Era bästa tips för att få i häst Metacam?

Svartkatt

Trådstartare
Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid ett fullskaligt krig för att få i henne det. Jag hade en viss förhoppning om att hon hade blivit bättre sen hon medicinerade i våras (annan medicin dock) och där det till slut gick riktigt bra, men nu har hon fått första dosen och kriget är fortfarande i full gång. Tror minst hälften hamnade i hennes pannlugg och på mina kläder istället för i munnen.

Vad är era bästa tips för att få i hästen Metacam? Veterinären sa att de flesta hästar brukar tycka att det är gott så att de brukar vara samarbetsvilliga, men min beter sig som om jag försökte giftmörda henne. Hon är lika jobbig med avmaskningen men hon har haft så fina värden på maskproven att det är flera år sen hon behövde avmaskas. Hon ska gå på den här kuren en vecka så vi behöver få det att funka.
 
Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid ett fullskaligt krig för att få i henne det. Jag hade en viss förhoppning om att hon hade blivit bättre sen hon medicinerade i våras (annan medicin dock) och där det till slut gick riktigt bra, men nu har hon fått första dosen och kriget är fortfarande i full gång. Tror minst hälften hamnade i hennes pannlugg och på mina kläder istället för i munnen.

Vad är era bästa tips för att få i hästen Metacam? Veterinären sa att de flesta hästar brukar tycka att det är gott så att de brukar vara samarbetsvilliga, men min beter sig som om jag försökte giftmörda henne. Hon är lika jobbig med avmaskningen men hon har haft så fina värden på maskproven att det är flera år sen hon behövde avmaskas. Hon ska gå på den här kuren en vecka så vi behöver få det att funka.
Jag blandar i maten. Klart 🤷‍♀️
 
Jag blandar också alltid i något kraftfoder/lusern och det äts med god aptit. Det är ju sött, inte särskilt äckligt så jag behöver knappt ens gömma det.
 
Har blandat i maten med mina (har du testat att ge en liten mängd i maten eller det är uteslutet?), om jag försöker spruta i munnen är det hopplöst. När jag skulle ge butta blandade jag med äppelmos i en spruta (stor spruta, inte metacamspruta) och sprutade i munnen, det kanske kan funka? Blir ju större mängd men mer trögflytande så jag upplevde att det inte hamnade överallt lika lätt
 
Jag har haft svårt att få i hästar medicin både i mat och i spruta, men fick för något år sedan tipset att röra ut medicinen i varm vatten och därefter blanda i lusernpellets. Alltså inte blöta upp pelletsen i vatten och därefter röra i medicinen, då åt inte hästarna, men de åt när jag gjorde så här.
 
Jag vande in min häst med spruta och äppelmos. Sedan dess har sprutan förknippats med något positivt istället för tvång och då har han inte reagerat på det han inte gillat tidigare (metacam och avmaskning). För honom verkade det mer sitta i att jag tvingade/lurade mig på honom. När han märkte att jag inte gick över hans gränser och dessutom kom det något gott så tog det inte många gånger alls innan spruta betyder spetsade öron och häst som försöker få in den i mungipan.

Gjorde samma med medicin i tablettform eftersom han är sjukt kräsen med mat. Har funkat i snart 2 år daglig medicinering (Pergoquin och Prascend). Bästa stunden på dagen att få sina små rosa piller 😁
 
Provade i maten igår och då var det något helt annat. Så det är nog sprutan hon tycker är så obehaglig. Hon får fortsätta äta det med mat så hon får i sig allt nu men får nästan öva med typ äppelmos så vi slipper kriga om hon skulle behöva avmaskas eller nått i framtiden.
 
Provade i maten igår och då var det något helt annat. Så det är nog sprutan hon tycker är så obehaglig. Hon får fortsätta äta det med mat så hon får i sig allt nu men får nästan öva med typ äppelmos så vi slipper kriga om hon skulle behöva avmaskas eller nått i framtiden.
Jag lägger avmaskningen i maten den med. Mina hästar är kanske extra korkade, men ligger det i krubban äter man det. 🤷‍♀️🤣
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 233
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 783
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 183
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp