Epilepsi eller krampanfall?

Ramona

Trådstartare
Hur vanligt är detta egentligen? Jag är helt ovetandes och skulle vilja ha mer kött på benen.
Om en hund "krampar" eller får "anfall" vad brukar det då vara? Är det vanligast att kramper är epilepsi, eller vad lyder statistiken?

Hur behandlas epilepsi? Hur tidigt kan det yttra sej - valpstadiet eller enbart i lite äldre hundar? Lever en hund med epilepsi ett normalt liv när den är medicinerad, eller bör man tänka på avlivining?

Ni som har lite erfarenhet inom detta kan väl berätta lite.
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Jag hade en hund som fick epilepsi i 2 års åldern, förmodligen pga ett slag mot skallen av en häst när han var valp, min blev aldrig bättre utan vi fick avliva honom efter 4 månadrs medicinering ( fenemal) då hamnade han i ett anfall som han inte tig sig ur utan det ena anfallet löstes av efter det andra....det är så hemskt att se.....

Vet dignosticerade enligt uteslutsmetoden att han inte hade diabetes, och nåt annat prov...en del hundar kan få kanske 1-2 anfall om året och förblir bra vid medicinering....
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Vi hare en hund med epilepsi och han är nu sex år,som martha sa så går vet efter uteslutningsmetoden och våran fick diagnosen epilepsi efter väldigt många vet.besök och hos olika vetrinärer.Hundar kan få kramper om dom har fel på magen t.ex vilket kan utlösas av att man småmatar dom(en vi känner har en hund som hade det)

Han får fenemal dagligen och har fått det dom senaste fem åren och med den medecinen har han inte många anfall,kanske ett i månaden,utan medecinen får han ibland flera gånger om dagen.

Epilepsi (både hos människa och djur) skadar ju hjärnan lite grand varje gång man får ett anfall,och det får sina följder.Det gör att våran hund är lite speciell,kan vara aggressiv ibland och fungerar intre alltid som andra hundar,dock verkar han inte må dåligt,annars tycker jag det är bäst om dom får somna in.
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 3 år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:
1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
11. Tetenus
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Det var så synd om min ( ja, det är det om alla) för varje gång han skulle FÅ ett anfall så kom han ung 15-20 minuter före och ville ha hjälp och lämnade inte min sida..... SEN började helvetet...han var vid medvetande i början och jag glömmer aldrig hans blick...fy fan vilken hemsk sjukdom...

Vi fick skjuta honom hemma ( 50 kg hund o 5,5 mil till vet) då han fick sitt sista anfall som han aldrig tog sig ur. Det var som en lättnad att se hans kropp så avslappnad. Efter såna anfall som det sista han fick så brukar dom aldrig bli som "folk" igen.

Varje gång en sån här tråd kommer upp så tänker jag på min goa glada Figo ......
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Det var verkligen mer än vad jag visste!Inga vetrinärer där jag bor har då sagt något liknande åt mig(om dom alls vet detta).
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Hur behandlingsbart är epilepsi? Om man diagnoserar det hos vuxen hund samt valp? Har de olika förutsättningar för att klara av att leva ett normalt liv?
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Min hund fick sin EP vid ca 4 års ålder. Det finns i släkten, så jag antar att den är ärftlig. Hon har dock en väldigt lindrig form och får väldigt sällan anfall. Hon äter inte Fenemal utan jag har Stesolid hemma till henne om jag tycker att hennes anfall bli för långa eller om hon får två på raken. När hon krampar ligger hon inte på sidan utan ligger bara och gungar med överkroppen och snörper in läpparna i munnen. Hon mår illa och dreglar också. Ibland kissar hon på sig.

Min kompis valp har haft kraftig EP sen har var 4 månader. Ofta löses den ut av starka ljud. Om hon tappar ett grytlock i golvet och det blir en smäll så sätter det igång och han får mycket anfall. Men han reglerar det med Fenemal och det fungerar bra och han är inte trött etc. av det. Med tanka på vad Martha skrev om sin vovve så är jag glad att han bor hos ett par jägare som är rediga och aldrig skulle tveka att avliva sin hund om den råkade ut för ett sådant hemskt anfall :cry:
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Hur behandlingsbart det är beror ju på vad orsaken till ep:n är och hur ofta och svåra anfall hunden har.
Jag har haft en hund med ep., som debuterade vid 2 års ålder. Han fick ca 4 medelsvåra anfall per år och levde obehandlad tills han var 10 år. Då avlivade vi honom eftersom anfallen kom tätare och blev mycket svårare.
Så har de lindriga anfall sällan, så lever de ett fullgott liv rätt så länge utan medicinering.

Oftast så görs ju dock inga ordentliga utredningar då det gäller den sekundära ep:n, då dessa utredningar oftast är kostsamma och tidsmässigt långdragna innan underliggande orsak är hittad. Försäkringen täcker dessutom sällan dessa undersökningar enligt min erfarenhet.
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Oftast så görs ju dock inga ordentliga utredningar då det gäller den sekundära ep:n, då dessa utredningar oftast är kostsamma och tidsmässigt långdragna innan underliggande orsak är hittad. Försäkringen täcker dessutom sällan dessa undersökningar enligt min erfarenhet.
Så man avlivar hunden istället?? För det är väl mycket få människor som låter hunden gå med epileptiska anfall.
Om försäkringen inte betalar för det, vem gör? Har man som köpare rätt att gå tillbaka till uppfödaren eller den personen som sålde valpen till dej...det kan man ju knappast göra om hunden inte fått en ordentlig diagnosering?
 
Sv: Epilepsi eller krampanfall?

Eftersom att konsumentköplagen gäller, så kan köparen under 3 års tid reklamera varan till säljaren. Är dessutom punkten "återköp av annan anledning" ikryssad, så är man som uppfödare tvingad att köpa tillbaka hunden.

Som uppfödare skulle dock jag kräva att det först utreds om det är en primär eller sekundär epilepsi, som det är frågan om, innan jag återtar en ep-hund.

Har hunde få, lätta anfall per år, så lever den ett fullgott liv ändå.
Många hundar får ju behandling mot symptomen, även om inte orsaken är utredd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 223
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 339
Senast: nilie
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 141
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp