equilexsele

fia0

Trådstartare
Nu ska jag äntligen köpa en sele och det blir en equilex. Men vad är skillnaden mellan bröstsele, standardsele och enbetsele vario? Vilken ska man köpa?

Tack för hjälpen
7Fia

Sv: equilexsele

Har en fråga till.....

Fick precis tipset att det är bättre med en travsele än en bröstsele av de två anledningar att skacklarna fästs högre upp och att de sitter "tajtare" fast.

Hur skiljer de två typerna sig åt och vad tycker ni?

Sv: equilexsele

Travsele: där spänner man fast skaklarna, vilket gör att hästen drar med magskinnet, och bromsar med magskinn, manke o svanskappa o armbåge. Vad du menar med tajtare är alltså sämre ur skolkörningssynpunkt där man vill ha en häst som är fri i sina rörelser på volten, och jobbar i en korrekt form. Travet kör med väldigt lätta vagnar, med bakvikt och max en person. De använder varken baksele eller draglinor oftast just för att de mest kör rakt fram på rak väg och inte kräver böjning eller form. De skulle mest hindras av baksele och svängel.
Travselen fyller sin funktion om du ska träna trav.

Bröstsele: består av en lös brösta, däckel med järn i, baksele och två draglinor som fästs i en svängel. Svängeln följer bogen och gör att hästen kan ta ut steget utan att få skav eller hindras av vagnen.
Skaklarna sätts inte fast utan läggs bara i en skakelhållare så de kan glida fritt när hästen svänger, ökar o minskar eller gör halt. När hästen gör halt använder den bakselen som broms så att inget obehag uppkommer. När den drar använder den draglinorna och svängeln fördelar vikten o rörelserna.
Skaklarna sitter på samma ställe som en travsele, men inte fast för då går funktionen med bogfrihet bort.
Kan kallas giggsele, maratonsele, finsele, eller bröstsele.

De enkla bröstselarna man kan köpa på ex hööks, för under 2000:- , där sitter hästen fast i skaklarna, vilket är direkt skadligt och faktiskt, enligt ny lag från jordbruksverket, förbjudna. (har muntligt på det) det finns heller ingen baksele, järn i däckeln eller draglinor.

Så, ska du köra i backig terräng, kanske ta med en kompis, och vill kunna jobba hästen på ex en ridbana eller på volt, så är det en bröstsele du ska ha. equilex, selar.se och driveout.se säljer billiga men bra selar. Ring till dem och hör vad du behöver för att köra din häst, merän grundkunskap och en bra och väl avvägd rockard med svängel.

Men, klart kan man köra sånt i travsele med, med ett bra däckelskydd och att man inte sätter fast skaklarna i däckeln fungerar det bra det med för lättare träning i vagn. Jag har själv kört med travsele i ett år. Använder den även när jag kör in. Att bygga om selen kräver lite kunskap, och du måste köpa till baksele o draglinor ändå.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
300
Senast: lillan222
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
381
Senast: Anna-Bella
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka