Era största läsupplevelser

Vira

Trådstartare
Vilka har varit era största läsupplevelser? Nu tänker jag inte på böckerna som "bara" var superbra, roliga och intressanta, utan på böckerna som tog andan ur er och gjorde allt annat som pågick i livet oviktigt. Som fick er att skratta och gråta och sitta på helspänn, som gjorde att det var värt att stanna uppe halva natten eftersom det i vilket fall var omöjligt att sova innan boken tog slut, som bitvis var så bra att ni inte riktigt stod ut med det. Som måste läsas om så fort man har läst färdigt den första gången.

Det kan men behöver inte vara synonymt med favoritboken (Liftarens guide till galaxen med Douglas Adams till exempel kvalar in på min favoritlista, men den var ändå inte medryckande på det här sättet). Det behöver inte heller vara böcker som ni tycker är bra idag. Jag antar att det inte är alla som har upplevt den här känslan med en bok, men ni som har det, vilka böcker har det varit?

Sv: Era största läsupplevelser

P.S. Jag älskar dig av Cecelia Ahern, är den jag kommer på helt spontant. Jag läste den (första gången) när den var precis nyutkommen och blev helt tagen på sängen, för det var nog den första boken som fick mig att gråta hejdlöst. Jag var i mitt första förhållande då, och minns att jag verkligen kände sorgen och ensamheten hon beskrev och på något sätt kunde identifiera mig med rädslan att något liknande skulle hända en själv.

Idag när jag läser samma bok tar det bedrövliga språket överhanden över historien och därför känner jag inte längre samma sak, alls. Men just där och då var det en väldigt stark upplevelse.

Jag överlevde av Mietek Grocher.
Så vidrig handling men så välskriven, gripande och bara så fruktansvärt bra.

en-man-som-heter-ove.jpg

En man som heter Ove - Fredrik Backman
Förklaring överflödig. Backman är ett geni och skriver rätt in i hjärtat med humor och verklighet i en fantastisk mix!

dvkh.jpg

Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren (Augustprisvinnare 2002)
Vindunderlig är nog rätt ord att beskriva boken också. Den tar tag inom en, kramar om och håller fast. På både ett bra och ett dåligt sätt.

saknarbok_68739346.jpg

Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl & Kinna Gieth
Jag har läst och gråtit och sörjt och läst och ja, levt i boken om och om igen. Filmen gör inte boken rättvisa.

9789171304643_large_sultanens-kvinna_kartonnage

Sultanens kvinna - Debbie Taylor
En fascinerande historia som är baserad på sanna nedskrivningar men givetvis också romantiserad.

Åh, jag håller verkligen med om En man som heter Ove! :love:
Jag sträckläste den i somras på semester till Barcelona, ville knappt lägga ifrån mig boken och gå ut på stan. :o Det är inte ofta jag läser en bok som så skickligt växlar mellan klokheter, sorg, humor och värme. Även sambon läste den från pärm till pärm, och det är ett gott betyg, eftersom han läser på sin höjd en bok om året...

sen_tar_vi_berlin_press_47078938.jpg

Sen tar vi Berlin - Moa-Lina Croall

För att jag känner igen mig så mycket, på ett sätt, men att den också, på ett annat sätt, är så långt ifrån min egen verklighet.

//r

Jag tyckte faktiskt att En man som heter Ove var lite seg. :o Jag läste den i tre etapper över närmare ett halvår, slutet gick fortast. Jag älskar hur Fredrik skriver men det hjälpte inte fullt ut.

Min samlade uppfattning av boken är ändå :love:, herregud vad jag fulgrinade.

Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksievitj.
Rörande, omtumlande, fantastisk.

SCAN1066.JPG

Kafka på stranden och fågeln som vrider upp världen var speciella läsupplevelser för mig. Precis som alla Harrypotterböckerna som var en stor del av min uppväxt:)

och massa massa annat, jag älskar böcker:love:

Hypnotisören av Kepler. Inte min favoritbok på något sätt men jag kunde inte sluta läsa!

Harry Potter.

- After all this time?
- Always.

:love:

Jag tror aldrig att jag kommer sluta läsa Harry Potter. Jag kommer aldrig att bli mätt. Och jag kommer aldrig sluta drömma om det där brevet.

Sen kommer nog Mästaren och Margarita av Bulgakov och A Farewell to Arms av Hemingway. Mästaren vet jag inte riktigt varför och A Farewell to Arms för att Hemingway skriver så hårt och kallt. Shantaram tog mig också med storm även om den inte är lika välskriven som de andra och idag tycker jag nog inte alls den är lika bra som när jag läste den första gången.

När jag var i yngre tonåren fick jag boken Malin + Rasmus = Sant. Det var nog första gången en bok fick mig att dödsgrina! Att läsa slutet var som att få en rak höger. Än idag kan jag läsa den boken ibland bara för att minnas tillbaka till hur det var då!

saknarbok_68739346.jpg

Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl & Kinna Gieth
Jag har läst och gråtit och sörjt och läst och ja, levt i boken om och om igen. Filmen gör inte boken rättvisa.

SÅ mycket + 1 på detta. Oerhört häftig läsupplevelse.

Maria Gripes "Skuggserie" är också böcker som verkligen stannar kvar hos en enligt mig.

kl

The Farseer Trilogy - Robin Hobb
The Liveship Traders (trilogy) - Robin Hobb
The Tawny Man (trilogy) - Robin Hobb

En Man Som Heter Ove - Fredrik Backman

Kite Runner - Khaled Hosseini

Är de jag kommer på utan att behöva tänka efter. Kite Runner särskilt, behöver läsa om den men bävar. Den är inte bara helt fantastisk utan också väldigt... stark.

Håller med om att Haruki Murakami också skriver otroligt bra och starkt.

Ja Flyga drake säger mamma att jag måste läsa. Men jag har Min mormor hälsar och säger förlåt att läsa först. Men den "vågar" jag inte riktigt läsa för jag vill inte att den ska ta slut :p

Jag har väl tre sådana böcker. Tyvärr kommer jag bara på två av dem, men den tredje tänker jag på än idag och hoppas på att jag ska komma på vad den heter igen.

Da Vinci-koden av Dan Brown. En sån där bok som jag inte kunde lägga ifrån mig och som fick mig att börja tänka väldigt mycket.

Vingklippt ängel av Berny Pålsson. Skäms nästan idag, men när jag läste den så var det som svaret på allt som jag känt under väldigt lång tid.

Den tredje boken minns jag inte vad den heter. Den handlade i alla fall om en cancersjukt barn som får besök av en ängel strax innan hon dör. Det var också en sådan bok som fick mig att tänka.

Läs Flyga Drake först då vet jag :idea: :p
Kan nog också vara skönt att ha en Backman att läsa efter!

KL

- Gone Girl av Gillian Flynn var så psykologiskt skicklig och fantastiskt bra att jag inte kunde sitta stilla när jag läste de sista sidorna.

- Tusen strålande solar av Khaled Hosseini var otroligt gripande och sorglig och fick mig - som sällan gråter på grund av böcker eller filmer - att gråta mer än en gång.

- Den glömda trädgården av Kate Morton var så medryckande och bra att jag ville trycka den i händerna på första bästa person som satt bredvid mig och säga LÄS! Inget mästerverk rent språkligt sett kanske, men jag älskade storyn och den boken fick mig att upptäcka en helt ny genre som jag numera älskar.

- Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross var också vädligt bra mest på grund av storyn, extremt intressant och lite annorlunda.

- En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Väldigt viktig, och väldigt bra.

En tid for alt av Karl Ove Knausgård

http://oktober.no/Boeker/Pocket/Pocket-skjoennlitteratur/En-tid-for-alt

Den här boken är det mest briljanta jag någonsin läst (och jag läser MYCKET). Jag älskar allt Karl Ove Knausgård har skrivit, men av någon anledning var det just denna bok som jag hade lägst förväntningar på. När jag väl läste den blev jag totalt hänförd. Den kommer nog vara en av de tongivande böckerna i mitt liv.

littell.jpg

Jag läser i princip ingen skönlitteratur och har därför jättesvårt att skriva någon form av recension, men den här boken är väl en av två skönlitterära verk som jag faktiskt läst de senaste tio åren. Väldigt tung, väldigt brutal och stark, på rätt sätt. Hade läst den fler gånger om om den varit lite kortare än 900 sidor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka