Era erfarenheter av blödningar

lillaP

Trådstartare
Jag fick för ca 1½ månad sedan reda på att min häst har två mindre blödningar i gaffelbandet (mitt i den vänstra förgreningen, vänster framben.) Det kom lite som en chock eftersom hon inte var halt i ridningen eller uppvisade några tecken på obehag... Jag hade en känsla av att något var fel, tack och lov gick jag på magkänslan och bokade klinik!

Vi var på återbesök efter en knapp månad och då var enbart den största blödningen kvar. Vet. ville ha tillbaka oss för kontroll efter ca 1½ månad. Vi kom överrens om att jag kan ha mitt sto i en vanlig hage (även om det kan komma att förlänga konvalecensen.)

Pga allt detta skulle jag gärna vilja veta andras erfarenheter av blödningar inom denna region. T.ex hur lång tid det tog för läkning, hur hästen kunde användas efter, om hästen visade hälta osv?

Jag hoppas ju då på att kunna hoppa min dam igen... Men veterinären ville inte uttala sig. Är det någon som kunnat använda sin häst helt som vanligt igen efter skadan?

Om ni har några tips ang läkning eller dyl får ni gärna dela med er! Tacksam för svar :)

Sv: Era erfarenheter av blödningar

En häst som jag skötte om under rehabiliteringen av sin senskada, hade en rejäl blödning på en böjsena som dessutom
blev överbelastad i de andra senorna som gjorde att det blev andra skador på senorna, rids idag precis som innan.
Visserligen är det en dressyrhäst, men på hög nivå.

Tog nog minst åtta månader innan vi började sätta igång den i trav.

Min egen har haft en blödning på en böjsena, vilade nära på ett år på grund av skadan och
har nu varit igång och travat och galopperat sedan i december, hon hoppas lite ibland men rids mest dressyr.

Senast ändrad:

Det är verkligen långa konvalecenser.... Men skönt att höra positiv utgång. Var det fram eller bak som var skadad på din egen?

För hoppningens skull hade det kanske varit mindre sårbart med en blödning i ett av bakbenen? (eller hur man nu ska uttrycka det, låter hemskt vilket som..) I och med att den största belastningen vid hoppning blir på fram.

Jag hade först ställt in mig på ett halvårs igångsättning. Men nu blir mitt sto förhoppningsvis dräktigt och då kan hon ju ta det lugnt i ett år utan att det känns helt hopplöst..

Hon är förvisso 19 år men jag har ändå hopp om att få träna hoppning med henne igen efter allt. Hennes ben såg för övrigt väldigt fint ut så det känns verkligen tråkigt.

Båda har varit skadade på frambenen.

Om ditt sto får gå och vara dräktig och vila ett år så kommer det nog gå utmärkt bra. Lång vila brukar göra susen. :)

Okej. Ja, det vore bra om hon blir dräktig nu för då känns inte vilan så outhärdlig..

Någon mer som vill dela med sig av erfarenheter?

Mitt nu 18-åriga sto stod på 3 ben i sommarhagen i aug i fjol. Blödning/skada på gaffelband, ytliga och djupa böjsenan vf. Prognosen såg inte sådär jättebra ut, och med med tanke på hennes ålder så..:-(
Veterinären trodde efter 1:a ultraljudet att det skulle bli sjukhage 6-12 månader. OM det nu skulle läka alls.
Efter 8,5 vecka var dock allt utläkt! Veterinären smått chockad. jag smått chockad;).
Hon stod iofs i hårt grusad sjukhage där hon inte kunde halka omkring, box på natten. Hon blev skodd med så kort tå som gick och så skon bak och fram för att minska genomtramp så att senorna tänjdes. Obs! Nu vet jag inte vilken av senorna detta var ämnat för, alla eller någon (ytliga?)? Min underbara hovslagare kom ut för att diskutera skoning med min veterinär när han var ute vid 2:a ultraljudet, jag hängde inte riktigt med i deras diskussioner, haha, men de kom fram till att det var det bästa för henne.
Jag arbetade henne försiktigt i början på hårt underlag i skritt för att sedan utöka till längre promenader/tömkörning skritt o trav. Proffessional choice skydd på för att minska genomtramp.
Hon friskförklarades helt från sina senskador efter 6 månader! Gick i sjukhage 3 månader, sen ut i stor hage! Obs dock ej lerig, vi har stora hagar där dom inte kan sladda runt särsklit mkt.

Hur konvalecensen ser ut för just din kan ju bara veterinären svara på egentligen, som sett och UL:at hästen, men ville ge dig lite hopp med min historia. Det såg mörkt ut för vår del i början, men ljusnade otroligt snabbt!;)
Mitt sto kommer aldrig att ridas speciellt hårt igen, men det beror inte på hennes senskada utan på lite andra kroppsliga besvär hon lätt drar på sig.

Lycka till!:)

Kan tillägga att i hennes kovalecens så började jag lägga in trav efter 2 månader (på vets inrådan);)

Tack för att du ville dela med dig, alla positiva utgångar är bra läsning! Hehe.

Men vad menas med genomtramp?

Verkar som hårt underlag är det som gäller. Det är ganska fast i hagen min går i nu, dock en massa yta. Jag fick välja om jag ville rida i 40min per dag eller ha henne i vanlig hage (trygg flock.) Givetvis valde jag hagen. Det hade nog varit bättre för läkningen som du säger i en grusad, liten hage. Men det är ok att det tar nån månad extra om Gallina (hästen) får vara glad. Tror det är viktigt att hon mår bra psykiskt för läkningen också :)

Genomtramp är enkelt förklarat hur 'långt ner mot marken' kotan sjunker vid belastning, om du förstod ngt av det? Annars hojta ska jag se om jag kan bidra med lite bilder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Unhappy
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 229
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka