Equimins Hoof Mender - Enzion - Hoof Supplement (Keratex)

M

madeleine71

Efter att ha gett min häst Enzion i 1 år och 3 månader utan att ha märkt något resultat så har jag börjat titta efter andra preparat innehållande Biotin i högre doser och andra produkter med annorlunda sammansättningar.
Till min stora förvåning så läste jag att Enzion endast innehåller 0.23 mg Biotin/pound (1 pound är ca 0,45 kg)! Jämfört med de andra preparaten så är ju detta extremt lite. Eftersom jag läst att zink har en positiv effekt ihop med Biotin så jämförde jag även mängden zink i de olika produkterna. Titta här vilka skillnader det är:

Equimins Hoof Mender:
Biotin 12 500 mg/kg (kan detta verkligen stämma???)
Zink 200 mg/kg

Hoof Supplement (Keratex):
Biotin 2,25 mg/kg
Zink 260 mg/kg

Enzion:
Biotin 0,23 mg/pound
Zink intre mindre än 70 ppm/pound

Jag har hämtat informationen från respektive tillverkares hemsida så det borde ju inte vara "tryckfel" men hur kan det då vara så extremt stora skillnader?!

De olika produkterna har dessutom helt olika sammansättningar av övriga ingredienser så det kanske inte går att jämföra såhär bara rakt av men om någon vet mer om detta så skulle jag bli jättetacksam ifall ni orkade förklara :bow:

Mvh
Madeleine

Sv: Equimins Hoof Mender - Enzion - Hoof Supplement (Keratex)

du är den första jag hört talas om som inte märkt skillnad efter användning av Enzion.

jag kan om foder men är ingen expert precis som alla andra här, men har ju hört en del ändå. Biotin tillverkar hästen själv och tar den inte upp sitt eget tar den knappas tupp kemiskt biotin heller. de doser som står på burkarna bör minst tiodubblas för att få effekt (enligt de amerikanska veterinärtidskrifterna - för övrigt mycket bra läsning!), ger man vad som står kan det i viss mån hjälpa, men vad är skillnad och vad är placebo?

jag har använt Enzion till ena hästen med katastrofhovar. blev hårda och starka efter en utväxt, dvs ca 8 månader. kan inte den engelska texten på burken men Enzion skall innehålla de spårämnen som samarbetar med hornproduktionen. ett kors-reagens så att säga.

kan inte förklara tyvärr. "vet bara att det fungerar". Peter Lundin kan säkert ge dig en vettigare förklaring, han e lite småhaj på sånt här.

(arbetar i rodsportaffär och rekommenderar det till kunderna med katastrofhovar, alla är nöjda och glada)

Jag har en teori om att min häst egentligen inte har brist på Biotin (läste någonstans att det var ytterst sällsynt att hästar har det men att det ändå kan hjälpa ifall man ger ett överskott).
Han har inte problem med sina hovar annat än just på sommaren, då jag tror att det är yttre faktorer som gör att hans hovar blir dåliga då fuktbalansen i hornet pendlar extremt mycket till följd av att ha gått i blött gräs på morgonen för att sedan torka på väldigt kort tid under de varma sommardagarna. Läste en jämförelse med gamla skepp som plockas upp från havets botten efter massor av år, där sprayas trät med vatten regelbundet för att inte torka för snabbt då de kommer upp på land eftersom de då spricker. Likaså bränner krukmakare sitt gods på lägre temperaturer under längre tid eftersom att krukor och annat annars spricker ifall de torkas för snabbt. Det är inte samma material men det kan ju ändå finnas ett samband, speciellt eftersom min häst enbart får problem under sommaren!
Detta problemet har jag löst med Keratex hovstärkare men helst skulle jag vilja slippa att problemet uppstod och jag har därför tänkt använda en hov-gel som gör att fuktbalansen håller sig på en jämnare nivå i framtiden. Med gelen skall hoven inte kunna ta upp lika mycket fukt utifrån och heller inte kunna släppa ifrån sig fukt lika snabbt.
Frågan är ifall jag kan förbättre förutsättningarna ytterligare genom att ge ännu högre doser Biotin?

Vad som förbryllar mig är också mängden Biotin i Enzionet. Jämfört med andra produkter innehållande Biotin så innehåller ju Enzion extremt låga halter Biotin. Du själv hänvisade till amerikanska veterinärtidskrifter där det stod att dosen borde minst 10-dubblas för att få effekt. – Hur kommer det sig då att Enzionet som ju faktiskt är ett av de vanligaste Biotin-tillskotten innehåller minst Biotin av alla?! Alla var väl att ta i kanske... Flera utav de Biotin-tillskott som jag sökt information om saknar faktiskt innehållsförtäckning, dvs det framgår inte över huvud taget hur många mg Biotin/kg produkten innehåller, det framgår enbart hur länge förpackningen räcker – Mycket dåligt!
Angående kors-reagens så står det på samtliga produkter som har fullständig innehållsförtäckning att de innehåller olika ingredienser som behövs för att Biotinet skall tas upp/ge bäst effekt. Alla olika Biotin-tillskott har däremot olika sammansättningar av övrigt innehåll.

Mycket funderingar blir det men jag anser att man bör vara källkritisk, någonting som inte alltid är så lätt då flertalet tillverkarna av dessa dyra preparat inte är speciellt duktiga på att tala om vad produkterna innehåller.

Finns det någon som kan/orkar föklara?

Mvh
Madeleine

Hmmmm....Jag är åf för equimins
På burken står(engelskt)
Zink Methionate 6,5%
Zink 200 mg/kg
Biotin 1,25%
+ att produkten innehåller en hel del mera saker som främjar tillväxten för hovar....dessutom har produkten en pengarna tillbakagaranti på 12 månader( så lång tid man räknar med att en hov tar på sig att bli "ny"...effekten syns ju naturligtvis tidigare än så.

1,25% blir ju samma sak som 12 500 mg som det står på informationen på deras hemsida (www.equimins.se).
Det står även att man måste ha utlåtande av veterinär för att få pengarna tillbaka ifall man inte tycker att man märkt någon förbättring vilket skulle betyda att man först behöver ta ut en veterinär för att få ett utlåtande av hovarna innan man börjar behandlingen och sedan ta ut veterinär på nytt om man vill ha ett utlåtande om att produkten ej visat några synbara resultat. Det tror inte jag att folk som börjar använda Hoof Mender tänker på innan de börjar och då är det ju svårt att hänvisa till "pengarna tillbaka-garantin". Två veterinärbesök är ju inte heller helt gratis så frågan är vad man skulle tjäna på ifall det inte fungerar.

1,25% Biotin är ju väldigt mycket i jämförelse med alla andra Biotin-produkter (ivarje fall de som jag hittat information om). Vet du ifall kunder som använt vanliga Biotin-produkter tidigare har märkt av någon förändring då de gått över till Hoof Mender?
Jag tror som sagt inte att min häst har brist på Biotin men att det möjligen skulle vara till hjälp att ge honom mycket stora doser extra biotin. Känner du till några publicerade studier kring "överdosering" av Biotin så får du gärna informera om detta!

Mvh
Madeleine

jag tror som du att det inte är Biotinet som är problemet. en del av det kanske men som vanligt är ingenting som det ser ut att vara. svart är aldrig helt svart och vitt är aldrig vitt. gråzonen däremot är väldigt stor!

jag tror inte att Enzion saluför sig själva som Biotinpreparat. utan att ha burken framför mig så har jag för mig att det det står något liknande "hoof-supplement" på framsidan. att mängden biotin är så liten är nog just för att det inte ensamt bygger upp en hov. visst, jag är försäljare, men just nu är det intressanta vad i burkarna det är som gör hoven bra igen, sånt vill jag veta då min passion här i livet är att sönderdela allt till cell-nivå! :p

kan inte svara på vad det är, men vidhåller att uppbyggnaden av en hov måste grunda sig på en balanserad upptagning av diverse spårämnen.

däremot känns inte disskusionen riktigt relevant här, då din hästs problem mest verkaf förekomma på sommaren. krukteorin hakar jag på! problemen med dåliga hovar året runt kommer ju inifrån, men "utvärtes" problem får vi nog söka lösning med utifrån hjälpmedel, tjära, vattenbad eller annat. förslagen lika många som människor.... :smirk:

Med tanke på hur mycket pengar vi hästägare lägger på diverse tillskott så tycker jag att diskussionen är minst sagt relevant. Varför inte föröska hitta svaret på vad som är mest kostnadseffektivt/bäst för hästen istället för att enbart lyssna på vad som "sägs vara bra". Det kan ju faktiskt finnas liknande preparat med olika styrka och olika pris. Det som är vanligast i hästsportaffärer är de som köps mest men det är ju inte för den skull det som är bäst.
Tillgång och efterfrågan är en sak. Efterfrågan och tillgång en helt annan!
Kanske är det så att Equimins Hoof Mender är dubbelt så dyr som Enzionet men 8 gånger så bra. Är det så, då vill jag veta det och en diskussion är i mina ögon en mycket bra början. Erfarenheter av andra hästägare tycker jag är intressant!

Hmmm, det har jag inte hört att man ska ha vet utlåtande, vart läste du det på sidan??

nu tar vi det från början.

jag ansåg att disskusionen om din häst inte var relevant här då den hade problem på sommaren och inte året runt. men disskussionen i övrigt tycker jag är lika spännande som du, det är ju därför jag hakat på.

för övrigt tror jag sverige saknar de bästa preparaten. vi hästfolk, hovlsagare, veterinärer, lekmän mm är på neandertalarnivå när det gäller forskning vilket är minst sagt bedrövligt. (det är därför jag läser tidskrifter "utifrån") självklart vill jag också veta vilket preparat som är bäst och framförallt varför det är så.
tror jag blev lite missförstådd bara.

När det gäller forskning om olika tillskott måste ju någon betala detta. Vem om inte säljaren? Du kan väl inte mena att allmäna medel skall betala för att kolla upp om nya tillskott är effektiva eller ej. Den "forskning" som ibland prestenteras för att visa effektiviteten hos diverse tillskott är ofta undermålig.
Pl

Jag har ingen aning om dessa preparat ni pratar om men rent generellt säger man ju att biotinbrist i princip inte förekommer på häst.
Däremot har jag hört teorin att de hästar där biotin hjälper skulle kunna ha svavelbrist egentligen. Hovvävnad liksom biotin innehåller svavel och det skulle delvis kunna vara därför det hjälper.
mvh Maria

Biotin är ett av de få tillskott där det finns dokumentation på en effekt.
Doserna ligger då klart över vad man anser är hästens behov. detta lämnar två alternativ, aningen är vissa hästars behov större eller så har en "överdos" av biotin ngn specifik effekt(att lämna svavel skulle kunna vara en sådan om nu svavelbrist är en realitet).
PL

Jo, jag har också hört teorin att en överdos skulle ha någon slags "jumpstart" effekt, såsom B-vitamininjektioner vid patellaupphakning (då det ju inteförekommer någon egentlig B-vitamin brist).
Har inte läst någon forskning på just VAD för effekt biotinet har, vet att det ger effekt men det gäller ju inte alla hästar med hovproblem. Så det är ju inget universalmedel för dåliga hovar. Men det kan ju som du skriver vara för de hästar som har ett annat behov.
mvh Maria

Eller effekten av en häftig B-vit dos på långvarig pälsfällning hos hund.
PL

Jag ringde en återförsäljare som berättade om pengarna tillbaka-garantin och hon sa att den gällde om man hade veterinärutlåtande på att hovarna inte blivit bättre. På hemsidan hittade jag ingen information om detta så det kanske inte stämmer?
Hon som jag pratade med visste inte varför det var så mycket Biotin i jämfört med de andra preparaten men sa att om det behövs mycket så stoppar de i mycket.. Jag blev inte mycket klokare av det svaret tyvärr (därav mina frågor här på forumet).

Mvh
Madeleine

Jag vet heller inte, men jag vet att det skall vara ett preparat som verkligen gör nytta....du har ju msm(organskiskt svavel), Yea-Sacc( kanon för magen) C-vitamin (som sägs förstärka effekten av msm) + en del andra aktiva ingredienser för just tillväxten av hoven....

Men jag kan ringa min "agent" och höra, men jag har inget hört om vetintyg iallafall

skäll inte på mig!
burken står på hyllan i affären det är allt, det fungerar på de hästar som fått det. jag kör ingen privat reklamkampanj här inte!

Ok, jag missförstod dig. Ledsen för det!

Men när det gäller min häst så är jag fortfarande intresserad av att få reda på ifall en annan kombination av verksamma ämnen i kombination med Biotin/högre dos Biotin kan göra så att han klarar sommrarna bättre. Även om det är de yttre faktorerna som gör att han får problem på sommaren så kan det ju vara så att man minskar skadan om man hjälper honom att stärka hornkvaliteten med tillskott av Biotin eller annat.
Jag vet andra hästar som fått Enzion och som fått betydligt bättre hovar. Tyvärr hjälper det inte min häst och det är därför jag grubblar vidare i detta ämne.

Liksom du försöker jag att hämta information "utifrån" och även läsa diskussioner om hovar på utlänska sidor. Jag förvånas över hur litet utbud det finns av diverse hovvårdsprodukter i jämförelse med exempelvis england/USA. Jag pratade med en hovslagare om 2- och 3-komponents lagningspastor för trasiga hovar eftersom jag enbart hade hittat ett enda märke i sverige. Han ansåg att detta märke inte var att rekommendera utan tipsade istället om flera andra. Problemet var att ingen utav dessa finns att få tag på i Sverige. Lite märkligt med tanke på att det inte borde vara några som helst problem att få produkterna sålda då väldigt många hästar har behov av produkterna!

Här finns förresten mängder av bra läsning: http://www.horseshoes.com/

Tack för svaret och erbjudandet om att kolla upp vet.intygets varande eller icke vara men jag kommer nog att gå över till Hoof Meneder oavsett hur det är med vet. intyg så du behöver inte kolla upp det!

Mvh
Madeleine

Tack för den informationen. Det är nog överdosen som behövs för normaldosen fungerar bevisligen inte på min häst.

Mvh
Madeleine

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka