Equiterapeut, veterinär eller vem bör jag vända mig till?

D

Duffy

Hej! Jag har en egen häst som jag haft i snart två år.
När jag rider honom känns han alltid trippig och kort i steget. Det känns som om han har "handbromsen i", det kommer liksom ingen kraft ifrån bakbenen, en böljande rörelse som ska rotera genom hästens kropp, istället känns det som om man driver och driver men det är precis som om bakdel och framdel inte samarbetar. Detta är inte precis något nytt, och jag antar att det beror på att jag inte ridit honom särskilt regelbundet 2009. Han har fått gå ganska oregelbundet, krävande vissa dagar för att stå relativt länge sedan. Så jag antar att det är det som har orsakat detta, för tidigare har han aldrig känts så här. Men han har alltid haft lite jobbigt för att sätta under sig bakdelen och länga sitt bakbenssteg, men inte så här mycket.
Nu har jag tagit upp träningen för honom igen, och ska försöka rida igång honom så att han kommer tillbaka i form och kondition. Nu har jag ridit ganska kravlöst, det har varit så mycket snö att det knappast går att ta sig fram i annat än skritt och mer fokuserat på att han ska tycka det är roligt.
När jag kommit på snöfria ytor, har jag arbetat en del med övningar för att få honom att använda bakdelen, t.ex. skänkelvikning, framdelsvändning, flytta bakdel, ryggning och annat, och efter det har jag fått ett få par steg där han känns "mer bärig" fast ändå lite avknäppt och kort i steget. Nu är min fråga, tycker ni att jag bör kolla upp honom, t.ex. för veterinär eller equiterapeut eller liknande. Det hade kännts skönt att få veta att det inte fysiskt är något fel på hästen, innan man börjar ställa krav. Vem är den bästa att vända sig till när det gäller sånt här?

mvh. Duffy

Sv: Equiterapeut, veterinär eller vem bör jag vända mig till?

Min häst var enormt trippig och kort i steget förut, tog liksom inte ut steget och kraften kom aldrig framåt utan gick uppåt. Fick hjälp av ET som behandlat framförallt bäcken som varit snett, men också nacke, bogar och hals. Har en helt ny häst nu kan jag säga! Har också haft IR som hjälpt till med skada, och fick även där lite andra positiva saker på "köpet". Hade dock aldrig kunnat fungera som ET.

Vet. i detta fall är jag tveksam till, såvida du inte åker till en klinik som gärna samarbetar med kiropraktor/ET el. liknande.

Lycka till. Det är ett elände i snön nu!

Jag har inbillat mig att ET sällan jobbar en häst som inte är kollad av vet. men jag kanske har misstagit mig? Har inte haft ute annat än massör till min.

Genomgång på klinik först, sen ET eller motsvarande :)
Kan vara kotledsinflammation bägge fram tex..

Okej, tack för era svar:) Jag vet en bra veterinär som jag nog ska kontakta, och sedan får vi se vad som sker efter det. Kanske att det blir equiterapeut eller något liknande efter det, skulle bara vilja ha en anledning till varför detta uppkommit och hur jag på egen hand kan arbeta på rätt sätt.
Han är raspad i maj 2009, nogrannt kollad och vi fick även råd om bett och bettstorlek som vi skulle använda. jag har inte märkt något sen dess, Så jag tror absolut inte att det har med munnen att göra, ville jag bara säga.

p.s glömde fråga, hur mycket tror ni en veterinär skulle ta för en sådan här koll för att utreda problemet. Inte för att jag är snål, naturligtvis vill jag göra allt för hans välmående men jag har helt enkelt inte råd.

Jag anser att det första steget är en veterinärkontroll för att utesluta att det behövs någon medicinsk behandling. Sedan kan man gå vidare med et, sadelutprovare och tränare som kan hjälpa en vid ridning. Hur är det med hovarna?

Jag anser att det första steget är en veterinärkontroll för att utesluta att det behövs någon medicinsk behandling. Sedan kan man gå vidare med et, sadelutprovare och tränare som kan hjälpa en vid ridning. Hur är det med hovarna?

Ja, det håller jag med dig om. Jag har länge tänkt att ta ut en sadelutprovare, men det har inte blivit av. Jag har diskuterat sadeln med båda mina tränare, och de har tyckt att den ligger bra, men de är ju inte utbildade som en sadelutprovare är och samtidigt har kanske hästen förändrats i kroppen. Men mitt förnuft säger mig att sadeln ligger rätt bra, det känns som om han trivs med den. Men det är också svårt att avgöra på honom, eftersom han är en häst som "stänger inne" vid obehag och inte visar så mycket känsor.

Hovarna är fina och och verkas regelbundet. jag har en bra hovslagare som är mycket nogrann och kunnig. Det har aldrig varit några problem med hans hovar, aldrig några skador, hältor eller någonting. Både jag och min mamma diskuterar alltid med hovslagaren och han säger att han har bra hovkvalite, och det är inget fel så jag har mycket svårt att tro att det är orsaken till problemet.

Làter inte sà skoj med din häst, tror att det är bäst att först ta ut vet och sedan et, om de rekomenderar en sadelutprovare kan du váll ta ut sadelutprovaren.

Eftersom du käner att sadeln ligger bra och dina tränare hàller med dig, sà är det väll ändo att slänga pengar pà mindre nödvándiga saker, sadelutprovare och ny sadel i stället för vet och et :confused:

Jag spånar mest på ideer om vad det kan vara. Det bästa är att börja med vet och sedan utgå från vad det ger. Vi hade också en häst med lite diffusa problem som vi tog till en större klinik där det finns et i samarbete med veterinären. Vi tog med sadel och träns, dels för att de skulle få säga sitt om utrustningen, dels att kunna visa hästen under ryttare.
Ring och be om en hältutredning. (OBS den är väl försäkrad utan reservationer?)

Det låter jättebra med en sådan fullständig utredning. Det är precis det jag skulle vilja göra med honom. Vad var det för sorts klinik, kan du inte skicka ett pm om det inte får skrivas i tråden?
Jag förstår inte riktigt det här med hältudredning, varför ska jag boka en sådan, kan du förklara det lite närmare så jag förstår bättre?:)
Vad menas med att den är försäkrad utan reservationer?
mvh. Duffy

Làter inte sà skoj med din häst, tror att det är bäst att först ta ut vet och sedan et, om de rekomenderar en sadelutprovare kan du váll ta ut sadelutprovaren.

Eftersom du käner att sadeln ligger bra och dina tränare hàller med dig, sà är det väll ändo att slänga pengar pà mindre nödvándiga saker, sadelutprovare och ny sadel i stället för vet och et :confused:

Ja, det är rätt. Ibland förivrar jag mig och vill lösa allt på en gång;) Tack för att du belyser rätt saker. Det här med sadelutprovning har jag varit inne på länge, eftersom jag gärna skulle vilja ha att ett proffs tittade över hur den ligger så att man är säker på att sadeln verkligen passar. Men nu ska jag först höra med veterinär och så får vi se vad de säger.

Jag tycker du ska beställa tid på en klinik för en hälteutredning eftersom det låter som kotledsinflammation båda fram, det är bara att säga att du tycker att din häst rör sig trippigt. Det bör väl finnas en hästklinik på rimligt avstånd från dig?

Försäkring utan reservationer är bra! Det bör betyda att den täcker en eventuell behandling.

Senast ändrad:

Är det islänningen på bilden vi pratar om?

Jag tror vet och om det inte visar något(och ev annars med) behandling av ET. De flesta ET tror jag inte behandlar om de hittar något som de tror behöver veterinärvård. Så om du inte vet vad det är eller hur allvarligt så är veterinär bäst att börja med. Är du säker på att det bara är muskulära spänningar kan du ringa ET direkt.

Om du inte redan har bra tränare som kan hjälpa dig att rida i en hälsosam form så är det också enormt viktigt att skaffa. Man kan behandla hur mycket som helst utan att det blir bra om man inte rider rätt.

Lycka till!

Är det islänningen på bilden vi pratar om?

Jag tror vet och om det inte visar något(och ev annars med) behandling av ET. De flesta ET tror jag inte behandlar om de hittar något som de tror behöver veterinärvård. Så om du inte vet vad det är eller hur allvarligt så är veterinär bäst att börja med. Är du säker på att det bara är muskulära spänningar kan du ringa ET direkt.

Om du inte redan har bra tränare som kan hjälpa dig att rida i en hälsosam form så är det också enormt viktigt att skaffa. Man kan behandla hur mycket som helst utan att det blir bra om man inte rider rätt.

Lycka till!

Ja det är skäcken på min avatar:)
Jo, jag ska börja med veterinär.
Jag har en bra tränare som är väldigt mycket för att man ska rida för en hållbar häst, så henne är jag väldigt nöjd med.

Det är Regiondjursjukhuset i Helsingborg vilket nog ligger lite långt bort. Men ring runt på kliniker runt dig och hör vad de har att erbjuda.
Ring och förklara ditt problem, så brukar det börja med en sk hältutredning. De tittar på hur hästen rör sig i skritt och trav först rakt fram sedan på böjt spår genom longering. Vad de sedan gör beror på vad de hittar/inte hittar. Det kan vara böjprov, bedövning i leder eller röntgen.
Tipset är att ta med sig en kanna kaffe och några mackor för det kan ta lång tid.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: AnnaKarinA
·
T
Ridning Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama