Era erfarenheter av gung...

glitter

Trådstartare
Är ute efter lite erfarenheter/funderingar kring vart problemet kan sitta när hästen gungar på huvudet upp å ner i traven, utan andra tecken på rörelsestörning.

Ingen analys utan bara erfarenheter alltså!

Hög hälta/låg hälta?
Låsning/inflammation???
Hovproblem?

Tack för era berättelser!

Sv: Era erfarenheter av gung...

Menar du ett taktfast gungande med lika mycket i varje steg? I så fall skulle jag säga normalt.
Menar du ett "nickande" där hästen går djupare i varannat steg skulle jag tänka hälta fram. Men det är min tanke och ingen kunskap.

Intressant input, för jag uppfattade det som ett jämnt gung.. Blev till en nickning om det råkade ligga nån sten i vägen...:crazy:

svårt att veta exakt vad du menar, självklart gungar hästen med huvudet när den travar det är normalt, om den däremot nickar med huvudet otaktmässigt när bara ett ben sätts i, brukar det handla om hälta.

om det sker uppsuttet kan det även vara fråga om sk.tygelhälta. beskriv gärna mer vad du noterat och vad du avser med frågan :)

looong story "short" så har jag fått problem med min fälttävlanshäst.

Har känts lite "småkonstig" ett tag. På förrförra tävlingen stoppade vetten henne. Hon var nyskodd dagen innan och är inåttåad vf vilket gör att hon ser för hejjig ut framifrån när hon travar. Vetten säger att hon ser halt ut mot henne men ren bortåt(:confused:). Men släpper igenom dagen efter men ber oss känna efter noga. Hästen går som tåget i terrängen men drar till höger över hindren. Nåt e det...
Inga tecken under perioden hemma sen, tränar nästan alltid super!

Nu på senaste tävlingen släpper inte vetten genom henne alls. Jag har redan gått dressyren med 7 på gångarter och en 8 på skritten. Rent halt kan hon inte vara!! Senare, på filmen, tycker jag det ser ut som att hon inte använder vänster bog lika bra som höger...
Hoppningen går på piss-regnsjuk gräsbana. Hästen tar sig runt men jag vet sen innan att hon inte gillar gräs, fräsch eller ej...

Vetten säger att hon gungar på huvudet och att han ser det som hälta vf. Jag ber sambon trava och jag ser gunget. Svårt att pinpointa.

Väl hemma pratar jag med min vette som känner min kiro väl och ber mig börja där.

Till storyn hör att en vän till mig, som har delat hovis, har messat mig efter förrförra tävlingen och berättat att hennes hästar har varit felskodda. Skon har legat på sulan i tån och hästarna har börjat stoppa osv för henne. Nu kändes de alla bättre, med ny hovis.

Jag fixar annan hovis, skor om och senare samma dag kommer kiro, som hittar saker i hela vänster bog, skuldra å manke samt knä. Även att hästen visar henne att hon lider av sin tå. Jag har inte berättat om hovisgrejen än då!
Till saken hör att hon ställer/ställde sitt vänstra ben låååångt framför sig när hon vilar höger bak. Har gjort så nägra veckor...

Nu är hon dubbelkollad och nu står jag här. Igår red jag på banan för första gången på ett tag, och hon kändes bättre än på länge! Typ 3 månader!
Lätt i handen med stöd, liksidig i varven och med lagom mycket gång. Reglerbar!
Nu ställer hon inte benet lika långt fram och jag ser inget när jag travar upp på hårt underlag efter pass, eller på lina.

Minsta tecken på försämring nu så blir det klinik givetvis. Men man blir ju luddig av detta, eller??
Kan det ha varit hoven som spökat och gett gunget?
eller boglåsningen?
ja, ni fattar....:cool:

Utifrån din beskrivning låter det som en hälta. Jag hade kollat upp hästen innan jag fortsatte rida på.

Som vanligt ett helt svartvitt svar från en som inte sett hästen.
Visste att jag gjorde fel som skrev ut.
Ger upp denna sajt nu.

Hej :)

Bara funderingar från min sida iof. Men kan det inte vara så att en öm hov under en tid kan ha lett till felaktig belastning och på så vis mynnat ut i problem med vänster sida, följdproblem så att säga ??

Eftersom problemen har försvunnit och du nu vet vad du ska se och känna efter, så märker du ju nu när du sätter igång din häst om det börjar om igen. Förhoppningsvis är problematiken åtgärdad :) och allt komer att gå bra, annars blir det väl att göra som du själv är inne på, kolla upp på klinik för att få ytterligare hjälp.

Hoppas att det löser sig för dig och din häst så att ni båda kan njuta av det som är kvar av vår underbara sommar :bow:

Jag säger tvärtemot... Känns hästen fin och du får en bra känsla och känner hästen så väl att du känner på dej om nåt är fel, kör på! Börjar det kännas knackigt eller du får en dålig känsla, kolla upp!

Jag kollade min häst trots att ingen såg nåt problem, veterinären hittade heller inget. Men det kändes fel, kunde inte riktigt sätta fingret på vad... Sen kom ET ut och hittade massiva låsningar i höfterna och en väldigt spänd överlinje... Efter det var hästen som ny!

Mvh Domino_s

Ops :o

Det blev ju en analys ändå, inte meningen iof. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av det du har upplevt att dela med mig av...

Hoppas att det löser sig till det bästa för er....

Ursäkta? du har ju skrivit en lång redogörelse över hästens beteende och vad som hittats av vet. om jag då skriver vad det låter som, så blir du förbannad för att det inte är vad du vill höra eller vad handlar det om? :confused::confused: Om du vill undvika analys från folk som inte sett hästen, posta ingen tråd : )

Har känts lite "småkonstig" ett tag. På förrförra tävlingen stoppade vetten henne. Hon var nyskodd dagen innan och är inåttåad vf vilket gör att hon ser för hejjig ut framifrån när hon travar. Vetten säger att hon ser halt ut mot henne men ren bortåt(:confused:). Men släpper igenom dagen efter men ber oss känna efter noga. Hästen går som tåget i terrängen men drar till höger över hindren. Nåt e det...
Inga tecken under perioden hemma sen, tränar nästan alltid super!

Nu på senaste tävlingen släpper inte vetten genom henne alls. Jag har redan gått dressyren med 7 på gångarter och en 8 på skritten. Rent halt kan hon inte vara!! Senare, på filmen, tycker jag det ser ut som att hon inte använder vänster bog lika bra som höger...
Hoppningen går på piss-regnsjuk gräsbana. Hästen tar sig runt men jag vet sen innan att hon inte gillar gräs, fräsch eller ej...

Vetten säger att hon gungar på huvudet och att han ser det som hälta vf. Jag ber sambon trava och jag ser gunget. Svårt att pinpointa.

Väl hemma pratar jag med min vette som känner min kiro väl och ber mig börja där.

Till storyn hör att en vän till mig, som har delat hovis, har messat mig efter förrförra tävlingen och berättat att hennes hästar har varit felskodda. Skon har legat på sulan i tån och hästarna har börjat stoppa osv för henne. Nu kändes de alla bättre, med ny hovis.

Jag fixar annan hovis, skor om och senare samma dag kommer kiro, som hittar saker i hela vänster bog, skuldra å manke samt knä. Även att hästen visar henne att hon lider av sin tå. Jag har inte berättat om hovisgrejen än då!
Till saken hör att hon ställer/ställde sitt vänstra ben låååångt framför sig när hon vilar höger bak. Har gjort så nägra veckor...

Nu är hon dubbelkollad och nu står jag här. Igår red jag på banan för första gången på ett tag, och hon kändes bättre än på länge! Typ 3 månader!
Lätt i handen med stöd, liksidig i varven och med lagom mycket gång. Reglerbar!
Nu ställer hon inte benet lika långt fram och jag ser inget när jag travar upp på hårt underlag efter pass, eller på lina.

Minsta tecken på försämring nu så blir det klinik givetvis. Men man blir ju luddig av detta, eller??
Kan det ha varit hoven som spökat och gett gunget?
eller boglåsningen?
ja, ni fattar....:cool:

vad är det för svar du vill ha? skit i magkänslan och anledningen att du skriver denna tråden och kör på för det är säkert inget fel på din häst?

Min häst hade carpalledsinflammation när han "gungade" med huvudet.
Syntes inget annat. Man kunde inte se någon hälta varken på lina eller under ryttare.
Det enda var att han protesterade lite mot vissa saker i högervarv. Ex. öppna och sluta.

Gå på din magkänsla, den brukar oftast stämma.
Jag kollar hellre en gång för mycket än en gång för lite, men sen tycker alla att jag är nojig också! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Viva
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 281
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 959
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka