Er ståndpunkt?

Sv: Er ståndpunkt?

Hästen i detta fallet har ju fått läka ut.

Nu sprutas den inte för att överhuvudtaget kunna fungera utan preventivt o ej lokalt- I en led o inte med cortison.

Precis som ni säger ändrades förutsättningarna drastiskt mellan de olika fallen. Det jag vill ha fram på nåt vis är vart gränsen går? Går gränsen vid att hästen rundsmörjs med injektion intramuskulärt/venöst ist för direkt i leden? Går gränsen vid vilken typ av häst det är (hobbyhäst/tävlingshäst), tja helt enkelt var går gränsen i preventiv behandling av hästarna? (I det första falet var jag otydlig med att hästen var symptomfri mellan sputningarna, men att man fortsatte spruta för att det inte skulle vara problem, vi kan även trolla bort kortisonet ur ekvationen-jag gillar hur man kan ändra förutsättningarna snabbt och enkelt i en hypotes:D).

Att jag undrar är för att detta är oerhört mycket vanligare än man kan tro både blan tävlingshästar på hög nivå och på mer moderat hobbynivå. Jag är också själv väldigt kluven i vad jag tycker och därför är det intressant att läsa hur ni andra resonerar!

Jag tänker lite på kommande generationer angående att man rutinmässigt skulle behandla för att individer ska prestera på topp.
För tävlingsresultat(på hög nivå) kommer ju avspeglas i aveln. Hingstar som presterar på tävlingsbanan blir väl mer attraktiva, hingstar vars avkomma presterar likaså. Man tror ju att det blir en kvalitetsstämpel, inom islandsvärlden iaf så påverkas ju BLUPen av sånt.

Men om alla rutinmässigt rundsmörjer hela tiden så vet vi ju faktiskt inte vilka som faktiskt ÄR bra kvalitet. Vilket måste vara väldigt dåligt för framtida generationer tänker jag.

Så, personligen kan jag nog tycka att det är mer ok att rundsmörja sin lilla hobbyhäst, så att den kan få fortsätta skogsmulla istället för att tas bort, jämfört med en elithäst som faktiskt ger påverkan i aveln.

Tycker det är HELT fel att behöva spruta så ofta och använda hästen i arbete.

Promenadridning (lätt ridning i skogen i alla gångarter men mestadels skritt) är OK om hästen är pigg och glad för övrigt, men inte mer än så!! Och beroende på skada såklart.

Hästen har troligtvis ont innan sprutan och kommer förr eller senare snedbelasta sig. Känner man av något nånstanns så försöker man av ren reflex kompensera upp smärtan genom att ex. lägga mer vikt på ett annat ben -som sen också blir överansträngt.
Jag tror inte att sprutan är ett hållbart koncept.
Ta reda på bakomliggande orsak; varför blir leden överansträngd? När man vet varför kan man sedan fundera på hur man ska gå vidare. Alternativt trappar man ned på träning där hästen håller.

Jag förstår ändå om hästen är värd mycket pengar och drar in pengar; ex. på travlopp, eller tävlingshäst på högnivå; att man vill fortsätta använda hästen så långt det går, speciellt om man är företagare och förlorar mycket på att hästen slutar användas. Men för hästens skull så är det bättre att ta reda på varför och/eller trappa ned träning. Får man reda på orsaken kanske man kan hjälpa hästen så att den i framtiden håller för tävling och träning på hög nivå utan att sprutas?

Senast ändrad:

Jag har också märkt att det är vanligt, pga alla bloggar nu för tiden så får man lite mer insyn... och folk skriver ju helt öppet att deras hästar inte känts helt hundra så nu har de blivit sprutade lite här o var, en veckas jogg och så är det snart tävling igen.

Att bara använda tuppkam är bättre såklart men skall inte behövas.

Nej, jag tycker inte det är okej. Om hästen får återkommande ledinflammationer och har behov av att sprutas några ggr om året så betyder det att man tränar för hårt, fel eller att hästen har en skada/fel som gör att den inte är lämpad för att arbete så hårt som ryttaren kräver.

Liknande trådar

Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka