Equilex billiga selar

Chlo

Trådstartare
Jag har funderingar på att köpa någon av de billigare selarna från Equilex. Efter att ha varit framförallt åskådare här på körforumet ett tag har jag sett att ni råder oss nybörjare att inte köpa en sk "skitsele". Equilex billigare selar har jag förstått är "helt okej" för en nybörjare. Min lilla ponny har en gammal läkt skada på ena benet sen han var föl, så jag är inte helt 100% säker på att han kommer att hålla för körning och därför vill jag inte köpa någon dyrare sele till att börja med.

Jo, mitt behov av sele ser ut så här:
Jag har i framtiden tänkt köpa en rockard eller om det blir en swinger. Till den vill jag ha en bröstsele.
Mitt lilla russ är 2 år i sommar så han är inte ens inkörd. Jag har tänkt använda denna sele även till att tömköra honom. Jag kommer troligtvis mest köra honom på små skogsvägar där det kan vara både backigt och ibland även lite ojämnt underlag.

De två selar jag funderar på är:
Bröstsele Hobby ponny
shoppen_fil.php

och Bröstsele standard ponny
http://www.equilex.se/admin/shoppen_fil.php?showSID=33

Alltså, jag ser ju att priset skiljer, så den dyrare borde vara av bäst kvalitet, men jag som nybörjare ser knappt någon skillnad på selarna. Är det någon av er som har någon aning om skillnaden och vilken av dem som skulle kunna passa mitt behov?
Tacksam för svar!

Sv: Equilex billiga selar

Jag har frågat dem. Det är exakt samma sele, den billigare är i importerat läder, därav priset. Har själv den billigare av dem, läs i andra trådar, ex "pfiff"

*lk*

Är det nån här som har köpt Equilex billiga hobbysele och kan visa lite mer ingående bilder? Och tala om hur kvalitén på lädret är?

Ja!
I eftermiddag! Har äntligen fått min avi och den finns på posten efter 16. Bilder kommer nog ikväll eller imorgon. :)

Jag känner hon som har Equilex och enligt henne så har hon letat efter billiga selar med ok läder. Hon är själv körintresserad (domare bl.a)och vet precis vad som är bra/dåligt. :)

Oj inte förrän nu!?
Fast vad kul! :bump:
Ser fram emot lite blider!
Din söta häst gör sig ju så bra som fotomodell! :D
Hur går det med vagnen då?

/Lisa

Risken finns ju att lädret är dåligt, och jag vet inte om den lite dyrare har bättre läder?

Du kommer ju att köra med en lätt vagn och med god skötsel kommer nog selen hålla länge iaf!

/Lisa

(Svar till alla)
Aha, så det är läderkvaliteten som skiljer selarna åt... Ja, den billiga varianten borde duga, men det är alltid bra med lite medhåll ;) .

Ja, det vore jätte intressant att få se lite bilder på MittNyaJag:s nya sele!!!

Jag har tänkt köpa mig en equilex-sele till min minishettis på 86 cm, men jag skulle helst vilja ha hobby-selen, och den finns bara i strl shetland. Så är det någon som har den selen till en liten shettis? Går den att spänna in så den passar till min lilla kuse? Annars får jag köpa standardselen i strl mini men den är ju nästan 1000 kr dyrare...

Hej,
jag är en av dom som ska beställa en av deras billiga selar. Tycker att den verkar ok som just hobbysele och ev till lättare tävling (den är godkänd för det). Jag ska visa upp den för en erfaren vän när jag provar ut den på min shettis så att jag vet att den passar just honom.
Om nu selen inte motsvarar mina förväntningar och gå sönder eller så, så är inte priset högre än att jag har råd att köpa en ny och bättre av ett annat märke.

mvh trollmor

Nu har jag fått hem den.
Packade upp den och hela lght spreds av någon skum lukt..
Tror det var någon knasig beläggning på selen, nu har jag tvättat av den med tvål och vädrat så nu kan vi bo här igen.

Lädret verkar faktiskt helt okej, Det är ju inte tärnsjö, men nog har jag hållt i mkt sämre..
Lite som ett sånt 99:- träns hööks o börjes brukar ha, känns som skräp men håller bättre än allt annat.. (har ett jag köpt för kanske 6 år sen, och det är det mjukaste jag har, trots vanvård.. *anekdot*)
Det är sånna där "tilbury tugs" på den, vet inte om det är bra eller ej, karln ska iaf få i uppgift att göra om skakelöglorna till piggar..(Hur långa ska de vara??)
Bakselen är kanske lite tunn, men jag ska ju inte köra maraton, så det kanske räcker om man paddar o luddar den lite.. *hehe*
ett sånt där ludd travarna brukar ha på bröstan kanske, de brukar ju finnas lite vadderade.. :)
Bröstan tycker jag verkar vara helt okej! Det är den bit på hela selen som faktiskt luktar läder. ;)
Tömmarna var det någon som klagat lite på, men jag tycker de verkar helt okej, lite breda kanske, men det är ju en vanesak.. Annars är det bara "billigare läder", lite stelt och nytt. :)
Draglinorna var kanske lite korta, men det beror ju på vad man har för vagn, ska sela på imorgon och mäta lite. :)

Lämna in önskemål på kort nu så fixar jag det påselat imorgon! *förhoppningsvis*

Kan ju förövrigt tala om att jag fick med ett postkandar på köpet som plåster på såren för väntetiden.. Ett med "happymouth". á pris enligt prislapp 485:-, så det var ju hyggligt av Equi lex. :)

Återkommer med bilder!:banana:

Hoppas du blir nöjd med selen. Det som luktar när man packar upp den är ett sorts fuktskydd så selen inte ska ta till sig fukt. Lukten försvinner ganska fort när selen får hänga framme.
/M

Jag kollade ju i den andra tråden först :smirk:

Jag har läst att tilbury tugs kan vara luriga då man inte ser om järnet får sprickor o tenderar att gå sönder? :eek:
Men jag tror inte det ska vara nån fara, den ska ju hålla för "normalt" bruk :smirk:

Piggarna kan väl vara ett par - tre cm och ca 10 cm mellan.
Men vissa piggar har bara mellanrummet lagom för läderögglan, men jag tycker det är bättre om skakeln kan röra sig ist för hela läderögglan.
Själv har jag tänkt fixa något plastliknande material i ögglan så att lädret skyddas och att skakeln lättare rör sig. Dock ska det ju vara lätt att ta bort vid rengöring, så jag har inte löst det än :smirk:

Ja ta mkt bilder! :)
Alltifrån baksele och huvudlag till skaklar och bettet! :D

/Lisa

Senast ändrad:

Nu har jag också beställt...

Var väntetiden lång??
Och apropå det så har jag en shettis med ganska kort rygg, så jag hoppas att selen inte är för stor. Jag har innan provar en för minish men då gick det bara att spänna på de yttersta hålen överallt. :confused: Hoppas att han inte har någon konstig mellanstorlek!:eek:

*åkte ifrån kameran* Sorry!
Selen passade iaf, bukgjordarna var lite långa, så där måste jag göra fler hål och huvudlaget tänkte jag lämna in och operera bort skygglapparna på, annars såg det riktigt bra ut. :)

Ja, de hade nog inte räknat med så många order, så den var restnotad hur länge som helst, men är de hade den hemma kom den snabbt. :)

Jasså inga bilder idag heller :D
Behöver du använda lokorna ist eller passar bröstan bra?

/L

Jag tror bröstan blir o passa bra.
Ska göra allt jag kan för o komma ihåg kameran ikväll!

Har bara lite slipning av någon svetsfog och sen ska jag måla lite på vagnen..
Sen så ska jag prova spänna för. :)
Bara o hoppas draglinorna räcker, men jag tror det ska gå... annars får jag väl modifiera lite. :D

Nu har jag bestämt mig, jag provar att börja med att satsa på den billigare hobbyselen. Sen får jag väl byta upp mig senare om jag inte är nöjd, och om jag fortfande kör pållen då.

Tack alla för er hjälp med tips och råd. Fast det vore endå kul att se lite bilder på selen...

:d Jag väntar och väntar på min...

Ska ta lite bider så fort jag kan när den kommer.

Liknande trådar

R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp! Jag ska välja mellan två...
Svar
16
· Visningar
1 511
Senast: Underbar
·
Körning ... men ok bröstsele passande bruksnsv på 155-160? Tanken är att den skall användas nu när jag gör in hästarna, och vid körning med...
Svar
14
· Visningar
1 403
Senast: Solstrimma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka