Era bästa tips för att aktivera innekatt!

Trani

Trådstartare
Som rubriken lyder!

Min kisse smyger just nu omkring och tjatar om att jag ska hitta på något skojjigt. Men hon har bott på gatan och har ännu inte riktigt hajjat att man kan interagera med människor i lek. När jag försöker busa med henne så glor hon bara på mig som om jag är ett ufo och sedan måttar hon mot min hand istället för leksaken...

Jag har aldrig haft innekatt förut och jag är orolig att kattstackaren ska bli understimulerad och ha tråkigt. (Självklart har hon några leksaker men hon leker inte direkt sönder dem om vi säger så.)

Så släng in era bästa tips på leksaker eller grejer man kan göra eller vad som helst som min katt kanske tycker är roligt!

Sv: Era bästa tips för att aktivera innekatt!

Jo självklart! Men nu är jag bara ett tillfälligt hem i väntan på att katten ska adopteras och få en permanent ägare. Annars skulle jag inte vilja ha en innekatt öht och helst ingen blandras heller och definitivt inte bara en.

Så tyvärr är skaffa kompis inget alternativ.

Vad sägs om en laserpekare? Mina tre katter bli tossiga bara jag plockar fram den och älskar att jaga pricken.

Prova att sätta en bit av ett smörpapper eller bakplåtspapper på ett snöre. Papperstussen ska se ut ungefär som en fluga som karlar kan ha i stället för slips, du vet. På smalaste delen som då blir på mitten knyter du fast ett snöre.

Det oslagbaraste i skojväg brukar vara när man lägger tussen under en matta och drar i snöret. Gärna lite ryckvis blandat med att den är stilla. Prasslet av pappret hörs under mattan och brukar få så gott som alla katter att reagera.

En enkel och billig sak, som får katterna att koncentrera sig och leka råttfångare :)

Instämmer i Skogstrollets förslag om laserpekare. Dock kan det fungera lite sämre på f.d. vildkatter då de inte fattar vitsen med att jaga ett byte man inte ens kan ta på. Men väl värt att testa! Om du ska fortsätta vara stödhem så är det en bra investering.

hitta den perfekta kattleksaken och ta tiden och leka med dom. jag har en leksak som alla mina katter älskar. så fort dom ser den blir det full rulle, alla ska ha den. det är skit kul :D

Solkatter är vansinnigt roliga, tycker min katt. Enda sättet att fa henne sa slut att hon inte orkar sta upp. :D

Dressyrspön är en höjdare ocksa, den där lilla flärpen längst ut...

Våra katter älskar kattunnlarna som säljs bl a på R*sta, den var verkligen ett bra köp :)

Öronproppar är populära hemma hos mig... :p

Pingisbollar måste ju vara en höjdare, så lätt som de studsar och far?

För att avancera ytterligare: pingisboll i badkar (tomt sådant, givetvis)
Dock ingen höjdare om man försöker sova samtidigt

Min kisse gillade att jaga hårsnoddar, såna där med en metallbit. :laugh: När man sprätte iväg en sån sprang hon och hämtade den och släppte ner den framför en. Tyvärr tuggade hon på dem också, så man fick kolla att hon inte fick loss bitar.
Hon gillade även tomhylsor till cigaretter. :D

:idea: När hon var liten kom hon alltid i full fart när hon hörde att man öppnade en mjölktetra, för hon ville leka med fliken. :laugh:

Tomma kartonger och pappkassar brukar oxå vara populära.

Min Cissy ÄLSKAR sin Play-n-Scratch, hon kan undehålla sig själv med hjälp av den i timtal.

37392_1.jpg

Prasseltunneln från Rusta är också mycket populär, likaså pingisbollar (dock lyckas mina kissar alltid busa in dem på ställen där de sedan inte kommer åt dem. Tror att det ligger minst tio pingisbollar under mina bokhyllor). Leksaker utformade som fiskespön är också kanon, då syns det inte lika tydligt att det är handen som styr leksaken, utan katten kan fokusera på det skojiga längst ut i snöret istället. :laugh:

Gömma saker (godis eller leksak) i kartonger (halvstängt lock så det går att pilla upp; börja med att göra det så lätt att det är begripligt) tyckte min kisse om när hon var yngre och mer entusiastisk. Man kan lära katter konster också. (Kisse kan räcka vacker tass och sitta fint, och har kunnat rulla men det har vi inte gjort på länge.) Godis och tålamod behövs...

Pingisbollar är det som gillas mest av odjuren.
De har även en "pälsklädd" boll med någonting i som låter en del, ingen pingla dock.
Av någon anledning gillar de även en rosa råtta med pip om man klämmer på den, fullständigt söndertuggad, fattar fortfarande inte varför de gillar den

Saker som kan röra sig själva (illusion av en springande mus), typ bollar, brukar alltid gå hem...

Tack för alla tips!

Idag har jag äntligen hittat något som kattskrället tycker om att leka med tillsammans med mig - ett skosnöre!

Pingisboll verkar ju annars vara en populär leksak som kan vara värd att testa. Badkar har jag tyvärr inget annars lät ju det som en höjdare. :D

@ asfaltsflickan - Hur funkar den där play-n-scratch? Och vad kostar den? Det känns ju alltid lite riskfyllt att köpa leksaker överlag, risken finns ju att katten inte ens bevärdigar den med en blick..

Av någon anledning gillar de även en rosa råtta med pip om man klämmer på den, fullständigt söndertuggad, fattar fortfarande inte varför de gillar den

Kan den vara preparerad med kattmynta?

Trani, kattmynta är ett tips på play'n'scratchen. De flesta katter blir tossiga av myntan. Mina tre hanar blir stenhöga på varsin nypa som jag sen gnuggar in i klöspelaren. Så sitter de tre där på varsin planhylla och gnider sig mot stolpen, klöser, slickar, äter och får galna tokryck. :D

Det är en boll som rullar i en "ränna" med lite svagt inåtböjda kanter så att bollen stannar i rännan. När katten petar till bollen pilar den runt rännan i en jäkla fart och blir jätterolig att attackera. :D I mitten finns det också en klösbräda i papp som Cissy använder flitigt. Den är preparerad med kattmynta från början och det fanns med en liten refill-påse i förpackningen när jag köpte den, men jag har inte behövt fylla på alls, hon tycker den är lika rolig ändå.

Den kostade runt 150 kr har jag för mig.

Enda nackdelen är att det låter en del när bollen rullar runt i den - man ska nog inte ha den i sitt sovrum om man är lättväckt. Själv bor jag i en etta och det var kanske således inte det smartaste leksaksvalet, men jag har vant mig vid ljudet nu och sover gott trots nattligt bus. :laugh:

Var kan man få tag i en sådan? Djuraffär?

Jag är också på jakt efter något roligt till min Måns. Han har redan flera leksaker (fleratalet möss av varierande storlek/utformning, bollar o.s.v.) men dem har han inte ägnat en blick sedan han var kattunge, ungefär. I stället är papperstussar roligast (det ser ut som fan i min lägenhet med en massa papperstussar över hela golvet) och även snören och liknande, framför allt om jag håller i andra änden. Den roligaste köpesaken är tunneln, den ligger han gärna och lurpassar i, så en sådan kan jag verkligen rekommendera! Jag tror inte de kostar så farligt mycket heller. Enda nackdelen är att de tar lite plats och inte är så vackra att titta på, men det kan man väl stå ut med.

Jag är annars på jakt efter någonting som rör på sig, "av sig självt". Att jaga verkar ju vara roligast, men varken vanliga leksaksmöss eller papperstussar rör på sig av sig själva. Finns det möss (eller något annat) man kan köpa som man kan få att röra på sig? Jag har någon gång testat sådana där möss som man vevar upp, men dels får jag dem bara att röra på sig i ungefär 0,8 sekunder (d.v.s. Måns blir inte särskilt imponerad) och dels går de sönder fort (om de ens fungerar från början). Vet ni om det finns något annat som kan vara värt att testa?

Ren (?) kattmynta för övrigt, var får man tag i det?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 391
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 916
Senast: Lazio
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 784
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama