplådan full med begynnande små gangsters. De börjar just bli riktigt roliga. Voffar, morrar & biter på varandra :love:
Får man fresta med ett par kort...?:angel::D

IMG_3787dusty.jpg

IMG_3860davy.jpg

Nej, inte igen!!! Jag får INTE se bilder på cockervalpar och särskilt inte med de färger dina har!!

*blundar*

Jag måste vänta ett år till, jag måste vänta ett år till, jag måste.....

Våran cocker är precis som en cocker ska vara, snäll, trofast, otroligt lättlärd och går gärna flera mil varje dag med tvekar inte på en dag i soffan. Snäll emot alla människor med kan vara knepig emot andra hundar.
Hon kan mängder med trick och tränas med klicker. Lite agility också.
Dock är hon otroligt fjantig, blir rädd för minsta lilla ljud och har tyvärr problem med öronen trots bra skötsel.
Hon är alltså en sak som jag anser att cocker inte brukar vara : feg!
Skällig emot andra hundar, men det tycker jag att de flesta cockrar är - pratglada hundar ;)

http://www.pixbox.se/alb_show_id544603_page0.html

Senast ändrad:

Vad vacker hon är!!Riktigt näpen!!:love:Vår där hemma är ingen fegis, men när det gäller smällare, och skott, har han varit en riktig räddhare, ingen jakt för honom allså;) Nu är det inga problem på nyår längre, nu hör han så illa, så han sover gott när tolv slaget infaller, så det är ju lite positivt att han blivit gammal o halvdöv;)

Just nu har jag valplådan full med begynnande små gangsters. De börjar just bli riktigt roliga. Voffar, morrar & biter på varandra :love:
Får man fresta med ett par kort...?:angel::D

IMG_3787dusty.jpg

IMG_3860davy.jpg

Men naaaaaaw...:love:Dumma du, nu när jag är som mest valpsugen..:p

Vilka vackra..Härliga färger!!=)

Är inne på en sån nu,har väldigt bra erfarenhet av denna ras. Men har även dålig erfarenhet. Vår förtsa cocker var från en dålig uppfödare, och hade konstigt lynne, sjukdomar så som urinsten och dåliga öron och full av mask när vi fick hem honom:cry:(så det hade nog inte spelat nån roll vilken ras, där var det dålig uppfödning och skötsel)

Men vad har NI för uppfattning?

Kan det passa mig, som gärna tar promenader, vill tränar lite lätt några gånger i veckan(klicker, sök, apportering) och om vovven tycker det är skojj även agility, då jag gjorde det förr och tycker att det är skitskojj.

Hit me!

Jag älskar denna hundras! Min pojke är snart 3,5 år och har endast varit hos vet för vaccinering och HD röntgen. Som nån redan har skrivit så är detta en aktiv ras. Jag har avrått flera stycken att skaffa cocker då de ville ha en "för att det är en så lätt ras som inte kräver så mkt!" What? Min cocker älskar att vara ute. Han har raket bränsle i röven och springer som ett tok! Han tror även att han är en spets och hoppar omkring i cirklar och skäller! Inomhus är han tack och lov en ängel. Det är inomhus man märker om han har fått för lite motion. Då rullar han omrkring i soffan och morrar för sig själv. (Ganska okomplicerat) Det är väldigt lätt att bli lurad av cockrarnas socker söta utseende, men de är inte alltid så "genom söta" som man kan tro. Min grabb är långsint, tjurskallig och väldigt mammig. När han är trött har han en tendens att bli ruskigt kinkig och lättstött, men han är mest världens goaste. Sedan är han väldigt känslig för allt för hårda tillsägelser. Detta har jag märkt är ett jätte stort problem då vi hälsar på andra som har hund. Han blir helt förstörd av allt för hårda röster eller häftiga ljud. (tex om nån slår en hand i bordet) Ett tips: Läs Kari Haaves bok om cockrar. Helt super bra!

Tack för ditt svar:)Nä, det är inga soff potatisar direkt, dom där cockrarna, men jag gillar att sticka ut och röra på mig, och träna, även om jag gärna ligger o latar mig nån dag oxå..;)Så i ska nog passa bra ihop..:)

Tack förboktipset!!:idea: Jag älskar att läsa, så den ska jag absolut kolla upp!!:bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 184
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka