equiatriker, equiterapeut, kiropraktor mm mm

S

suzy

Jo jag bara undrar vad är det för skillnad på alla dessa former av behandling. Har försökt hitta men det kanske finns någon här som kan förklara. Ska ha ut en kiropraktor till min häst och blev lite nyfiken på vad som skiljer dom åt:confused:

Sv: equiatriker, equiterapeut, kiropraktor mm mm

vad en equiartiker är vet jag inte... men har själv haft en eguiterpeut (ET) ute till min häst flera gg, så de vet jag avd de gör :) de håller på med massage, akupunktur, kiropratik och laserbehandling. De känner igenom hela hästen och min häst brukar sen få stå med ett magnettäcke på sej, vilket han älskar ;), stretchar och maserar (palperar), brukar använda lite akupunktur och kiropraktik om det behövs :) har gett väldigt bra resultat på min häst alla gg :) en kiropakrot knäcker väl bara kotor har jag förstått det som... vad jag vet så finns det väl ingen häst kiropraktor utbildning i sverige heller ??
ET kan ju mkt om allting och tror det är bra eftersom allt hänger ihop :)

en kiropakrot knäcker väl bara kotor har jag förstått det som... vad jag vet så finns det väl ingen häst kiropraktor utbildning i sverige heller ??

Då har du nog fattat fel, kiropraktor knäcker inte kotor och det finns sådana i Sverige.

Om jag förstått det rätt så skiljer det inte så mycket mer än vilken utbildning de gått, alltså på vilken skola, i övrigt tror jag det är ganska lika. Läs på HTU (tror den heter så) i Katrineholm som är det för equiterapeuter och sen den andra tror jag ligger i västergötland någonstans. Men som sagt, är olika skolor.

Equiatriker utbildningen är en 2-årig distansutbildning och finns i Stockholmsområdet.

Då har du nog fattat fel, kiropraktor knäcker inte kotor och det finns sådana i Sverige.

Nej det finns ingen utbildning till kiropraktor för häst i Sverige.
Det finns som sagt HTU där kiropraktik ingår i kursplanen.
Man lär sig att manipulera kotkroppen ffa genom "övertänjning" av ligamenten. Kotor går givetvis inte att flytta, då skulle patienten inte må så väldigt bra :eek:

NMF har en mer medicinsk inriktning med homeopati (även HTU), akupunktur (även HTU), massage samt allmän basmedicin.

Jag har inte påstått att det finns en utbildning för kiropraktorer i Sverige, jag påstår att det finns sådana. Annars bygger kiropraktor på att gå som lärling, i kombination med andra kurser inom anatomi och hästens helhet. Jag är rätt övertygade om att en kiropraktor som går som lärling har längre utbildningstid än vad som sker hos te x HTU. Men med inriktning på kroppen.

Senast ändrad:

Jag har inte påstått att det finns en utbildning för kiropraktorer i Sverige, jag påstår att det finns sådana. Annars bygger kiropraktor på att gå som lärling, i kombination med andra kurser inom anatomi och hästens helhet. Jag är rätt övertygade om att en kiropraktor som går som lärling har längre utbildningstid än vad som sker hos te x HTU. Men med inriktning på kroppen.

Eeeeehh nu är jag inte riktigt med :confused: gå som lärling?!? skulle du låna ut din häst till en lärling?
Givetvis bygger kiropraktik som allt annat på djup kunskap i bl a anatomi, fysiologi och rörelseapparaten. Det finns förhoppningsvis ingen som ställer sig och drar i en häst på ett ungefär...Det finns ingen utbildning där du kan säga dig vara hästkiropraktor. De som är bäst utbildade är de som har en grund på humansidan och en djup hästkunskap. Dessa är ytterligt få, kan på rak arm räkna upp ......en.

Din sista mening förstår jag inte öht: med inriktning på kroppen,
hur menar du då???

En lärling går på sidan av en person som kan yrket, alltså inte låna ut någon häst för utbildning. Samma system som för en hovslagare alltså.

Jag kan iofs räkna upp flera, det finns alltså inte bara en. Och en av dem har inte djup hästkunskap i grunden utan startade faktiskt där för att sedan fortsätta in på humansidan.

Med inriktning på anatomi, senor, ligament samt hästens rörelseapparat.

En sådan utbildning tar i runda slängar ca 4 år i anspråk.

Ok då tror jag att jag förstår lite mera

NMF har en mer medicinsk inriktning med homeopati (även HTU), akupunktur (även HTU), massage samt allmän basmedicin.

Kan väl förtydliga här med att NMF är den skola som utbildar Equiatriker.

kankse inte knäcker men manipulerar elelr vad man brukar säga...

ET, kiropraktor eller vad du vill manipulerar i kroppen vid en kiropraktisk behandling. Men metoderna skiljer sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka