era nyblivande fyraåringar....

linnsan

Trådstartare
jag undrar hur högt ni har hoppat,hur mycket de kan och hur länge ni brukar rida.....skicka gärna även bilder....:bump: :rofl: :banana:

Sv: era nyblivande fyraåringar....

Min sötnos har hoppat ca 80 cm. Han går i form i alla gångarter är så pass styrbar att han kan gå lc-lb dressyr.
Han är riden på fältet och i skogen både med och utan drag hjälp Ibland glömmer han bort sig när han ska göra halt och tror att han är ett ånglok med bromssträcka på några hundra meter.:angel:

Han är väldigt lätt lärd och har änsålänge och tycker att det är väldigt kul att få vara med.

Han går allt mellan 20 till 40 min /gång 4:a gånger i veckan.
Bild kommer när jag bråkat klart med datorn

Min är ännu inte inhoppad med ska igång med hoppträningen nu snart.

Jag tycker att grundridningen i dressyren är en mycket viktig del, före man hoppar sin unga häst.
Om grundridningen inte är helt på plats så är det bättre att vänta lite med hoppningen.

Jag rider min nyblivna 4 års ( 3,5 år ) , 3-4 gånger i veckan i ca. 30 min. Hon kan ridas i alla tre gångarter, söker fram och ner på tygeln.
Kan ridas någolunda på böjt spår dvs stora volter, utan att hon skjuter bogen alt för mycket. Hon provar att komma undan arbetet ibland, men det går frammåt och hon blir bättre och bättre.

Hon fattas dock fortfarande lite balans i galoppen, men det tränar vi på och det kommer med tiden.
Fattar den riktiga galopp, både höger och vänster, på en gång när jag ber henne om att galoppera.

Hon lyssnar bra på halvhalter och övergångar.

Min är ännu bara löshoppad. Hon är mest utriden varannan dag sen oktober, men de senaste två månaderna har vi varit i ridhus och på ridbanan. Hon går snart i en stadig form i traven. Tyvärr blev vi avbrutna av ett j-la snöoväder som fortfarande gör att ridbanan är obrukbar. Rider väll ca 20-30 minuter per gång.

min vilade länge på sommarbetet, på hösten nu så red vi lite i alla gångarter, typ 2-3 ggr/vecka. började söka sig i form.
på senhösten hoppade vi terränghinder vid 2 tillfällen på typ 50 cm (stockar o sånt) och ett tillfälle bana på riktiga 50 cm. Men inget mer i hoppväg. Har mets bara ridit ut försiktigt. sen är hon avställd sen oktober pga operation. (skimmelcancer) och har väl tyvärr inte kommit igång sen dess ngt speciellt. går ut och går promenader. Är friskförklarad men hon är barfota bak och det går inte o rida på våra vägar (is) så därför tar vi det lugnt. Har bara ridit några pass på ett gärde när andan faller på.
ska börja sätta igång i slutet av denna månad. Hon bygger upp kondisen via promenaderna nu istället.

Mitt sto född 2002 rider vi i alla gångarter, vi har travat och galopperat över bommar, "Gått" över ett par små hinder som varit ca 20-30 cm höga, vi kommer att börja små hoppa lite teränng "Hinder" ute i skogen på låg höjd innan inhoppning, hon sökersig neråt och är fantasiskt lättlärd. Mkt kan man träna fast man rider ut, och det tycker de flesta unghästar är kul och tappar inte gnistan :) så ut i skogen och ha skoj med era hästar ... // Linda

jag brukar mest rida ut, tycker att det är bra att han få komma ut och "se saker". är på ridbanan ibland, men inte särskilt ofta alls.
har inte hoppat honom alls faktiskt. ska bli kul att se hur han hoppar sen!
han har väldigt lätt för sig, men "krullar" ihop sig själv som en liten boll ibland istället för att söka sig framåt-nedåt, så det är väl det jag sysslar med mest, få honom att slappna av. men det har blivit mycket mindre sånt nu sen jag hade en tandläkare som kom och kollade på hans tänder!
rider inte särskilt länge varje gång, runt 30 min. men jag rider rätt intensivt då jag rider, kanske 6 dagars ridning/tömkörning i veckan under två veckor, men sen får han vila helt i kanske två veckor.

Min 3,5-åring har inte gjort så mycket. Började löshoppa honom som 2,5-åring, fast han är ingen stjärna på hoppning så fast han har gjort det ett bra tag så är varje gång som första gången typ:crazy: . Jag har bara ridit honom i skritt och trav, men där e han jätteduktig. Fin i formen och lyssnar bra, mycket känslig och fin. Nu har han vintervilat efter snöstormen i skåne, men snart ska han igång igen.:)

Jag och min "02:a" har sedan i höstas enbart ridit ut, ca 2 dagar i veckan och ca 30 minuter per gång. Han rids i alla gångarter, både i sällskap med andra och nu har jag börjat även rida ut ensam. Det går hittills utmärkt! :) Planen är att sätta igång försiktigt med träningen på bana så fort uteridbanan tillåter det inkl börja med cavaletti och mindre hinder. Har inte hoppat uppsuttet ännu men var med på löshoppning förra våren.

Min bebis blev inriden sent pga lång växtperiod som gjort honom stor (ca 176 cm nu och 3,5 år gammal) Han rids ute i bostadsområde/skog/fält med viss skeptism. Han är inte dum men funderar lite på vad soptunnor, små barn med pulkor och båtar som ligger uppoch ner är. På ridbanan är han väldigt välbalanserad med tanke på hur lite han är riden (blev sutten på första gången i oktober) Har inte provat någon hoppning ännu, men cavaletti går som en dans. Det är en klok pålle jag har *nöjd* Och har förväntningar på honom eftersom han har en gedigen hoppstam. Hoppas på att kunna starta första tävlingen till sommaren! Min pusshäst!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama