era synpunkter om svanskappa

Ponnytant

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon anledning att svanskappa används mer sällan numera - eller har jag bara fått för mig att det var betydligt vanligare "förr"?

Jag ser sadlar som ligger för långt fram så ofta att jag blivit fundersam om de gamla "tumreglerna" blivit föråldrade. Jag läser också (bl a här) rekommendationer att använda paddar och svängda sadelgjordar för att sadeln inte ska glida fram. Jag ifrågasätter inte det (ja - möjligen paddar då - det beror kanske på min okunskap) - men min fråga är om man undviker svankappa och i så fall varför.

Sv: era synpunkter om svanskappa

Hej!
Jag är väl kanske fel person att svara varför det används mindre nu än förr. För jag har det på mitt halvblod, och blev JÄTTEGLAD när jag läste i TR att svanskappa var tillåtet på storhäst på lokal tävling. Sen blev jag besviken när de hade begränsat lokal tävling till högst LA:4. Jag vill nämligen rida A:5 och A:6 också. (Plus att jag vill starta Msv B, gärna MED svanskappa!)

Min häst har knappt nån manke alls, en platt rygg, karprygg och en spolformad kropp. Jag har testat "antislip-paddar" och dessa brände henne på ryggen. Och förgjord gör ju saken bara värre, nyper åt ordentligt över bogarna. Så svanskappa är det absolut bästa alternativet.

Jag har provat MASSOR av olika modeller av sadlar, men ingen har legat still. Nu har jag byggt en sadel som ligger hur bra som helst, men när hon rör sig så flyttar hon fram den ändå.

Har varit i kontakt med förbundet och de har inte givit dispens åt någon stor häst som vill ha svanskappa. VARFÖR? Min häst får inte bättre förutsättningar för att jag får ha svanskappa, tvärtom ser hon ju ut som en JÄTTE-B-ponny!
Men hon slipper plågan av att bära runt mig på manken....

Näe, nu får jag hejda mig. Det blev ett sidospår. Men jag förstår inte varför de som sitter uppe på manken och rider inte gör nåt åt det.

Du ÄR engagerad i frågan och tar tom ut ett särskilt nic! Vad kanske ska blida klubben för "ökad användning av svanskappa" eller "mer frihet åt bogarna"!
"Jätte B-ponny" för mig är f ö en komplimang - ponnytant som jag är :-). Fast jag förstår förstås hur du menar!!!

Jag trodde i min okunskap att svanskappa var något man använde på a,möjligtvis b-ponny och absolut inte när ryttaren vägde över 25 kg.
Jag trodde att en svanskapa ryckte i svansen på hästen och såg det som tortyr, som något folk tog till istället för att köpa en sadel som passade hästen.
Men..sedan köpte jag en häst som ingen sadel ligger still på, dvs de glider fram.
Jag har med hjälp av sadelutprovare provat över 40 olika sadlar och den som låg absolut bäst åker även den fram.

Svängda gjordar hjälper om hästen har en böjd bröstbenskurva eller "sommar mage" men inte på en häst med rakt bröstben, där ställer sig den svängda gjorden på tvären och ger en sadelgjord som ligger emot hästen med ca 1 cm.

Antiglidpaddar kan fungera på en rund rygg eller under bomlösa, mellan sadel och pad, men har ingen bra effekt på en sadel som åker fram eftersom för att ha effekt måste den ligga direkt mot hästen och risken är stor att hästen då blir bränd.

Nu har jag lärt mej att en korrekt utpassad svanskappa inte glappar och rycker hästen i svansroten, då sitter den fel.
Jag märker på min häst att hon slappnar av och har lättare för att bära sig med svanskappa.
Jag har känt själv hur svanskappan rör sig och vet att den varken drar eller rycker utan har ett jämt lätt tryck.
Jag har lärt mej vilken enorm skillnad det är när sadeln ligger still hela ridturen och vilken skillnad det är på hästens steg när hon vågar ta ut steget utan att behöva känna sig låst av en sadel som glider fram.
Jag har lärt mej att det inte är fel med svanskappa om sadeln ligger optimalt.

Att jag öht tänkte på att ta upp frågan i denna församling är att jag var i hästshopen för att köpa en svanskappa och det tog en stund för personalen att leta reda på en. De sa att "vi säljer ju inte så många sådana". Dessutom hade de bara ett par inne och sa att jag hade tur....

Eftersom jag vill täppa till mina (många) kunskapsluckor så undrar jag om någon har teori / motiv för att inte använda svanskappa (förutsatt att hästen accepterar och att den passar) eller om det finns tillfällen då det är direkt olämpligt. För mig är svanskappan ett naturligt sadeltillbehör (mer logisk än ex vis förgjord som "villhasv...." pratade om).

Jag tror att det anses lite "fult och ponnyaktigt" att ha svanskappa, därför undviker många att ha det på större hästar. Synd, när de egentligen skulle behöva den. (Och gärna klär på hästen massor av utrustning som inte behövs, bara för att det anses snyggt... ;))

Jag har använt svanskappa på min häst när hon var yngre, överbyggd och allmänt besvärlig, och utan den hade sadeln verkligen legat på halsen. Numera har hon "växt ut" lite, och det räcker bra med en vanlig gjord till vardags, men ska jag ut och klättra så behövs nog svanskappan i nedförsbackarna fortfarande. ;)

I vissa stora ridkulturer (den spanska t.ex.) hör ju svanskappan närmast till standardutrustningen.

Men visst är det bra att det pratas om svanskappor mer, och att större namn i branchen rekommenderar den!

Sen blev jag besviken när de hade begränsat lokal tävling till högst LA:4. Jag vill nämligen rida A:5 och A:6 också. (Plus att jag vill starta Msv B, gärna MED svanskappa!)

Undrar hur man motiverar den skillnaden? :confused:

Jag använder svanskappa på pålle under sommarbetet.han har dåligt sadeläge i vanliga fall oxå,men under sommarmånaderna så blir han riktigt klotrunt och då är det bara svanskappa som funkar och betydligt skönare för hästen att slippa ha en sadel liggandes framför bogbladen:crazy:,hört div kommentarer när jag använder den.så jag tror det att det anses både fult och taskigt att använda av okunniga:cool:

Jag skulle gärna använda svanskappa när jag klättrar, men det finns inget fäste i nuvarande sadel :( Ska åtgärdas, sen ska vi ha en äpplegrön :bump:

Sen är det allt vanligare att sadlarna ligger för långt fram från början, och då hjälper ju inte svanskappan.. :cool:
Många tycker nog att det är fult, och undviker av den anledningen att använda svanskappa på hästen.

Jag tror det är för att A:5 och A:6 innehåller skolor som de begränsat lokaltävlingar. Men jag förstår ändå inte varför... Då ska de väl döpa om dom till "nästan Msv B" eller nåt.

Äppelgrön! :laugh: Man kanske skulle ta patent på någon liten detalj och sedan tillverka en egen lösning i olika stilar, färger, mönster.......... Det kanske skulle bli supertrendigt!

Då kanske man skulle få se trådar där det diskuteras olika modellers fördelar i förhållande till varandra istället för "om" - och om det är tillåtet att ha svanskappa med gnistrande stenar på tävling! Om man tittar på gamla sadlar och en del uppvisningssadlar från Spanien (som Pinky pratar om) finns det riktiga konstverk!

Finns det ingen som har en avvikande åsikt - eller synpunkt på sammanhang eller tillfällen då svanskappa inte bör användas? Eller är det bara det "estetiska" som gör att det inte används mer?

Jag tänkte att det kanske hade framkommit något om att svanskappa trycker på ngn punkt som hämmar eller - ja....... Någon förklaring till att de inte används. Det finns ju gamla "sanningar" och tumregler som inte gäller längre (2 veck i mungipan och "tjockt bett = milt bett".......).

HeJ!

Som jag förstått- men inte fått bekräftat- KAN svanskappan störa de hästar som svingar ordentligt med ryggen och göra så de får svårare att höja ryggen.. Men detta är något jag hört.. Och fick jag välja hade jag hellre en svanskappa och en stillaliggande sadel..

/ Lavinia, med "hopplös" häst

Äppelgrön! :laugh: Man kanske skulle ta patent på någon liten detalj och sedan tillverka en egen lösning i olika stilar, färger, mönster.......... Det kanske skulle bli supertrendigt!

Haha, Marylot eller Zaldi gör svanskappor i materialet Biothane i alla möjliga (och omöjliga) färger. Man måste ju matcha tränset :D

Ser i din profil att du kan en del om sadlar.......... Du får starta "Litens sadelmakeri" med specialitet äppelgröna skolsadlar (med tillhörande svanskappa då) och designade svanskapppor med bling-bling (pimp you saddle!).

Ser i din profil att du kan en del om sadlar.......... Du får starta "Litens sadelmakeri" med specialitet äppelgröna skolsadlar (med tillhörande svanskappa då) och designade svanskapppor med bling-bling (pimp you saddle!).

Går lärling hos en sadelmakare (gymnasieutbildning) och planen är att bli sadelakare, japp. Drömmen är att ha eget sadelmakeri i Gnesta (eller åtminstonde i Sörmland) och kunna vända mig till de flesta dicipliner (distans, engelsk ridning, western, AR). Men det lär dröja ett bra tag, haha... :D

Men njaee..äpplegrön sadel.. Sadeln ska vara svart, brun eller naturfärgad - inte neon :devil: (allt annat kan/ska vara färg :D)

Tja - man kan ju aldrig vara säker på vad kunderna vill ha, och det gäller att nicha sig! Neonfärgade sadlar (MED svanskappa) kanske är framtidens melodi, vem vet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 060
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: zefyros
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka