Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Jag tycker gott att hästen ska få GALOPPERA. nu blir den mer uppåt än framåt.
Det syns att hästen ligger på och jag förstår att du håller in, men den måste få använda sin galopp.
Hela hästen blir som en fiolsträng. Istället för att galoppera lugnare framåt med sänkt huvud i samma tempo så går tempot uppåt och hästen får förmodligen nackspärr.
Även en het häst måste drivas ihop mellan hand och skänkel för att komma ner med huvudet.
Att galoppera betyder inte fortare, men något längre steg, och lugnare.

Jag vet inte om det är en illusion, men det ser ut som om du faller åt höger på filmen. Eller kanske inte bara faller, utan att du faktiskt sitter rätt snett. Men jag vet inte om det är en illusion som sagt. Kan vara eftersom vinklar kan göra en del ^^

men dock så blir jag lite spänd då och då, och så klart så känner ju hästen det och då blir det inte bra, men jag jobbar på det,

ja, jag spänner mig lite ibland och det resulterar i att jag håller henne för mycket, och i den första övningen gick det kanon att få in det antal galoppsprång som det skulle vara när det var lägre, men när det blev högre, (som jag aldrig hoppat med henne förut)så blev det även trängre, så blev det inte lika lätt att slappna av och låta henne galoppera på då tränaren ville att vi skulle ha 5 och 4 lite kortare språng.

detta är naturligtvis nånting som både jag och häst behöver träna på tillsammans, men med tanke på att vi är gröna på denna nivå och med tanke på att jag har varit livrädd och knappt vågat hoppa 1 m lugnt bara för några månader sen så tycker jag att vi har gjort stora framsteg ändå!

Senast ändrad av en moderator:

nja tror inte att det är helt och hållet en illusion :p

min häst vill inte helt gå rakt mot hinderna (hon tycker det är lite jobbigt) då blir jag ibland lite sne, jag försöker därför jobba med hjälperna för att få henne rak, men ibland så blir jag lite nervig och då "glömms" det bort, så det är nånting jag jobbar mycket på med :)

Det är inte så konstigt om hästen inte blir rak, du sitter ju supersnett i sadeln!

öh ne det gör jag inte? du har juh inte sett mig rida i verkligheten så det kan du inte veta efter att ha sett en film!

döm inte efter att ha sett en film! måsta alla på den här sidan säga ALLT som är dåligt kan ingen nånsin säga nåt som är bra istället? lägger snart ner buke totalt!

Hihi, ja, förmåga finns det så att det räcker och blir över! Ja, hon är verkligen en utomhushäst. Kanske inte så konstigt med hennes 178 cm, men det kommer nog inomhus också så småningom. :) Red du något där?

Nae jag var där för att få lite motivation så jag skärper mig och sätter igång hästarna ordentligt, har haft en enorm svacka i intresset så de har stått i nästan ett år :( Men nästa år är vi där! :banana:

Jisses, chilla människa...

(Och det är väldigt lätt att se på filmen faktiskt...)

du, du har INGEN aning om hur det ser ut i verkligenheten alls eller NÅNTING! och jag tänker inte chilla när en människa dömmer efter att aldrig ha sett en person rida i verkligheten, inte sett hästen eller suttit på den heller! det du säger är rent skitsnack eftersom du omöjligt kan bedöma om jag sitter snett i sadeln eller inte efter att ha sett EN film! sen om jag nu sitter snett, vem är du då att bedömma om det är hästen eller mitt fel att hon inte går rakt mot hinder hgela tiden?

Vad ÄR ditt problem? När du lägger ut en film på ett diskussionsforum måste du räkna med att få kommentarer och kritik, något de flesta här uppskattar och efterlyser, så länge den är konstruktiv. Det finns andra som har kommenterat ditt inlägg och det har gått bra så jag utgår från att du tycker det är okej. Om det är charmex´ formulering du har problem med så finns det ju enklare sätt att berätta detta för henne än att bli defensiv och, ärligt talat, ganska otrevlig. Håller man inte med om vad en annan användare har för åsikter och synpunkter behöver man inte heller bli otrevlig, utan man kan fortfarande hålla det på diskussionsnivå.

Nej, läs igenom dina inlägg, svälj lite stolthet och inse att du använt en ganska onödig ton.

ja så länge man även kan kommentera det som är BRA med i en video så har jag inga problem med att ta att jag även gör vissa ryttarfel med, men att i 3 inlägg BARA få höra alla FEL jag gör DÅ ledsnar jag på riktigt och blir uppriktigt sagt LEDSEN! jag har jobbat som f*n med den här hästen och min rädsla för att hoppa högre i 6 år, och då blir man faktiskt ledsen när man bara får höra allt dåligt man gör och att ingenting är bra...

Okej, jag förstår att det är jobbigt. Men alla fungerar inte på samma sätt, och jag tycker det var lite tråkigt att charmex åkte på en känga för det.
Men försök ändå ta till dig lite kritik och tänk på det nästa gång du rider. Jag tycker det är jättebra gjort att hoppa en bana på lite höjd när du varit rädd. :) Sen får vi väl alla försöka ta lärdom av det också, och tänka på att ta det negativa med lite positivt också, det är ju ingens mening att göra någon ledsen, det kan jag aldrig tänka mig, men som sagt, vi som kommenterar får kanske bli lite bättre på uppmuntran när vi är ute och kommenterar filmer.

Så, nu när du är medveten om bristerna med din ritt, tänkte jag skriva några rader om vad jag tycker du gör bra! :)
Det första som slog mig var att du har väldigt bra tajming med din sits över hinder. Du har bra öga för avstånd, och hamnar inte efter hästen ett enda språng som jag kan se. Du reser dig alldeles lagom ur sadeln, överdriver inte och blir inte hängande, något man annars kan se ofta hos ryttare som varit/är rädda.
Sen tycker jag du har en fräsig liten häst. :) Den ser väldigt ärlig ut, och har en hel del gummi. När du lärt dig att lita på den och vågar rida framåt tror jag att du har en riktigt, riktigt rolig hopphäst! Lycka till!

(P.S, om någon är sugen så ligger det en snutt från min hoppträning på förra sidan... Den är väldigt kort, så man kanske inte hinner se så mycket... :p :D )

Senast ändrad:

tack så himla mycket! det gör mig så underbart glad att få läsa det du skrev så det tom kommer ett par tårar i ögonen :)

och tro mig jag lyssnar på kritik, men problemet är att jag ibland kanske tar åt mig för hårt, men nu efter vad du skrev så känner jag mig ännu mera pepp på att jobba på mina brister!

tack ännu en gång! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V