Lycanthrope

Trådstartare
Jag var inte hemma när detta hände, sambon ringde mig och var förskräckt.
Xerox, min stora hund, hade skramlat med något i hallen rätt rejält och när sambon kom dit låg han och skakade, ställde sig upp och såg helt tom ut, greppade golvet med klorna men välte ändå och kunde inte ställa sig upp.
Låg lite och sen blev han som vanligt igen, pigg och glad.

Vi åkte till veterinären och de tog prover men allt såg normalt ut, men de tror att det är epilepsi.

Har fått hem piller att stoppa i om han får ett anfall, för att häva det.
men ingen medicinering nu, får se om han får fler anfall.

Blev jätteorolig :(

Han är 5,5 år och frisk för övrigt, aldrig haft något sånt här tidigare.
Veterinären skulle ringa igen i veckan då ett till provsvar skulle vara klart.

Är det epilepsi eller kan det vara något annat?

Sv: Epilepsi?

Min äldsta fick ett anfall i somras, bara sådär, och föll ihop. Jag tyckte att hon krampade, men det visade sig att det bara var rädsla/panik från hennes sida och möjligen musklerna som krampade. Hon fick en propp i ryggen, en så kallad tromb. Hon låg inlagd 2 dagar, blev bättre snabbt och är nu helt återställd.

Prover borde ju visa om det är EP? På Fortune kunde de utesluta det ganska fort med något prov och jobbade sedan efter teorin hjärnblödning eller propp.

Minns inte exakt vad för prover de tog på blodet men de sa att allt såg normalt ut, alla värden osv, det var något med gallsyra som var klart till veckan.

Hade nog egentligen velat ha en bättre undersökning, kan man kräva det? Hur? :o

MR-röntgen var min veterinär inne på. Men min voffs blev bättre så himla snabbt att de inte tyckte det var lönt.

Prover borde ju visa om det är EP? På Fortune kunde de utesluta det ganska fort med något prov och jobbade sedan efter teorin hjärnblödning eller propp.

Det finns inget specifikt blodprov för att påvisa EP. Om däremot alla andra prov är normala så brukar man utgå från att det är EP och sätta in behandling.

Om det har varit epilepsi, så kan de få ett enda enstaka anfall och sedan aldrig igen. Det kan vara något tillfälligt som har retat i hjärnan. Så kan det även vara så att hunden har haft anfall som ni inte har märkt innan. Vissa anfall består endast i att hunden blir okontaktbar i några sekunder, vid andra riktigt stora anfall faller hunden omkull, krampar och tuggar eventuellt fradga.

Oftast hittar man ingen orsak till krampanfallet/anfallen. Fästingsjuka kan vara en orsak, tumör en annan. Så be att man testar även på det om man inte redan har gjort det.

Sen är det tyvärr så att ett mindre antal hundar reagerar med kramper på fästinghalsband eller fästingmedel. Så om han har sådant halsband på sig så ta av det alternativt bada honom. Så fort ämnet han eventuellt har reagerat på går ur kroppen slutar krampanfallen i så fall.

Tillägg: Man brukar inte ge epilepsimedicin som ska tas varje dag efter ett enda anfall.

Vad gör man för tester för att se om det är tumör?

Han har inte haft någon fästing sen jag flyttade hit upp.

Undrar mest om det va piller ni fick för att stoppa i honom om han krampar igen? Piller kan ju bli lite svårt att få i hunden under en kramp, man brukar ge rektallösning/klysma, snabb effekt och inte "svårt" att ge under kramp.

Socker/diabetes är en "vanlig" orsak till kramper, dock ska man inte kolla sockert i blodet direkt efter kramp eftersom krampen påverkar kroppen så mycket att sockert kan vara höjt utan att det eg är höjt, be din vet ta ett bl.prov om några dagar.

Det är långtifrån alltid som fästingsjuka kommer direkt efter att fästingen har bitit. Det kan ta ett tag innan de blir sjuka (gäller även människor). Så om hunden har haft fästing det senaste halvåret hade jag antingen bett att få taget fästingprov eller behandlat med antibiotika om det var min hund.

Jag vågar inte säga om veterinärmedicinen har kommit så långt att man kan se om det finns en eventuell tumör i ett blodprov eller om man måste röntga. I så fall bör det i första hand vara hjärntumör eller tumör i ryggraden som kan påverka så att de kan få kramper.

Man kan ibland misstänka tumörsjukdom via blodproverna, har för mig det har med de vita blodkropparna att göra.

Leverskador kan också ge kramper.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 504
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
F
Kropp & Själ För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 536
Senast: Keb71
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka