Era mål för 2008?

S

Spider84

Era mål för 2008? ska det stå.
Satte mig igår och skrev ner lite mål för mitt arbete och kom snart att tänka på målet för mina hästars utbildning (direkt anknutet så det var inte så konstigt att den tanken kom).

Har ni satt några mål för i år, eller några förväntningar på var ni är utbildningmässigt när 2008 tar slut?
Hade varit intressant att diskutera det nu och sedan göra en uppdatering när året närmar sig sitt slut. Inte för att det på något sätt behöver bli så att målen/förväntningarna uppnås utan mer för skojs skull.

För mina hästar:

Kirran
Riden strax över ett år, 6år gammal svenskt ridponnysto.
Väldigt lättarbetad.
Känns som ett realistiskt mål:

Piaff, galoppombyten, galoppiruetter, skolskritt. Även 1,10m hoppbanor (inte ponny utan hästbanor).

Aminette
Massor av fysiska och mentala problem som försvunnit allt eftersom. Har vintervila pga dålig rygg vid kyla och en skada på ett framben. Har lättast för att arbeta i galopp.
Svenskt halvblodssto 17år.
Förhoppningsvis ett blygsamt mål:

Halva steg, galoppombyten, galoppiruetter, lätt i handen (aktiv baktill mao) och alert på hjälperna.

Ulf
Russhingst 5år gammal i år. Inte haft honom så länge.
Förhoppningsvis ett relativt blygsamt mål (har ingen aning om hur lätt han är att arbeta med):

Skolorna i skritt och trav samt galoppfattningar. Halter och lätt samling (arbetas vid handen).

Lluent
14år gammal PRE hingst, triangelmärkt (måste därför arbetas lugnt och metodiskt, men kommer med största sannolikhet klara av att gå som ridhäst inom rimliga ramar enligt vet.)
Fick honom för en vecka sedan.
Antingen ett realistiskt mål, eller ett blygsamt mål beroende på hur fort han stressar av:

Avstressad!! (har mycket problem med att han stressar upp sig).
Skolorna i skritt och trav, lätt samling och galoppfattningar. Han kan givetvis detta sedan innan, men nu ska de göras utan stress och för lätta hjälper.

Alla mål är uppsatta utifrån just den hästen så det är inget som måste vara perfekt vid årets slut för att jag ska känna att målen är uppnådda.
Sen som det säkert märks på de två översta så har jag problem med galoppombytena därav att de är inlagda. :o

Sv: Mål för 2008

Independence
19 årig fullblodsdam, med en del problem i kroppen.

Största och viktigaste målet med henne är att lyckas hålla henne mjuk så jag inte får en lika stor neråt-period som jag fick i början av december förra året.
Lyckas vi sedan sätta de halva stegen till sommaren och skrittpiruetter, och börja få galoppiruetter bra så hade jag varit mer än överlycklig :D

Kul initiativ! :)

Tabbe:
16-årig kallblodstravare.
Att kunna gå i BRA öppna/sluta i skritt utan problem och påbörja lite mer avancerade variationer t ex diagonalsluta/skrittpiruett. Påbörja skolorna i trav, skulle gissa att de snabbt sätter sig lika bra i traven också när man väl fått det på plats i skritt - så har trenden varit hittills. Att hästen (och jag) ska bli mer rakriktad och jämnstark. Förbättra lydnaden avsevärt. Även om det är en samarbetsvillig häst så är det lydnaden (pga felinlärning) som genomgående ställt till det.
Ännu mer optimalt men kanske lite väl högt mål är att vi ska kunna börja öva på galoppfattningar, att hästen (och jag) blir redo för det fysiskt och mentalt.
Just nu ligger vi på väldigt basicsnivå, övar på böjd rakt fram för hand (lite överkurs från ryggen) i början av varje pass, övar på att flytta bogen in/ut vid ridningen och försöka få till bra böjning på volt.

Kalle:
15-årig varmblodstravare (målet gäller så länge jag har kvar honom). Förbättra styrkan rent allmänt, få honom i bättre balans och koordination vilket jag tror hänger ihop med styrkan. Göra kontrollerade och balanserade travövergångar, just nu tenderar det att bli ivägstolpande snarare än övergång till trav och med de dåliga övergångarna är det svårare att få till en bra trav.

Senast ändrad:

Prinsen
7 årig kallblodstravare

Behöver framförallt arbeta med lyhördheten, och var hans fokus ska vara - på mig. Det är vårt största problem, för mycket annat som fångar intresset. Inte stressad dock, bara svårt med koncentrationen.

Att få honom mer jämn i båda sidor, så att skolor och våra början till piruetter fungerar lika bra i vänster varv som i höger.

Påbörja galopparbete, som hästen idag tycker är lite för roligt för att det ska bli någon galopp överhuvudtaget :crazy:.

Mål är ju bra:angel:

Tar dem i "kronologisk ordning"...

Sunny ridponny, 145 cm 23 år.
Arbetas sen Dec. i long reins. pga att jag känner mig för stor på hennes rygg. Har problem med att hon stressar upp sig, "bär med underhalsen" eller krullar av fullständigt.
Mål: Avslappning och bibehållen f-n sökning i alla skolorna i skritt och trav, samt galoppfattningar och ev nån skola i galoppen.

Lea Nvs. bruks, 155 cm 17 år
Fd ridskolehäst med mycket egen vilja. Har gjort (för mig) jättestora framsteg senaste halvåret.
Mål: Befästa och vidareutveckla galoppen.
(Vågar inte säga så mycket, får se vad tränaren säger i nästa vecka...)

Gustav Vbltravare. 164 cm 10 år
Stora problem med bäckensnedhet samt öm i ländryggen. Mål ett är att få honom smärtfri...
Mål: (uppsuttet) Skolorna i skritt och trav.

Binky, ridponny 135 cm 5 år
Sen i växten och fortfarande omogen i kroppen, så vi tar det lugnt. Spänd, stressig och mycket underhals, precis som sin mor Sunny.
Mål: Befästa f-nsökningen, alla skolorna i skritt och trav uppsutet samt från marken.

Choklad, Sv hbl 162 cm 4 år
Nyligen inköpt, rehabiliteras från diagnosticerad bockhov. Helt outbildad.
Mål: Befästa f-nsökning, skolorna från marken i skritt och trav samt påbörjad ridning. Lugnt tempo pga. hans rehabilitering.

/Migo

Oj, här skulle jag kunna spinna loss!:D

Om hälsan (min) tillåter träning av allihop så ofta jag vill så skulle jag vilja göra det här under året:

Lasseman (tio år redan, hjäälp!)
Trimma på galoppen så vänster blir lika stark som höger. Det är den eg, men fattningarna strular! Börja jobba i galoppen, svaga skolor och mönster. Samla galoppen mot arbetspiruetter
Inse att han är mogen för halva steg och inte begränsa mig själv mentalt. Leka med energin han har då det flyter och stärka genom övergångar.
Starta under våren och sänka rekordet ännu mer och förhoppningsvis vinna många lopp i sommar!

Rappsson (fem år redan, hjääälp)
Fortsätta inridning.
Efter att det flyter på jobba med den lätthet han har visat då han är lugn och loss i kroppen. Fokus på alltid lätt, så kan han nog snabbt fatta poängen och bli ridbar i övningar som skolor i skritt och trav.
Vill sätta upp några hinder och som variation leka med hans talang för skutt och hopp o lossa upp bogarna mer.
Då kommer nog galoppen att sätta sig i kroppen på ett lekfullt sätt även om den redan är bra i longeringen. -Men det blir så enformigt.
Debutstarta under våren och om han visar sig bra tävla under sommaren med lite ridning mellan starterna. Annars avbryta tävlandet och starta under vintern 08-09 i stället

Trixan( tre år o växer)
Lite markarbete och longering tills hon ser ut som en häst och inte utförsbacke.
Lite aktivering lös i snön för att hålla sig i trim. Kanske börja sitta upp under våren innan hon åker till stuteriet och motionera lite smått. Under sensommaren/hösten kanske hon är mogen för lite fokuserad träning innan magen växer till. Ska betäckas med HG Balder

Nitus(sexton år o nyligen hemkommen)
Ha en massa härliga pass där vi bara känner av varann och jobbar på att våra kroppar ska hitta hälsan och bli starkare och friskare tillsammans.
Jobba på smidighet och lösgjordhet och få självförtroende och arbetslust. Målet är väl att hon håller ihop och behåller lugnet så galopparbete fungerar utan stress och spänningar.

*delvis kl*

Jätte roligt att få läsa lite olika mål för 2008! Hoppas att det fortsätter att strömma in.

Jag skulle kunna ha skrivit väldigt mycket mer och mer detaljerat, men då hade ingen annan fått plats att skriva. :D
Tog de stora målen, som du säger Lusidor kan man skriva loss ordentligt.

Mål för Tompelomp och mig:
Tompelomp är 20 årig varmblodig travare. Har haft en hel del skador men är för tillfället i full fräs. Väldigt lätt för att bli frustrerad och upp i varv. Har under de 12 år jag haft honom jobbat mycket på att bibehålla en lugn och harmonisk häst hela vägen. även att bibehålla gångarterna fast jag ber om mer samling och lägre hastigheter. Han har lätt för att samla sig och är mjuk och lättlärd. har tre fina gångarter som är rena. Galoppen är hans bästa gångart, luftig och samlad (lite för samlad ibland)

Våra mål:

• hålla oss friska och glada. (inga mer skador tack!!)
  • kunna göra skolorna i trav med bibehållen rytm. Även klara övergångar mellan skolor i skritt främst men kanske börja lite i traven oxå.
  • Klara av några steg i spansk skritt för hand eller uppsuttet
  • Våga börja med piaff för hand och se vad som händer
  • fortsätta jobba med att stärka galoppen på bana samt kunna göra en ren övergång från galopp till trav
  • ha roligt!

ja, det var på det stora hela, jag går inte in i detaljer och naturligtvis måste vi ju stärka det vi har redan oxå :)

nyakappan1.JPG

Senast ändrad:

Jag är ju inte direkt AR-ryttare men hoppar med här ändå bara för den mentala biten.

22-årig kallbl trav. Träna upp bärstyrka så att han slutar skyffla sin egen vikt framåt i vartenda steg. Orka bära sig i både trav och galopp, spåra och vara lätt i handen, orka bära sig när jag ber om förhållning. Lösgjord och stark/smidig nog att göra skänkelvikningar i trav stadigt (har patellaupphakning och vill helst bara använda bakbenen i riktning fram-bak, därför är just skänkelvikning målet här). Kommer ev att ersättas av C-ponny under året om jag kan förmå mig :cry:

12-årigt korsn sto. Rehabiliteras efter ligamentskada. Målsättning: orka bära sig i långa steg i trav och galopp, förvänd galopp på 20-m volt, skänkelvikning och så skolorna med lång överlinje längs långsidor och diagonaler (där vi var för ett år sedan). Fram- och bakdelsvändningar gör vi redan nu, vill jobba med skritten mot både diagonalskritt och spansk skritt-tanke. Problemområde är hennes bakben, hon sätter gärna in dem långt under sig men raka, svårare att få henne att vinkla ihop alla leder och bli lägre "rakt nedåt", upplever jag. Överbygd och ganska rakhasig, båda dessa saker ser dock mycket bättre ut så fort hon börjar muskla på sig, konstigt nog.

Shettisarna: skolkörning i vagn och på töm. Dottern rider och hoppar.

Jag har ju aldrig riktigt gillat tids-begränsade mål MEN de mål jag ställer upp för varje år nuförtiden har mer med speciella aktiviteter och ger generella riktlinjer för vad vi ska jobba med. De långsiktiga mål vi har som rör kvaliteten på saker och dylikt, är ju i princip helt oberoende av tid, det kan falla på plats om 2 månader likväl som om 2 år. Helt ok i min värld, men sätter aldrig dem som "årsmål".

FLINGAN
9 år gammal kallblodstravare. Riden 3 år till sommaren.

- Galopp, galopp, galopp!
Befästa samlad galopp på lina.
Jobba med fattningarna på bana.
Använda hoppning för att utveckla växlingarna i tempo och följsamheten i galoppen.
Inte fega ur med galopparbetet!
(hjärnspöke, vik hädan :devil: )
- Travarbetet finlirat med piaffen hyfsat befäst i slutet av året?
- TRÄNING!
Åtminstone 6 gånger under året? Det bör jag kunna fixa även ekonomiskt?
- Ska förhoppningsvis också få gå mer som skolhäst, med lektioner för andra. Mycket nyttigt både för mej och Flingo.

De riktigt långsiktiga målen som är hyfsat realistiska inom min & hans begränsningar under säkert 10 års tid, är väl att vi tids nog ska kunna galopparbeta hyfsat avspänt och i balans - med piruetter, byten och dylikt. Det är inte orealistiskt, men kommer ta tid för oss, det förstår jag ju.
Mer realistiskt är att travarbetet - med passage & piaff - kommer kunna bli riktigt bra. Där får han ju glänsa.

TJALDUR
7 år gammal islandshäst. "Inriden" (dvs förstår start, stopp & styrning) men inte mer.

- Ha kul :banana: :D (ja, alltså det är inte så lätt att ha några mål med en häst där ambitionsnivån helt kommer bero på hur arbetet fortlöper - men Ha kul är faktiskt skitlätt med honom :angel: )
- Fortsatt jobb på långa tyglar, leta efter trav, mycket skolor i skritten, påbörja skolor i "tölten" och så galopparbete.
- Fortsatt grundridning. Dvs jobba vidare med nyanserna på Start, Stopp & Styrning. :D
- Hoppas in under ryttare på senare delen av året, har en liten hopp-pilot som kan få den äran.
- Tömkörning och moment från inkörning påbörjade. Tror inte riktigt på idén med honom som körhäst, men han skulle må bra både mentalt och fysiskt av att "köras in".
Eventuellt inte gå hela vägen med inkörningen men åtminstone låta honom dra däck.

Långsiktiga mål, tja, alltså :o
Först trodde jag att att jag bara skulle ha en söt häst att pussa på och flumma runt med i skogen. Han är väldigt andlig, den lille, och det ger ju mycket för mej att bara ha med honom lös på promenader i skog och mark. Ridning eller inte, spelar liksom inte så stor roll. Ambitioner, släng er i väggen liksom.
Nu vet jag inte längre, han har ju vissa jätte-super-fina kvaliteter även som ridhäst. Men behöver mycket tid och kärlek och väldigt lite ramar och begränsningar och ambitioner, för att han ska få blomma ut som han ska, om man säger så....
Men en dröm som gror är väl att han blir min "galopphäst". Han har en jättemysig lugn bärig galopp med ett hyfsat register. Dessutom är han nog hyfsat lätt-töltad, så tölt kan vi ju pyssla med. Och traven, tja, när den dyker upp ett steg här och där, så är den ju riktigt trevlig. Och så älskar han att hoppa, så om lämplig hopp-pilot finnes så kan han väl få hoppa lite också. Och Ja alltså :D - vi ser väl vart vägen bär oss liksom....

LEJONHJÄRTA
3 årig russhingst. Inkörd, "hingstämne" med 40 p & BIS-vinst på utställning i höstas.

Ett delikat problem - ska jag visa honom på avelsvärdering eller inte under 2008?
Jag är just nu inne på att vänta ett år och om jag fortfarande tror på idén, visa fram honom 2009 istället. Men det kan ändra sej.

Istället har vi några andra mål detta år
- Treårstest i maj. (för ponny är det enbart visning vid hand, lösgalopp & löshoppning)
Treårstestet har gett upphov till några mindre delmål;
- Löshoppning under våren, 3-4 ridhusbesök med löshoppning.
- Målet i löshoppningen är framförallt att han ska bli tryggare i sej själv och bjuda bättre fram.
- 1-2 körturer i veckan nu under vintern, beroende på underlag. (om den här :devil: vintern ska fortsätta så kommer det inte bli några körturer alls)
Fortsatt körutbildning resten av året, vill hemskt gärna prova på lite maratonhinder på bebisnivå, men det får vi se, beror på om träningstillfällen finns.
- Körträningar under våren på Hippo.
- Utställning(-ar) till sommaren
- Eventuellt inridning till sommaren/hösten.

Vad gäller AR så ska han väl lille plutt jobbas en del vid hand men det är enbart lösgörande & rakriktande arbete.

Långsiktiga mål med honom vet jag inte... Han blir ju inte min ridponny i alla fall så när det gäller ridningen får vi väl se. Han kanske inte ens gillar att bli riden? Eller så hittar jag ingen lämplig liten ryttare?
Men när det gäller körningen så siktar jag i alla fall på att tids nog få ut och leka lite (MYCKET!!!) på maratonbanorna och det innebär alltså tävling. Nivå och sånt får väl tiden anvisa, tror dock inte ponnyn kommer begränsa så mycket där, är väl bara min egen ekonomi, tid & motivation som begränsar isåfall.
Ska visas på Kvalitets som 4-åring i alla fall, känns som rimligt enkelt mål. Körd eller riden, ja, det ser vi väl. Han ska visas för godkännande men kommer nog inte slösa onödigt mycket pengar på det, dvs vi visar en gång och blir han inte godkänd så är inte det hela världen, men visas nog inte igen.
Blir han godkänd är jag nog mer angelägen att hitta duktig liten ryttare som kan förvalta honom....

Vad gäller AR så är han så himla spexig, så jag vet inte. Jag väntar nog så länge som möjligt med att introducera piff & puff i markarbete/långa tyglar etc. Men han skulle nog tycka det vore kul att få visa upp sina vackra hingstiga sidor.... Och lite tricks ska han förstås få lära sej, men också det i mån av tid & engagemang, med risk för att om det blir halvdant gjort, så kan man få för mycket av det goda...

Allt beror ju på vad händer och hur jag mår fysiskt men kan ju iaf drömma lite.

Diffe 9-årig varmblodstravare: Fokus, lära honom koncentrera sej på arbetet och INTE på allt annat. Förbättra skolorna i skritt och och även befästa dom i trav. Kanske en del arbete med samling om han kan hålla sej hel. Galopparbetet ska påbörjas så att hans naturligt bäriga galopp kan utvecklas men detta blir troligtvis på lina.

Denniz 8-årig shettis: Om han håller sej frisk ska arbete enligt AR påbörjas, om inte... Förhoppningsvis så ska han kunna köras och lära sej skolorna i både skritt och trav.

Mr Wilson 1-årig shettis: Tömkörning och senare inkörning. Arbete vid hand enligt AR ska påbörjas. Ev. ska han visas på någon utställning eftersom han är inköpt som hingstämne. Just nu växer han och ser ut som kriget så vi får se.

Jag vet inte direkt om det är mål som ska vara uppfyllda under året, men jag vet vart jag vill lägga fokus i årets arbete.

Sawanna korsning varmblodstravare/Dölehäst/Paint
-att jobba vidare med galoppen, hitta mera bärighet samt att jobba lite mera med halva steg.
Hur långt vi kommer får vi se. Så länge det går åt rätt håll är jag nöjd.

Vad kul med en sånhär tråd..

Skippen - 9 årig valack, korsning quarter - welsh/arab.

MÅL: Mitt stora mål med Skippen är att vi ska göra riddarprovet i år. Vi får se om det blir så, annars så ska vi jobba vidare med hans högra galopp, så den blir lika rund och fin som vänster. fortsätta jobba med skolorna i galopp och befästa galoppiruetterna. om vi skulle kunna komma längre med piafferna skulle det vara kul också, men det är prioritet 2 (men det vore kul att klara av något steg öppna och sluta i piaff ;)).

sen får vi se hur det går med detta, men det är iaf mina mål med min häst!

Vinna - Sex år, nordsvensk bruks. Har haft mycket problem med hovarna så nu har jag påbörjat barfotaverkning och det får ta den tid det tar. Under tiden blir det många långa promenader och markarbete på banan. Jag är i början av vår utbildning så det blir böjd på rakt spår til att börja med. Öppna och sluta ska vi väl kunna få till i både skritt och trav.

Fellin - Två år, shettiskorsning som inte ens har flyttat hit ännu. Så det blir grundarbete som med Vinna. Sedan tänkte jag köra in henne och jobba med cirkuskonster.

Annika - 49 år, människa. :p Passa på att träna upp min egen kropp så att jag blir en lättare börda för mina små.

Annika

Kanske inte blir rätta ordval i detta forumet men jag tror ni förstår mig ändå...

Mina mål för 2008 (tillsammans med min älskade gentleman)

Öka kommunikations och samarbetsförmågan ännu mer mellan mig och hästen.

Stärka galoppen ännu mer.

Förbättra galoppirruetten,

Jobba med den långsamma galoppen, få så få språng som möjligt på viss tid...

Jobba med traven, få mer styrka och bärighet, korta/länga bättre.

Om det går så vill jag komma igång med lite passage.

Stärka upp trampet och med det levaden, förhoppningsvis att pålle ska orka stå i den ett par sekunder iaf.

För första gången på säkert 12 år känner jag att jag äntligen kan sikta mot trädtopparna igen och sätta upp mål för mig/hästen och ridningen.
Har inte kunnat det sedan jag blev nedtryckt till skosulorna av dåvarande dressyrtränare med förra hästen....:eek:

Har inte kunnat sikta högt med nuvarande pålle under alla 8 år, inte förrän nu! ÄNTLIGEN!!! :D

Jag har egentligen inget mål för 2008 pga graviditet.
Tar en sak i sänder, sen får vi se vad som är möjligt beroende på omständigheterna efter Mars månad då det är uträknad BF..

Nattfare Snart 20 årig kallblodstravare
Försöka fortsätta hålla han på den nivån han är just nu, jobba med öppna, sluta i skritten, framåt nedåt bärande trav.
Galoppen förtränger jag helt, annan dags bekymmer.

Planen var att han skulle varit ivägskickad på träning i ca 3 månader i vår när jag ändå var upptagen med bebisen.
Men eftersom min kära barnmorska strulade till sig så har jag varit tvungen att använda dom sparade träningspengarna till räkningar eftersom jag varit helt utan ersättning sen innan jul.
Blev nyligen sjukskriven, men det är så dax nu när nästan alla pengarna har gått åt. Finns inte en chans jag har råd att skicka iväg han med en sjukskrivning som enda inkomst.:mad:

Så jag är nöjd om han blir kvar på den nivån han är & inte tappar alltför mycket tills jag är klar igen för att rida & kan ta upp träningen igen, rider min sista i helgen.

Florian 9 årig minishettis (främst sällskap)
Tömkörs & longeras bara i alla 3 gångarter & tempoväxlingar & följer med ibland lös på ridturer på fältet.
Funderar på att tömköra han & lära han skolorna på töm, han älskar att arbeta. Har lite dåligt samvete över att han är en smula försummad. Är inkörd men får ibland en knäpp & kan bara börja skena med vagnen. Är även inriden men vet ingen som är liten nog att rida en 80 cm hög liten minishettis.

KL

Uppdatering:

Lasseman:
Göra halt.
Skritta ett par steg sidvärts utan att ha en sporre rätt in i sidan. (ja, jag provade, det funkade inte).
Trava med liite sökning och avslappning.
Lyssna lite på vad piloten (bihanget) vill. Lite two-way-kommunication tack..
Kunna vända utan att typ kasta sig runt snubblandes med fullt fokus på tjejen som är kvar hemma.
Hitta igen de där bakbenen som en gång fanns till hands och prova att använda dom till att hålla sig upprätt (inte nästan välta då något blir spännande i skogen och halsen viks 90 grader)
Kunna galoppera och inte bara spänna upp sig i travartrav tittandes på alla spöken som kan tänkas äta upp frugan hemma i stallet...

Tja, han är kär, och urjobbig. Ska sätta en doftpåse i grimman tror jag så han inte känner brunstlukten från tjejen... Gaah!!

De andra, fortfarande rimliga mål...

Tja, han är kär, och urjobbig. Ska sätta en doftpåse i grimman tror jag så han inte känner brunstlukten från tjejen... Gaah!!

De andra, fortfarande rimliga mål...

Haha, bra idé! :D

Nästan så jag vill ändra mina mål också efter senaste tiden -blir så mycket upp och ner att det beror helt på NÄR man sätter målen :angel: Typ - få hästen lyssna på hjälperna igen, kunna trava ordentligt igen (sitter nog mest i mig och en träningsfråga, men handlar ju om oss som ekipage :p ) lite mer positivt jobb osv.

har ett sto, snart 6 år, imp tyskland. inriden hösten som 4-åring å e inte sveriges lättaste häst...så våra mål e: kontrolerad galopp, påbörjad öppna-sluta å försatt träning av bakdelsvändning

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 295
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar