Era erfarenheter av att ge fri tillgång på hö...

M

Missemyran

Hej, jag behöver lite tips!

Eftersom det stall jag nu står i tar 4,50:-/kg för hö så har jag köpt eget hö. Stallpersonalen delar inte ut hö man köpt själv, utan man får hänga upp ett stort hönät med eget hö i boxen om man vill fodra med något annat hö än "4,50 kronors-höet". Och det vill jag. Frågan är bara hur jag löser det hela så att min häst får rätt mängd mat. Jag vill att han alltid ska ha "någonting att äta på", men kan man verkligen hänga in ex. ett stort och ett litet hönät (vilket blir ungefär 20-25 kg hö) och lita på att hästen själv äter det som den känner att den behöver (vilket enligt mig är är 13-14 kg per dag för min häst)? Eller ska jag "bara" hänga in den mängd som han behöver, med risk för att han då äter upp det "för fort" och står hungrig en stor del av natten? :confused:

Min häst är en STOR halvblodsvalack som rids mellan ½-1½ timme 5-6 dagar i veckan, varierad ridning.

Vad har ni för erfarenheter och tips när det gäller fri tillgång på hö?

Tacksam för alla svar.
 
Det beror på hästen! Pröva och se hur det går med din häst.

Till min förra häst, halvblodsvalack, gick det ypperligt att ha fri tillgång på hö genom att hänga in hönät i boxen. Till våra två nuvarande hästar går det inte - dom är på tok för lättfödda för det och blir smällfeta.
 
Detta året kunde jag inte ge fri tillgång pga för högt mj värde i höet. Det låg på 8,3 mj och mitt fullblod äter ca 16 kg på fri tillgång och då skulle han komma upp i över 130 mj vilket e aldeles för mycket för honom då hans energibehov ligger runt 110 mj så jag fick begränsa det lite denna gången.
ps Vill inte stallpersonalen ge om ni lagt ert "eget" hö i tex ikea kassar då? Fri tillgång i hönät e ju inte direkt något bra då hästen äter i en onaturlig ställning och med sänkt rygg.
 
Hej, nej de fodrar inte med något annat hö än stallets (det för 4,50:-/kg), inte ens om man hängt fram det i säckar. Så istället har jag köpt ett stort hönät på HÖÖKs som jag fyller och sedan lägger jag in ett par kilo i boxen också. Mycket hö trillar ur hönätet så även om det inte är bra för hästar att äta "med huvudet uppe i luften" så står han ofta och knaprar från marken så jag tror att det kommer att funka bra. Hela dagen i hagen går han ju också och bökar med huvudet i markhöjd efter mat så jag hoppas att detta ska fungera.
 
Den korta perioden ponnyn stod på box så lade jag in på em fodringen MASSOR av hö som sen räckte till nästa morgon då hon fick gå ut. Hon drar inte runt det och är mkt renlig av sig så det låg kvar på högen jag gav henne och hon bajsade i andra änden av boxen.

Aldrig hungrig och eg inget onödigt spill.

Hönät gillar jag inte alls :crazy: Skaderisk om det ramlar ner, hästen viftar med benen eller kanske tom reser sig och fastnar i det osv.
 
Hej!
Jag tycker att det låter som att du borde se dig om efter ett annat stall.....
När det gäller fri tillgång så tror jag att det är viktigt att det gäller hela dygnet för att det ska fungera riktigt bra. Då kan hästen anpassa själv när den vill äta. Om den tex inte har fri tillgång ute i hagen och kommer in så äter den massor då. Min erfarenhet är att hästar som fodras kastar sig över sitt hö och äter jättefort medan de med fri tillgång äter lite sakta och mindre åt gången, de vet att deras mat räcker. det blir inte heller lika mkt bråk i hagen över hötapparna om det finns tillgång hela dagen. Mina hästar äter inte mer när de har fri tillgång än vad de fick förr. De äter 8-8½ kg per dag. (två araber)
Lycka till!
 
jepp, jag ser mig om efter ett annat stall och har sagt upp min stallplats (2 månaders uppsägningstid). håller med om fri tillgång på hö. Han blir lugnare och vaktar inte sin mat på samma sätt som om han inte har fri tillgång. Så för min häst och mig passar det mycekt bra och jag tror att det passar för nästan alla hästar (om de inte är extremt lättfödda men då kan de ju ex. få fri tillgång på halm istället kanske... eller många mål uppdelade på dagen om de har så störd relation till mat att de inte kan kontrollera sig). Min häst funkar bra på detta och äter mellan 10-15 kg per dag. Hönät gillar jag inte heller men eftersom han är världens lortgris så funkar det inte att lägga in mer än 1/3 av höransonen "på marken". Resten får hänga i ett hönät i bomull som jag satt fast en panikhake på. Visst finns det risk att han skadar sig men... jag vill att han ska kunna äta och må gott. Det finns risker med allt.
 
Mina tvååringar har fri tillgång på hö.
Vittra som står i box har en enorm hög i ena hörnet och PimPim som står i spilta och krafsar iväg sitt så hon inte når har hönät....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 064
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 612
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp