Aningsfull

Trådstartare
Fy fan vilken natt det har varit. :(
Vaknade 04.30 av att lilla Fröken Julie skriker rakt ut. I ca 30 sekunder låg hon bara och gallskrek på sidan och hela hon var spänd som en stålfjäder, hon skakade som besatt och kissade på sig. Efteråt låg hon kvar på sidan med uppspärrade ögon, helt okontaktbar. Trodde att hon dött, så okontaktbar. Var tvungen att känna på henne om hon andades. Efter nån minut kvicknade hon dock till lite, så pass att hon gick att prata med och man såg att hon märkte av en men hon var fortfarande väldigt tom i blicken. Inte alls samma vakna tjej som hon brukar vara.

Efteråt var hon lite spak och låg och vibrerade ett tag men sedan kröp hon ihop mot min mage och somnade.
Idag på morgonpromenaden var hon pigg och glad som vanligt. Eftersom att jag jobbar 4 h idag och inte ville lämna henne ensam körde jag henne till mina föräldrar och där rejsade hon in som den lilla dåre hon är och talade om att hon var i huset och såg till att väcka alla. ;)

Men fy tusan vad otäckt det var inatt. :(

Sv: Epelepsi?

Det har aldrig hänt förut. Men veterinär ska kontaktas nu under dagen.
Jag är så orolig för min lilla tjej. :(

Kan ju trösta dig med att vi haft en ep-hund för många år sedan och han hade endast 3-4 anfall/år och var däremellan hälsan själv.

Jag hoppas att hon aldrig får det igen. Fy så hemskt det var. :(
Ska ringa till syster veterinär och rådfråga lite mer när jag slutat jobbet.
Hur gör man tex med motion och träningar efter nåt sånt här? Vi ska ju tävla på onsdag och har lydnadsträning inplanerad på dagen och agilityträning ikväll. Men vågar man verkligen träna innan en veterinär kollat upp henne?

Energin är det ju inget fel på. ;)

Vi lät våran leva som vanligt, med aktiviteter, motion och jakt.

När han hade haft sina anfall, fick han dock inte jaga de närmaste 2-3 dagarna efteråt, om det var under jaktsäsongen.

Vi tog honom inte till veterinär alls (hade dock kontakt med en veterinärvän) i och med att han hade så pass lindriga anfall och de kom så sällan + att han däremellan var hälsan själv ansåg vi och vet, att det inte var värt besväret att låta honom genomgå en fullständig utredning för att få reda på den underliggande orsaken till epilepsin.

Han levde dessutom länge och uppnådde en rätt hög ålder :)

Så, prata med veterinär, men oroa dig inte i förväg.

tycker också det låter som EP.. vi har en hund som haft det i flera år men anfallen kommer om ens två gånger om året, men det är läskigt när dem väl får ett.

Märkte du av om han fick sina anfall vid nåt speciellt tillfälle?

Vi tränade ganska hårt igår. Var ute i 7 h och viltspårade, tränade lydnad och gick skogspromenad.

Igår bestämde jag mig förresten att anmäla henne till anlagsprovet för när hon klarade det spåret känns det som att hon klarar av vad som helst. :D :love:
Stenhård blåst, torr mark och otroligt svår terräng att ta sig fram i. Men hon tuffade på i bra fart. Hon är en sån liten pärla! :love:

Sen är det en syn i sig att se en DP släpa med sig en klöv från en fullvuxen älg som väger lika mycket som hon själv. Men hon skulle bestämt ta den själv. :D

Jag kunde aldrig hitta ett samband mellan aktivitet och anfall. De kom när de kom utan synbar anledning.

Viltspårprov är kul, ska gå det med 4 av jyckarna här i år :banana:

Tänkte ta 2 nu i vår och unghundarna i höst :)

Exakt sådär brukar våran lilla toypudel få emellanåt.
Känner igen allt du skriver, förutom att hon aldrig skriker, hon blir bara okontaktbar och stel och vibrerar.

ep eller förgiftning..

min förra valp fick ett sånt anfall,trodde först att det var ep,men det visade sig vara förgiftning,han fick anfall på anfall,med ca 10-20 min mellanrum. gick fort,och han avled dagen efter pga innre blödningen som kom,blodet flöt inte ihop,utan rann ut ur kroppen ur öron,nos m.m

tror såklart inte att din julie är förgifftad,eftersom då skulle hon fått mer anfall,men vill bara uppmärksamma på att inte alltid lita på att det är ep,och bara ha telefonkonakt med veterinären,utan se till att få hunden undersökt..

läste rätt mkt om ep när vi lämnat hunden på djursjukhuset,tydligen så får dom vanligast anfall tidigt på morgonen,och det verkar ju stämma på julie.

hoppas att allt går bra,med ep brukar hundar kunna leva normalt,ev så kommer medicinering behövas vid äldre dagar,då vissa hundar oftare får anfall ju äldre dom är!

vill oxå berätta att veterinären sa att det ä'r mkt vanligt att hundar kan få ett ep anfall,sen får dom det inte alls nått mer sen..

medicinering finns som sagt om anfallen är svåra.

Tycker också det låter som epelepsi. Hade en hund förut som hade det.
Han blev sparkad när han var liten av en häst och sen vid 1 års ålder börja han få epelepsi anfall ca. 1 gång i månaden, han skakade och dreglade och kissade även på sig ibland. sen när han vakna till så var han väldigt virrig, kände inte igen en och sånt. Men efter några timmar blev han som vanligt.
Men när han blev ca. 1,5 år så fick han anfall allt oftare (ca. 2-3 ggr i veckan) och då bestämde vi att han skulle få somna in. Provade även med medicin (fenemal recip tror jag det hette) men det hjälpte tyvärr inte.

Har hört veterinärer som sagt att ett anfall är inget anfall, två anfall är epilepsi. Hoppas allt blir bra med din hund!!

Idag är hon precis som hon alltid brukar vara. Helt galen. ;)
Istället för att träna gick jag och hundarna ut i solen och strosade och njöt av solen. Julie var som Julie är mest, ett rött streck efter backen.
Men visst är hon söt? :love:

9350925.jpg

9350929.jpg

9350933.jpg

9350960.jpg

9350973.jpg

Jag är glad att äntligen ha en kamera som i alla fall nästan kan fånga henne i bild. ;) :D :love:

Usch vad hemskt det låter. Hoppas hon inte får något mer anfall.

Mormors hund fick epelepsi i ung ålder och åt medicin resten av livet och blev rätt så gammal utan anfall. Har du pratat nåt mer med vet?

Enligt Julie finns det inget som är värre än att förlora mot storebror. Så om hon kommer ifatt honom när de rejsar brukar hon bita honom i benen. :o :angel:

Jag har pratat med vet som bara bett mig avvakta. Iom att hon är pigg och glad som vanligt. Skulle det hända igen ville de ev ha in henne för koll. Men i dagsläget sa dom att det bara är att avvakta.

Håller tummarna för att det går bra...

Jag hade en sån också, han skulle bli 2 år, men han fick sina anfall alldeles för ofta så vi fick ta bort honom ( han åt fenemal)

Jag hade en katt som fick ett liknande anfall. Men han fick det bara en enda gång i hela livet, så med lite tur klarar sig din lilla sötnos också!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka