Jag gör väl som de flesta här - kopplar transporten, hänger in höpåse/höpåsar, packar sadel, träns, hjälm, spö osv samt vattenhink. Fleecetäcke om det är den kallare årstiden och hästen/hästarna blir svettig(a). Är träningen utomhus ev även regntäcke(n) att slänga på i väntan på träningen. Hästen/hästarna är islandshästar och åker i allmänhet utan täcke (klipps delvis, men har tillräckligt med päls för både utevistelse o transport utan täcke), oftast även utan skydd.
Noterar en del "kulturskillnader" mellan min islandshästvärld och dressyr-/hoppvärlden. En sak är ju att SvRF kräver träns på tävlingar, vilket gör att ni har vanan att tränsa hästen i transporten före urlastning (vi har ingen sådan regel). Medan jag i "min" värld aldrig någonsin sett en häst lastas eller lastas ur i annat än grimma. Jag har heller aldrig någonsin sett en islandshäst åka till eller från träning med sadel på sig, något jag ofta sett i samband med hopp-/dressyrträningar. Själv skulle jag vara lite rädd att låta min häst åka med sadel - både rädd att förstöra sadeln och rädd att hästen skulle lyckas fastna på något sätt med den. Och ännu mer så med träns.