Era bästa ledarskapsövningar??? :)

JessicaM

Trådstartare
Nu har min dam stått i flera månader nästan, pga hälta och sen har jag varit sjuk etc etc.

Nu när vi rider så måste alltid någon vara med, tex min gubbe går med eller cyklar, annars så kommer vi inte långt förrens hon börjar krångla. Hon går sidles ner i diken, backar, vägrar gå framåt!

Jag blir inte rädd utan jag försöker att mana på och vill hon svänga åt vänster ja men då snurrar vi åt vänster i några varv då..

Hon beter väl sig så eftersom hon inte blivit riden på så länge *naturligt*.

Skulle vilja veta era bästa tips på ledarskapsövningar. De eller den som ni tycker funkar allra bäst för er.

:bow:

Sv: Era bästa ledarskapsövningar??? :)

Jag jobbar med en sådan häst. Det har blivit fina resultat när vi backat den en bit provat framåt, backat igen osv. Fast man ska ju inte backa alldeles för mycket så då har vi provat att snurra runt åt motsatt håll som hästen snurrat åt. Men bara så mycket som hästen först snurrat "fel". Sen när man hittar ett läge där hästen står still berömmer man o provar framåt igen. Viktigt att tänka framåt o gärna ha med sig en trygg häst som kan ta över stundtals. Så rätt var de är så går hästen framåt. All lycka till.
Mvh
C

Vill inte att hon ska bli en häst som man inte kan rida ut själv på :(

Var envis, envis och envis... Tog hand om några hästar som varit precis så, men det är bara att kämpa framåt med nya saker hela tiden. Använder man samma metod för mycket och kämpar för mycket kommer ilska och hästen kan bli osäker istället. Försök att hitta nya ideer som att bara ta en promenad en dag där du går bredvid, byt bett för en dag, träna med presenningar mm, göra träningen oerhört olika för varje dag så det blir en härlig dag för er båda och att man inte kommer in i några tråkiga rutiner, genom detta går han inte på bara rutin utan måste se efter dig och lita på dig, tillit från hästen e viktigt.
Backa och snurra runt kan vara effektivt för många hästar, men kan också göra hästen osäker, det är inte fel att testa med att bara stanna, slappna av och låta hästen bara se sig omkring för att ev. gå framåt sen. Denna metoden är ofta det man glömmer många gånger, man vill bara kämpa framåt, men ibland kan det mest lugna och enklast vara svaret.
Sen får man ju heller inte glömma att d e vi som bestämmer ;)

kanske är det så om ni inte arbetat ihop på ett tag att ni måste bygga upp förtroendet mellan varandra :)
det tar ett tag och inget man kan träna upp över en natt!
Förutom vanliga ledarskapsövningar brukar jag träna i obekväma och främande situationer, där hästen verkligen får lära sig att den kan lita på mig.
Ex många hästar är rädda för vattenslangar, spray eller självgående gräsklippare
ex brukar lägga ner stängseltråden på marken och går över den och se om hästen vågar följa efter, visar att det är ofarligt och att jag hjälper den. dok gör jag inte just denna lite galna "övning" med alla hästar, eller rättare sagt börjar inte med denna utan känner efter vad hästen klarar så att den inte blir vätskrämd och flyr till skogs givetvis är ingen ström på :p

Ja jag kan ju variera att tex gå ut o gå ena dagen och rida andra dagen.

Min dam är faktiskt inte rädd för så mycket, inte pressenning, vattenslang el dylikt. Men hon blir hel vild om hon ser kossor hehe :rofl:

Så har ni fler förslag på övningar så lyssnar jag ivrigt :D

The seven games är toppen! :) Googla bara så hittar du det. Har gjort lite sånt plus "följa john" med min(dock problemfrie :p) pålle och vår relation har förbättrats otroligt! :D

Måste bara fråga, innan jag säger något annat; när det backar, går sidleds osv, är det som den är osäker eller försöker den bara ta befälet och bestämma? :P

Måste bara fråga, innan jag säger något annat; när det backar, går sidleds osv, är det som den är osäker eller försöker den bara ta befälet och bestämma? :P

Diskuterade med min sambo och vi kom fram till både och. Hon är osäker OCH hon vill bestämma..

Några tips?

Det blir hon inte om du gör som jag skrev ovan. Du börjar med att ta hjälp av den säkra hästen o låter henne gå om så fort det går så att hon får ett framåttänk. När det funkar o hon alltid kan gå först rider du givetvis ut själv. Alla vill vi väl kunna rida ut själva utan att vara beroende av andra:-)
/C

Diskuterade med min sambo och vi kom fram till både och. Hon är osäker OCH hon vill bestämma..

Några tips?

Jag kanske är brutal men jag hade nog bara sett till att få hästen att gå, sen skulle det få ta timmar om det var så...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 280
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama