Fast det är också helt galet att man ska först läsa på människa och sen läsa in sig på djur.
Det går för det första inte att jämföra människa och häst och för det andra varför tvingas läsa om.människan om intresset ligger i att jobba med djur. Heltokigt.
Men nu har det kommit en ny statligt godkänd equiterapeut utbildning
Både svar till dig och även rent allmänt:
Jag tycker inte alls det är galet. Min sambo är leg kiropraktor för människor. Det är 5 års utbildning och 1 års praktik innan man kan söka legitimation. Även om människor och hästar skiljer sig åt så är det en hel del medicinskt och biomekaniskt man kan ta med sig från humansidan när man börjar jobba med häst också. Väldigt mycket!
Så pass mycket att han hjälpte till att ta fram biomekanikundervisningen för bokstavstränare när det infördes.
Jag tycker även de fysioterapeuter som läst human först och sedan häst är betydligt kunnigare än diverse equipater etc. De flesta jag sett verkligen kunna göra skillnad, är kloka nog att veta när de ska låta bli etc är humanutbildade först.
Vi har ett jätteproblem i dag tycker jag med en massa dåligt utbildade hästbehandlare med låg kunskap. Deras utbildningar är för korta för att ge en stadig grund där man också är tillräckligt bra på att differtialdiagnosticera.
Jag vet inte hur många hästar som jag, sambo, kollegor inom häst kommer ut till som behandlas av equipater etc som är veterinärfall och inte bör röras av någon annan. Där har behandlaren för lite kunskap(och känsla) och behandlar hästar som de inte märker har behov av veterinärvård.
Jag vet att sambon åkt ut till nya kunder och fått vägra behandla och skickat dem till veterinär som sen direkt dömt ut dem. Hästar som någon annan klåpare behandlat regelbundet och sagt är fullt ridbara. Det är tyvärr inte ovanligt.
Man måste ju som behandlare också ha kunskap och feeling nog att förstå varför en häst har visa låsningar. Det kan vara så att de skyddar ett skadat område och om du då släpper de skyddande låsningarna kommer hästen bli mycket sämre, kanske riktigt halt/mer halt etc. Här vet inte många när de bör låta bli eller var de tryggt kan behandla efter veterinärdiagnos.
Vi får väl hoppas på att nya utbildningen är bättre. För i dagsläget är det tyvärr inte så gott om bra behandlare, om de inte också läst human.