Era "rygg-problemshästar" just nu?

Polly_Mulle

Trådstartare
Ja, hur mår de? Det är kallt och regnar oavbrutet i mina trakter. Och när det inte regnar så blåser det...
Mulle har klarat sig bra tills idag. Var som vanligt när jag släppte ut imorse men när jag tog in i eftermiddags så var han inte alls kul. Lyfter höger bakben högre och tar kortare steg än med vänster. Vilar höger ben nästan hela tiden, och helt låst i rygg och länd... Ett och ett halvt år har vi klarat oss utan problem, fy fan vad illa det känns att han är så jär kass redan i juli...

Jag har naturligtvis kollat efter sår, svullnader, värme, ömhet och liknande överallt, men han har INGENTING. Han är kollad från hovspetsar till örob. Det är bara rygg och länd som felar. Mest spänd på vänstersidan dessutom. Ibland önskar jag mig en cykel eller något annat mindte känsligt...

Sv: Era "rygg-problemshästar" just nu?

Min rygghäst måste gå med regntäcke dem värsta dagarna för att inte få ont. Hon rids inte nu, utan får bara gå promenader, men man har endå märkt att hon är lite mer spänd i ländryggen än vad hon borde vara.

Hon får massage + liniment varje dag för att minska "smärtan".

Min häst har inte ryggproblem men jag lägger ändå på ett täcke på nätterna (han står ute om det är bra väder) i rädsla för en köldknäpp eller regn :crazy: Och är det mkt blåsigt eller ligger regn i luften så har han också ett täcke.
Min förra häst kunde dock bli stel i ryggen när det blev kallt. Så det är nog efter honom som jag lärt mig att noga undvika att dom blir kalla i rygg/länd :)

Det är med andra ord inte bara jag som har problem... Jag vill ha SOMMAR!!!!!

Ja det skulle vara riktigt skönt om det kunde bli så där varmt att hon till och med kunde gå utan täcke på natten utan att man måste få skuldkänslor över att hon kommer att ha ont i ryggen dagen efter. På vintern är det ändå ganska okej att täcka, men på sommarn ska man inte behöva det :mad:

Exakt. Det är pest att stå med stel och öm häst, i mitten på juli dessutom... De här problemen brukar jag på i september - oktober. Förra året var jag ute i så god tid att jag slapp dem helt och hållet... mewn att åka på problem mitt i sommaren känns inte okej!

En fråga? MIn pålle e känslig i sin ländrygg. har ngn av er provat ryggvärmaren från B.O.T? Synpunkter!

Hej, jag har inte provat den. Min massör har hört från flera håll att BOT kan "bränna", hon rekommenderade den inte. Jag masserar och linimentar och har hästen täckad... var dock lite optimistisk just nu...

ok! den kan dock inte vara värre än en massagesalva jag använde. För bästa effekt skulle man lägga på ett fleecetäcke efter. Matte ville vara extra snäll och följde därför instruktionerna :crazy: När hästen kom in i boxen blev han skvatt galen! rullade och sparkde! trodde först att nu är det kolik! Ut med hästeen fortast möjligt till ridbanan där han hade frispel i 30 min! Skrek, rullade, hoppade upp och ner, skenade runt, blev rädd för sig själv och vill "sitta i mitt knä".... Har aldrig upplevt ngt värre. När han lugnande sig var det bara att snabbt ta in honom i spolspiltan och försöka tvätta bort smörjan. Stackars pålle!

Min är ok i ryggen trots att hon bara går på betet och nån promenad då och då i väntan på hovis. Här har det inte regnat så mkt än, hon har bara behövt ha täcke en natt då det öste ner.

En fråga? MIn pålle e känslig i sin ländrygg. har ngn av er provat ryggvärmaren från B.O.T? Synpunkter!

Jag har den, den är väl värd pengarna. Min pålla myser när hon har den på sig. Har dock inte lyckats få fast den under täcket ännu, så hon har den bara på sig kortare stunder och ibland på nätterna vintertid.

Min klarar sig fint så länge han arbetar regelbundet. Han blev värre av att bara gå och drälla i sommarhagen (blev 2 veckors vila). Vi har ju inte fått lika mycket regn här i stockholmstrakten som neråt i landet heller. Lider med er!! Regn är verkligen en mardröm när man har "rygghäst".

Jo, och spec när det ibland faller ner till +10 och blåser halv storm ute. Min låser ju ryggen så illa att han blir halt dessutom. Men idag var han bättre, han stapplade inte ur boxen utan rörde sig i alla fall frivilligt!

Min är väl mer eller mindre "rygg-problemshäst", han stod från februari till maj utan att vi hittade några fel, han är röntgad u.a. från nacken och hela ryggen, han är tokfräsch i kroppen sas. Vi har haft problem till och från sen han var 6 år, nu är han 9.
Vissa dagar är det som att hela hans kropp motarbetar honom, han spänner till hela ryggen och vill inte ge efter för fem öre.
Efter en träningshelg där vi ena dagen kunde rida piruetter och andra dagen inte fick honom att gå framåt i en låg form tänkte vi att nej nu kollar vi upp hela hästen.
Nu har han vart mer eller mindre igång sen maj som sagt, men vi tar det lugnt.
Han har gått på Metacam hur länge som helst, först en veva efter första besöket , då fick han gå på det i 14 dagar, sen efter andra besöket (då han stannade och bodde där ett par dagar) 10 dagar och efter sista besöket fick han äta det i 10 dagar + att han har blivit chockbehandlad två gånger med framgång.
Han går mest i skogen nu och det tror jag är bra, han är lugn mjuk och avslappnad.
Han har gått täckad i stort sett hela sommaren, de få riktigt varma dagarna som varit har han gått naken men annars sover han med pyjamas och har ett tunnt regntäcke om det inte är sol.
Tror dock att våra problem har blivit mindre, det går åt mycket liniment och mycket skritt i början och slutet, vi klättrar och galopperar lång och låg, massa cavaletti och gymnastikhoppning varvat med dressyr och då låg och rund form och bara stärkande övningar. Hittills har det gått över förväntan, han går riktigt bra.

Tyvärr har det visat sig att min 6 åring har känslig rygg. Tål inte vara ute i regn, blir helt låst i ryggen, blir känslig för minsta lilla.
Det blir täcke eller stå inne i stallet när det regnar mycket. Tråkit att behöva tänka på han så fort det börjar regna..
Massage blir det ett par gånger i veckan.
Ska iallafall med han till klinik imorgon, något känns fel utöver stelheten i ryggen. Han blir helt låst vid ridning. Är så orolig för KS, men massören trodde det satt bak. "Osynlighälta" av något slag.

Han har vilat i en vecka nu. Är redan tokig. Trots han går på bete dygnet runt. Kul att sätta sig på honom sen efter ev boxvila :crazy:
Tråkigt med problem på så unga djur.. :(

Låter som min, blir helt låst i ryggen och kan inte slappna av och sänka huvud/nacke och släppa upp ryggen (han går gärna hööögt med huvudet och har s.k. Napoleon-näsa, går gärna lite framför lod).
Jag tänkte också KS men det slog jag bort ganska fort, han är ju exportröntgad u.a. -04 och nu igen -07 röntgad u.a.
Håller tummarna för att det går bra för dig!

Låter likt. Han sänker ryggen och går högt med huvudet. Drar gärna nosen lite åt höger tror jag det är. Vill inte slappna av trots lösgörande arbete, är väldigt svårt att få honom söka sig framtåt/nedåt.
Han har bara varit helt igång ca ett år nu och de senaste månaderna är första gången under hela sitt liv han varit helt igång.
Han gått från att ha varit världens elastiskaste häst född "på tygeln" till detta. Visst, han har varit låst i ena sidan ibland men det händer ju alla.

Problemen har kommit till och från ett bra tag nu, men har trott det varit olika, hälta, munnen, ryggen osv. Kanske har varit samma orsak hela tiden som bara visat sig nu när han är i full gång? Hoppas vi får ett bra svar imorgon på kliniken. Också hoppas vi såklart på det bästa!

Precis som min, otroligt lätt för sig egentligen och första året gick det bra men vi tog det väldigt lugnt, han hade svårt för galoppen men det gick bra, han gick i bra form och är också han född på tygeln i uppförsbacke.
Sen började problemen, han gick helt enkelt inte att rida i form. Han fick lymfangit, stod två veckor och sen satte vi igång långsamt, gick bra från midsommar till november och sen började problemen igen, då hade han spänningar i ländryggen och var allmänt kinkig.
Vi kom hem igen, han fick ta det lugnt, ut och galoppera mycket i låg form. Antingen gick det jättebra eller inte alls.
Sen när han vart "konvalecent" så var det massor med tömkörning och longering, allt fokus låg på en lägre, rundare form och det gav utdelning, sista besöket på Ultuna var han helt annorlunda.
I början av igångsättningen hemma var dock väldigt upp och ner, men vi har verkligen tagit det jättelugnt och ridit ut massor i skogen, backträning och massa klättring.
Ett tips, som funkar på min som dom inte hittade fel på om de inte hittar något på din heller, magnettäcken :bow: Så galet bra, värmer upp musklerna jättefint och bra.
Jag linimentar alltid ryggen efter ridning, inget starkt liniment dock.

Kan säga att idag hade vi ett wow-pass igen, han är på g :bow:

Varit på kliniken idag. Visade sig vara knäledsinflammation i v b (eller de gjorde aldrig ultraljud så vi vet ej om där var inflammation, de sa att det gör man endast om han inte var bättre på återbesöket)

Knäledsinflammtation visar sig nästan aldrig genom hälta utan på andra sätt, t ex att de nästan alltid blir stela i musklerna kring ryggraden sa han.
De flesta hästar brukar gå länge med det utan att ryttaren märker något men jag upptäckte det i hyffsat god tid, tack och lov. Skönt att veta att det med stor sannolikhet inte är någon ridskada.

Han sprutades och ska äta kortison. Han ska ha boxvila i hela fyra veckor men med skritt promenader som ökas efterhand.
Jag ska ta återbesöket om några veckor fast på Eurovets, har velat åka med han dit från första början men väntetiden var tre veckor. Han behandlar på annorlunda sätt där och med annorlunda konvalecent tid som nog hade passat oss bättre, men men.
En jätteduktig veterinär där som jag litar fullt på..

Boxvilan kommer bli katastrof, från full kondition till boxvila, han är redan nipprig.

Skönt att veta vart stelheten och ryggömmandet kom ifrån iaf, men aldrig att jag kunde gissat på ett bak knä.

Min häst får ha täcke dygnet runt nu. Slår vädert över och det verkar stabilt utan regn längre tid så får hon gå utan, men det är så många gånger som det har snabbt slått över och kommit regnskurar med enorma mängder vatten och en temeratur ner mot en 10-15grader. Då kommer hennes muskelömhet som ett brev på posten, går knappt ens att försöka skrapa av vattnet utan att hon vill lägga sig:cry:.
Så då får hon hellre bli svettig, vilket ännu inte hänt.
Känns ju konstigt också att behöva plocka fram ett ridtäcke i julimånad... men det har varit tvunget.

Hon är 6år nu och har haft två omgångar med låsningar, men nu har vi förhoppningsvis hittat ett sätt att förebygga dessa.
Daglig ridning, inga vilor och fysioterapeut 4ggr/år i underhållningsfasen.
Ska bli intressant att se hur mycket täcke hon behöver i vinter...kommer inte helklippa henne trots att det kommer klia i mina fingrar att vilja göra det...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 899
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 480
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10