Equiband - Erfarenheter

QueenLilith

Trådstartare
Vad er era erfarenheter av equiband?
Har ofta använder ni dom och vilken skillnad har ni märkt?
Jag tänker främst från marken.

Lyssnade på denna podden angående det och tyckte hon sa mycket vettiga saker

Jag tycker att equiband är värt varenda krona om man har en häst som är svår att få att jobba med bukmuskulaturen på. Otrolig skillnad på flera hästar jag har använt det på.

Jag tycker att equiband är värt varenda krona om man har en häst som är svår att få att jobba med bukmuskulaturen på. Otrolig skillnad på flera hästar jag har använt det på.
Jag tänker ju som hon säger i podden att det är väldigt svårt från marken oftast.

Sedan började jag bara funderar över detta då någon i en facebook grupp tyckte att sånt där "equiband" och "hjälpmedel" inte är bra för hästen och typ är "fusk", då många verkar anse det på samma linje som hjälptyglar, pessoa mm. Jag håller inte med om detta alls, särskilt efter jag har läst på om saken, så tänkte det vore roligt med en diskussion :)
Personen som skrev detta är väldigt mån om korrekt träning av häst överlag, men menade inte heller man skall en häst godis från ryggen- en sak som jag inte är överens om heller.

Jag tänker ju som hon säger i podden att det är väldigt svårt från marken oftast.

Sedan började jag bara funderar över detta då någon i en facebook grupp tyckte att sånt där "equiband" och "hjälpmedel" inte är bra för hästen och typ är "fusk", då många verkar anse det på samma linje som hjälptyglar, pessoa mm. Jag håller inte med om detta alls, särskilt efter jag har läst på om saken, så tänkte det vore roligt med en diskussion :)
Personen som skrev detta är väldigt mån om korrekt träning av häst överlag, men menade inte heller man skall en häst godis från ryggen- en sak som jag inte är överens om heller.
Fusk som inte skadar hästen utan bara hjälper den göra rätt, ja visst så kan man väl se det. Behöver fusk vara något dåligt?

Jag tänker att pessoa osv inte är hjälpmedel utan snarare stjälpmedel... Men det är ju jag det.

Jag har inte testat equiband men jag känner som så att om ett hjälpmedel hjälper hästen att arbeta korrekt (alltså korrekt på riktigt) så är det ju perfekt. Varför skulle man vara anti ett hjälpmedel som hjälper hästen att arbeta korrekt? Det här med att det är "fusk" känns som ett argument man drar till med när man känner att ens status som stallets duktigaste ryttare är hotad för nu kan alla "amatörer" också få sina hästar att muskla sig rätt och jobba korrekt. Däremot kan det säkert vara skadlig om det används fel eller för mycket, precis som allt annat. Jag hade gärna testat det på min häst om jag haft möjlighet.

Om det sitter korrekt och används rätt så är det ett bra hjälpmedel. ska inte ska kombineras med inspänningstyglar eller användas i snabbt tempo i gångarterna. Den som sitter runt rumpan ger fina hamsters då hästen kortar sitt bakbenssteg. Men inte direkt några andra muskler. Kan även hjälpa hästar som av någon anledning tar olika långa steg bak efter skada och skall tränas upp. Den runt magen kan man använda oftare. Vill man prova så sätt en spänd täckesgjord runt hästens mage och låt den arbeta riden eller från marken. Lätt att göra hela kitet själv om man har symaskin. Behövs bra gummiband, jag köpte sk. äkta band. Knäppen, jag köpte 4 st för 20 kr såna som är till eksemtäcken. Breda nylonband och ett schabrak.

Om det sitter korrekt och används rätt så är det ett bra hjälpmedel. ska inte ska kombineras med inspänningstyglar eller användas i snabbt tempo i gångarterna. Den som sitter runt rumpan ger fina hamsters då hästen kortar sitt bakbenssteg. Men inte direkt några andra muskler. Kan även hjälpa hästar som av någon anledning tar olika långa steg bak efter skada och skall tränas upp. Den runt magen kan man använda oftare. Vill man prova så sätt en spänd täckesgjord runt hästens mage och låt den arbeta riden eller från marken. Lätt att göra hela kitet själv om man har symaskin. Behövs bra gummiband, jag köpte sk. äkta band. Knäppen, jag köpte 4 st för 20 kr såna som är till eksemtäcken. Breda nylonband och ett schabrak.
Har införskaffat ett equiband och även tagit ner appen från svensk hästrehab, så vi har kört efter träningen där. Grimma och jobbar på balans/avspänning och takt, men har inte jobbat så mycket då jag precis har varit super sjuk i en vecka med dunderförkylning

Har sett det använt på 2 hästar. På en hästen funkade det som det skulle. Den andra hästen utvecklade underhals och sänkte ryggen (han arbetade väldigt tydligt MOT obehaget av gummit under magen)

Jag använder det till hästen jag rider nu flera dagar i veckan och ser väldigt fina resultat. Jag håller på att träna "om" honom för att använda kroppen på ett bättre sätt än vad han gjort hittills. Equiband och Equibobybalance har varit toppen då han spänner och/eller låser sig både i kroppen och mentalt så fort en förändring händer eller om han inte förstår. Det ser inte mycket ut under själva passen men över tid är utvecklingen fantastisk.

Flera dagar i veckan joggar han sakta i grimma som jag kompletterar med olika vändningar i skritt och numera trav. Jag rider ungefär två gånger i veckan och sen en månad tillbaka tömkör jag även en. Vi gör också en hel del övningar i stallet för att stärka balans och rörlighet.
Började använda banden i mitten av december. Första månaden gick han bara med magbandet, efter två månaders jobb med båda banden började jag även rida med magbandet på och sen en månad tillbaka går han även med ett band om halsen när jag jobbar från marken.

De flesta behöver inte så här mycket hjälp men i hans fall sitter troligen en del också mentalt. Det gör att jag inte tror att jag hade kunnat hjälpa honom så bra som jag kan nu om jag bara hade ridit på som vanligt. På en häst som redan jobbar rätt märker man ingen skillnad men för de som behöver lite påminnelse om vilka muskler de ska använda så är banden ett bra icke konfrontativt sätt att jobba sin häst.

Jag vet inget om kopiorna men att Bungee Band själva skriver att det fungerar genom att hästen jobbar mot ett motstånd gör mig mörkrädd, det är inte principen som Equiband jobbar efter. Jag tänker på Equiband som en PT som petar in t.ex. en utstickande armbåge i ett lyft så att man använder rätt teknik, när man väl har rätt teknik behövs inte hjälpen längre.

Jag använder det till hästen jag rider nu flera dagar i veckan och ser väldigt fina resultat. Jag håller på att träna "om" honom för att använda kroppen på ett bättre sätt än vad han gjort hittills. Equiband och Equibobybalance har varit toppen då han spänner och/eller låser sig både i kroppen och mentalt så fort en förändring händer eller om han inte förstår. Det ser inte mycket ut under själva passen men över tid är utvecklingen fantastisk.

Flera dagar i veckan joggar han sakta i grimma som jag kompletterar med olika vändningar i skritt och numera trav. Jag rider ungefär två gånger i veckan och sen en månad tillbaka tömkör jag även en. Vi gör också en hel del övningar i stallet för att stärka balans och rörlighet.
Började använda banden i mitten av december. Första månaden gick han bara med magbandet, efter två månaders jobb med båda banden började jag även rida med magbandet på och sen en månad tillbaka går han även med ett band om halsen när jag jobbar från marken.

De flesta behöver inte så här mycket hjälp men i hans fall sitter troligen en del också mentalt. Det gör att jag inte tror att jag hade kunnat hjälpa honom så bra som jag kan nu om jag bara hade ridit på som vanligt. På en häst som redan jobbar rätt märker man ingen skillnad men för de som behöver lite påminnelse om vilka muskler de ska använda så är banden ett bra icke konfrontativt sätt att jobba sin häst.

Jag vet inget om kopiorna men att Bungee Band själva skriver att det fungerar genom att hästen jobbar mot ett motstånd gör mig mörkrädd, det är inte principen som Equiband jobbar efter. Jag tänker på Equiband som en PT som petar in t.ex. en utstickande armbåge i ett lyft så att man använder rätt teknik, när man väl har rätt teknik behövs inte hjälpen längre.
Jätte bra inlägg och insikter! Jag håller med. Min nya har mycket spänningar i bogen och höften/bak. Hon har troligtvis dragit på sig spänningar av resan och sedan traskade Hon hovarna bak rejält och varit öm. Plus Hon ramlade i hagen som jag såg och satte sig på höften på dåliga sidan. Hon har nu fått upprepade behandlingar av musklerna som definitivt har hjälpt och jag har mest promenerat ut i skogen med henne så tanken är att köra igång med bandet och body balance. Vi har gjort några gånger hittills

• Gilla
Reactions: AW
Vi använder equiband 1-2 ggr/v på vår ponny som haft ryggproblem tidigare. Enligt veterinärs inrådan så använder vi inte rumpbandet. Vi kombinerar equibandet med gummisnodd för att hjälpa honom att söka sig neråt. Det har gett fina resultat och han har aldrig ont i ryggen numera.

Jag tycker att "fusk" är jättebra! Varför inte?

Det jag oftast opponerar mig mot är att hästen inte jobbar korrekt utan bara ser ut att göra det. Som en inspänningstygel som är av en viss typ eller är felinspänd eller bara behandlar symptom. Då är det ju bättre att komma dit i ridningen/körningen än att förlita sig på de instrumenten.

Men, jag använder bett som passar hästen så att den kommer till jobb snabbare. Jag använder tyglar/tömmar för att ställa hästen så den jobbar mer rätt. Sätet används också för att få hästen att jobba rätt.

Skillnaderna är nog bara vad vi är vana vid att använda. Vår kultur.

Equiband är något jag gärna skulle använda, förutsatt att just mina hästar fungerade med det. Det skulle framförallt hjälpa den ena av dem något otroligt. Jag har dock ännu inte tagit mig för att köpa ett.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar