Era bästa tips för skimmelmular i solen

Fairy

Trådstartare
Har haft häst i hela mitt liv men bara en rosa skimmelmule i ett år.

Förra sommaren smörjde vi först med Helosan solskyddsfaktor 8.
Fungerade inte. Sönderbränd, sår och sårskorpor.:(

Därefter började vi smörja med zinkpasta på såren och
solskyddskräm för barn från apoteket med faktor 50.
Fungerade inte.:(

Efter det blev vi desperata och täckte hela mulen med zinkpasta.
Nu var hela mulen helt krackelerad med sår, torr bränd hud:cry:

Allt ovanstående gjorde vi flera gånger om dagen.

Nu har det börjat igen. Behöver tips! Hästen kan inte ha flughuva på sig,
(har funderat om det skulle hjälpa med en flughuva som har en "flärp" ner mot mulen.

Behöver verkligen råd. :cry:

Sv: Era bästa tips för skimmelmular i solen

Kanske du kan botanisera lite i någon travshop? Tänker på olika sorters "stänkskydd" som kanske borde kunna funka som solskydd med lite modifiering... Krämer skavs ju av direkt när de betar och fnattar och har sig.

Har flera vita mular. Apotekets vattenfasta solskyddsspray för barn fungerar om man börjar i tid och sätter på varje dag. Det är viktigt att det är vattenfast de andra behöver sättas på flera gånger var dag. Flughuva med "flärp" fungerar också om man får hästen till att acceptera den.

Det bästa vore ju om mulen först och främst får läka ut och bli bra igen (hur nu det ska gå till är en annan femma:grin:)

Sen kletar du på rikligt med solskyddsfakotr 50, vattenfast!!!! Låter det sitta på och gå in sig i huden i nån halvtimma/timma innan du släpper ut i hagen. Upprepa varje dag.

Hoppas det ordnar sig! inge kul med solbrända mular! Dom skall vara rosa och mjuka och pussvänliga ;)

kl*

Vi använder helosan sol till mularna . Funkar toppen, Tyvärr vet jag inget annat.

På min ridsportbutik finns det flärpar som man fäster på grimman, som ska skydda känsliga mular :)

Flughuva med solskyddsflärp fungerade till ett sto vi hade här. (Solskyddskräm funkade inte på henne heller.) Sunblock funkar på vissa hästar.

jag använder en jättebra huva frå gr***gården som har en flärp ner över hela mulen, om den inte kan ha en hel huva så finns det att beställa på nätet en som man sätter fast i grimman..man kanske inte får länka men jag sökte på mulskydd.då kom sidan upp..Lycka till!!

Man kan själv sy fast en tygbit på grimmans nosrem som täcker mulen

Nosnät.

Jag kämpade länge, men utan större resultat. Även SPF 50 gneds ju av under betandet.

Så jag sydde dit ett nosnät på flughuvan. De befintliga såren läkte med hjälp av det + procell på några dagar, och aldrig mer någon bränd mule, den blev inte ens röd. Och inget springa och smörja.

Field Relief Muzzle Protector - Sol och flugskydd för mulen att fästa på grimmor, googla så hittar du.
Lyckas inte lägga in bild.
Har använt den i åratal med gott resultat - fäst på säkerhetsgrimma.
Smörjer ibland med ACO barn sollotion 25, vattenfast.

Jag har haft samma problem själv i flera år och jag instämmer med de andra som föreslagit att sätta ett skydd på grimman. Man behöver inte alls köpa något dyrt utan det är busenkelt att sy på själv. Bara att fästa på en vanlig grimma. Ett tips kan dock vara att välja ett vattentätt/lätttorkat material i någon ljus färg så att det besvärar hästen så lite som möjligt. En regnig sommar fick min häst början till svamp istället för den aldrig torkade...

Jag använde som sagt nät, dvs blev aldrig blött, och torkade på ett kick.

helosan är kasst, för vattnig och alldeles för låg faktor. gå till apoteket och köp en solkräm för bebisar/småbarn med faktor 30 eller mer! kolla så den är vatten OCH sandfast.

Inotyol salva som finns receptfritt på apoteket är jättebra mot brända mular.
Kombinera med en bra solkräm med hög faktor.

Kopierat från fass:
Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.
Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation och inom barnavården ("röda stjärtar"). Inotyol används också för behandling av vissa eksem och vid brännskador.

Hoppas det går bättre för rosa mulen denna sommaren.
Mvh c79

Sy fast en tygbit på en grimma som täcker mulen.
Sedan kan du smörja in med ett tjockt lager vattenfast solfaktor 50.. Smörj först ett lager och massera in i huden! efter det så smörj på ett riktigt tjockt lager när det första lagret har "åkt in" i huden. Låt hästen stå ca 30min och släpp sedan ut i hagen.
Om du har tid kan du alltid smörja på lite extra någon gång under dagen.

Hade ingen aning om att rosa mular var utsatta om sommaren.
Bæst att sticka ivæg och køpa solkræm till den lilla rosamulen!

Någon som vet om även svarta mular blir brända? Det känns som att det inte borde vara någon jätteskillnad egentligen, bara att det inte syns lika bra...

Vattenfast barnsolkräm med HÖG faktor ska det vara! Ingen människa skulle väl smörja in sig med solskyddsfaktor 8 så varför använda det på hästen?

För framtiden: Salvor o dyl. avsedda för barn fungerar i allmänhet utmärkt på djur också i och med att de är gjorda för att vara skonsamma mot känslig hud.

Praefatio: Jag har i alla fall aldrig sett brännskador på svarta mular. Däremot kkänner jag till en häst som har ganska små vita tecken på mulen och precis i de fläckarna blir han så bränd att han får fula sår om man inte smörjer in honom.

Senast ändrad:

Någon som vet om även svarta mular blir brända? Det känns som att det inte borde vara någon jätteskillnad egentligen, bara att det inte syns lika bra...

Det är bristen på pigment som gör dem brända. Vita mular har ju rosa hud, och den blir betydligt lättare bränd. Så en svart häst med vit mule bränner sig ofta på det vita på mulen.

Den pigmenterade huden (svarta huden) bränner de sällan. Jmf med en skimmel t ex, vit hela den, men huden är pigmenterad utom där det är vita tecken. Och där kan de bränna just mulen te x.

Så du behöver inte oroa dig för svarta mular =)

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 696
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka