era avelsston

ameo

Trådstartare
Moderator
Handen på hjärtat, vilka är Era avelsstons "svaga punkter"? De egenskaper som Ni försöker kompensera bort vid hingstvalet.

Vi är ju alltid snabba att berätta om de goda sidorna, men de negativa finns där ju alltid ändå. Är DU tillräckligt objektiv när du studerar ditt sto för att se svagheterna också?

Jag får väl börja själv :D
Halvblodsstoet har mer humör än de flesta ryttare vill ha och kunde kanske varit en aning lättare i modellen.
Fullblodsstoet har jag svårt att hitta direkta svagheter hos, faktiskt. Tänker visa fram henne på sommarpremiering för att i alla fall få en exteriörbedömning på henne. Hon är ingen superstjärna, men har inte heller några utmärkande svagheter.
Äldsta shetlandsstoet är lite nervöst lagd och är gränsfall om man ska avla på. Fast efter att ha sett hennes avkommor så är jag inte tveksam längre, för hittills har ingen av dem ärvt den nervositeten. (en av dem är lite pucko, milt sagt, men inte nervös utan mest bara "puckad" :smirk: )
Dottern till nämnda shettissto är en superb barnponny, kan just nu inte hitta någon svag sida hos henne.
Andra stolinjen på shettissidan består av två ston (samma mamma, som dog för några år sen) där den äldre totalt saknar gångarter... Och den yngre (3 år) är "ofelbar" :love:

Sv: era avelsston

Mitt sto är tittig och ganska het. Hon har (för) brett ansatt hals, är lång och svag i länden, uttåad fram och har för lite knän i sina frambensrörelser i trav. Resten är perfekt! :p

Mitt sto har alla delar på rätt ställe men lite för lång rygg och något lågställd. Något skarp i huvudet men absolut inget som är något problem. Däremot är jag lika noga att sätta hingst med bra huvud som bra exteriör. Hon har hitills bara fått ett föl som är en rent fantastisk individ, jättefin exteriör, kanonhuvud och visar mycket bra gångarter, löshoppar kanon. Mitt i prick med andra ord. Han är efter Last Liberty. Nu är hon dräktig med Smashing Hit.

Jag kanske inte kan kalla mitt sto för "avelssto", hon är betäckt i år för första gången. Men för- och nackdelar får man ju ändå tänka på i valet av hingst.

Mitt stos svagheter är dels frampartiet, det är lite väl kraftigt och hon har grovt ansatt hals. Sedan storleken, hon är lite väl liten för rasen (kallblodstravare). I övrigt är hon välbyggd och hon har ett trevligt temperament.
Jag har valt en hingst som är lätt i typen, bra framparti och bra hals. Han har bättre storlek och det har kommit hästar av bra storlek ur den stammen.
Sen kan man bara hålla tummarna! :angel:

mitt sto är lite för skarp ihuvudet när det gäller ridningen,passar bara med ytterst få men avkomman e otroligt fin o lätt att ha o göra med,mycket glimten i ögat.
ibland tycke rjag att hon har lite för kort hals men avk.har de inte.
hon har diplom o kommentarer om för långa öron ..hehe
hon är connemara.

Ida har nog allt jag vill ha i en cob :love: nja kanske att hennes huvud är lite stort och fult så jag har hitills använt hingstar med små vackra huvuden. Hon har lite humör men inte så att det är något problem för någon. Hitills har hon gett 2 fina avkommor, den första har kanonexteriör men fått lite humör från pappa :smirk: medan den andra har ngt sämre exteriör men fått ett (hitills)bättre humör.
Ida har både avelsdiplom, hoppdiplom, allrounddiplom och startat med godkänt resultat i hoppning 1m samt dressyr Lätt A:1 samt har kört bröllopspar brevid mängder av tutande bilar. kan det bli bättre?

Senast ändrad:

Mitt sto är inåttåad, det är det enda jag kunnat konstatera än så länge. Bra lynne och extriör för övrigt!

1) Hbl e Cortez, ELIT i år. Parallell fram, lågställd, lite för "tung" för min smak. Lägger på korrekt typförbättrare med hoppstam så blir det perfekt :D.

2) Hbl e 88 keys. Kräver antingen väl konsoliderad hoppstam eftersom 88:an sällan nedärver så god hoppkapacitet, alternativt "inne-FT"-hingst som ger en attraktiv avkomma. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska lägga på henne... Kräver dock lite storlek på hingsten, hon är bara 162 cm, hennes äldsta avkomma (som är den enda färdigväXTA) är e Haydn och bara knappa 160 cm. Hon har i övrigt en superskalle, rör sig lätt och är väldigt välbyggd. Skulle önska ett bättre framparti med längre hals kanske, men jag jämför henne med den andra som har lååång hals ;).

Klart att svagheterna finns där (även om de positiva överväger)! Ingen är väl perfekt?

Mitt sto har något "stram" ländrygg, lite väl sluttande kors och ryggen är i det kortaste laget (dock bedömd med 9-8 men man ska ju vara kritisk) så på henne är jag noga med det partiet.
Inte helt korrekt fram efter felläge men välbenad och korrekt i övrigt, kunde dock gärna haft större hovar (har 0: or, 167 cm hög).
En aning mer bogfrihet i skritt och trav hade suttit fint också :d.
Och visst, lite resning till hade inte heller skadat även om den inte på något sätt är dålig. Ingen av bristerna är dock stor, bara matte som är kinkig ;).

Hoppningen lämnar inte så mycket mer att önska, en aning mer "genomhoppning" i bogarna är det enda faktiskt :love: (bedömd 9-10).

Mycket bra temperament men jag passar mig för skarpa hingstar med för mycket energi för envishet (och energi) finns det i damen och på det vill jag inte ha skarpt.

E. Quite Easy - Parant - Indus, har sitt första föl i år e. Looping 876 som jag hittills är nöjd med, ombetäckt med Last Liberty 988.

Sto e. Concorde som ar avelssto pa heltid.
Hon ar inte tavlad sjalv, darfor vet vi inget om hennes ridbarhet, det ar ju ett stort minus. I ovrigt ar hon kanske aningen "vass" samt att galoppen skulle kunna vara lite rundare. Hon har dock inga tydliga svagheter.

Sto e. Cardento. Har haft ett fol, tavlar nu. Har ar det temperamentet som ar stotestenen. Hon ar hogt bedomd, uppskattas av tavlingsryttare osv, men ar verkligen inte helt latt. Det har varit ganska jobbigt att rida in henne och hon ar fortfarande "speciell". :smirk:

Sto e. Jeopardy. Tavlar, har annu inga avkommor. Hon har underbart temperament och hoppar stralande, ror sig ganska bra ocksa, men... Hon ar inte korrekt i sina ben, kort i halsen, kanske lite framtung, har lite dalig bakbensaktivitet. Har finns det en hel del att tanka pa vid hingstval, men a andra sidan, kunde avkomman bli som sin mamma vore vi mer an nojda.

Min tävlings pålle ska få föl tidigt i vår. Hon har en hel del svagheter, hennes riktigt stora egenskap är hopptekniken.
Hennes svagheter är psyket, jag tycker att hennes psyke är lite för svagt då hon lätt får dåligt självförtroende och inte riktig litar på sin egna kapacitet. I övrigt är det inget fel på hennes skalle, för hon är helt underbar att handskas med.
Galoppen hade ochså kunnat vara lite större, vägvinnande.
Har svårt för att sammla sig pga sin byggnad (överbyggd bak och lågställd fram).

HIngsten jag hon är dräktig med är Elmshorn, och han täcker faktiskt upp alla hennes "brister", vi får väll se vad för gener som nedärvs till det blivande föliset...

Nu har jag ännu inte tagit något föl, men...

Den ena har dåligt steg, kort, dels pga att hon har tränats fel. Hon är något knepig i huvudet, men skarp även i de rätta lägena. Hon är extriört nätt, en bra tjejhäst, men något lång i ryggen och jag hade väl önskat något mer högställd. Vill gärna ha lite mer naturlig bakbensaktivitet. Dålig hovkvalitet
Kan komma på mycket negativt med henne faktiskt...

Den andra är extriört väldigt fin, bra huvud och lätthanterlig, Bra trav, något sämre galopp. Det sämsta med henne är att hon har gråa papper och därför kommer hon inte att betäckas...

//E

Sto 1: Har massor av kvalitéer men är ändå lättare att hitta "felen" på än på det andra stoet. Sto 1 är gracil och kunde ha lite mer hals. Är alldeles för nervig och blir lätt nervös och stressad. Har betäckt med en hingst med kanonpsyke och bra hals.

Sto 2: Svårare att hitta exteriöra fel på, korrekt, kunde kanske ha lite grövre ben (men är för den delen inte gracil) annars vet jag inte riktigt :D

Mitt sto e Ceylon är överhettad i skallen och inkorrekt i benen (hjulig bak och lätt utåttåad fram) men är lätt och nätt i typen, har bra djup, är spänstig och elastisk med trevliga gångarter och hoppar över det mesta! Så jag letar efter hingstar med gott psyke och korrekta ben till henne!

Mitt sto efter Maraton.
Hon har nakdelar,Innåt tåad fram. Tung modell,
Lite tittig-
Annars har hon bara positiva delar.
Bra gång och steg,bra ben bra rygg, Hennes lynne är suveränt, lugn trygg. Fast ett rätt temperament.

Hon är en prinsessa

Electro-stoet har en bred,ngt kort hals... ngt lång i sin rygg.. Och så kunde hon varit någon cm högre (160 cm).

Cortez-stoet har ett "svårt" temperament.

Newforesten (E Gandhi) är lite lång i ryggen, och har en tråkig trav.

Svagheter på mina ston:
Sto 1 e. National Zenith XX är något lågställd med lågt ansatt hals. Men med en fantastisk bogfrihet och har lämnat mycket hög klass på sina avkommor.
Sto 2 rent fullblod har inte lika tydliga svagheter, möjligen att hon kunda haft bättre hals. Har ännu inte fått något föl efter henne själv.
Sto 3 e. Krius XX inga exteriöra svagheter hoppar bra och har tävlat i fälttävlan men jag önskar bättre gångarter, vill ha multitalanger!
Sto 4 e. Falleur inga direkta saker som jag tänker på vid hingstvalet. Årets föl hennes första är klass 1.
Sto 5 e. Stanford lågställd och något liten, men med en fantastisk överlinje. Har fått sitt första föl i år så jag får se vad hon nedärver för anlag när det gäller storlek. Men det verkar bli litet att dömma av årets föl. Provar med en annan hingst till föl nummer två då det verkar som om hingsten också lämnar små avkommor, är hans första säsong i Sverige.

Kan nästan inget om sånt här men kan väl försöka :p (iofs så kan hon väl knappast räknas som avelssto heller, har fått ett föl och ska kanske betäckas nästa år...)
(halvblod e. Zinsky xx - Jaguar - Kaliber 162 cm)
Lite kort i modellen, och lite liten, trav kunde hon haft bättre och så har hon lite nervöst temperament, från fullblodspappa. Plus att hon inte kan hoppa :angel: ...
Så en rätt stor, långlinjerad hingst med både bra gång och hoppförmåga + stadigt temperament... Nåt tips? ;)

Bild

Senast ändrad:

Mitt sto är lite av den äldre typen, lite lång kropp och inte sådär enormt högställd. Intåad fram och lite uttåad bak. Skritten är inte speciellt stor och galoppen kunde vara större med. Hon kan vara lite skarp också.

Valde hingst med omsorg och fick en avkomma som är kortare i kroppen, har bättre gång, kanske ngt intåad på ena fram eller så, med ett supertemperament.
Så jag är riktigt nöjd. Hoppas nu bara att hon blir lika klok som sin mor ;)

Mitt sto är av lite tyngre modell så hingsten måste vara av det ädlare/lättare slaget. Hon är något inåttåad och ganska skarp i huvet men inget som stör mig...... :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka