Envisa fång...

buschiq

Trådstartare
Min shettisdam har fått fång igen. Hon hade sitt första anfall i september förra året men har alltid varit ömfotad. Då var hon pigg och glad, galopperade i hagen efter två dagars behandling trots att hon var rejält nersjunken i framhovarna då vetten var här.
Den här gången har hon inte sjunkit ner alls, men har mkt ondare. Vi hade veterinären här i tisdags och startade Quadrisolbehandlingen då. I dag, fredag, kan hon knappt ta ett par steg frammåt, hon har stått inne i lösdriften hela dagen trots att det fanns gott hö ute, så jag har fått fodra henne på plats. Jag tycker så himla synd om henne, det verkar så jobbigt.

Ni som har fånghästar, hur lång tid brukar det ta innan de svarar på behandlingen? Sitter i valet och kvalet om jag ska ringa ut vetten igen, eller om jag ska ha is i magen och vänta till måndag morgon och se... Hon är ju glad, det har inte satt sig på humöret vilket det brukar med henne, så jag vet inte. Usch!

Kanske skulle börja med att kapa baktårna också?
Någon som har några kloka ord att dela med sig av?

Sv: Envisa fång...

Det här inlägget är så dumt så det kan jag inte ta på allvar.
galopperade efter två dagars behandling? Var det så klokt?

Ni har alltså inte ens haft hovslagaren där ? Inte ens åkt in och röntgat ???

Vidare:

hon har stått inne i lösdriften hela dagen

Hur många hästar går i denna lösdrift ? Är det inte bättre ni tar in hästen i en box istället så den slipper gå så lång väg för att äta samt får lugn och ro och mjukare underlag ?

Den här gången har hon inte sjunkit ner alls

Vad menar du ?

För det första så tycker jag inte att du ska ge dig på att kapa baktårna själv, det är ett jobb för en hovslagare eller veterinär - särskilt när hästen är så allvarligt sjuk.

För det andra är det väl läge att röntga hästen om den har så ont att den inte har kunnat gå på över en halv vecka. Om den har haft så kraftig fång att man har sett utanpå hoven att den har varit nedsjunken så finns det väl synnerliga skäl att misstänka att hovbenet kan ha flyttat på sig, man borde väl ha följt upp med röntgen redan i samband med första fånganfallet. Vad har veterinären och hovslagaren sagt om att den har varit ömfotad i över ett halvår? Har hon fått några specialskor?

Om du inte har pratat med någon veterinär sedan i tisdags så tycker jag att du ska ringa nu på en gång och prata med jourhavande.

Oj, stackars dig och stackars din häst! :(
Jag tycker att du ska ringa din veterinär och rådgöra så fort som möjligt. Sen tycker jag att du själv ska försöka skaffa dig så mycket kunskap om sjukdomen som du kan få tag på, sök på internet, läs i böcker och prata med kunniga hästmänniskor, hovslagare, veterinärer, erfarna hästägare.
När våran ponny fick fång förra försommaren ordinerades hon strikt boxvila med kraftigt ransonerad fodergiva, absolut inget kraftfoder och hellst bara halm till grovfoder (och något litet hö) under 14 dagar, sedan succesiv tillvänjning med utevistelse i "sjukruta" utan möjlighet till att trava eller galoppera... sedan succesivt ökad utevistelse, ökande motion och ökande fodergiva... och ponnyn var i bra kondition utan övervikt och ffa utan hovbensrotation!
En snabbt insatt behandling, rätt omvårdnad och fortsatt rätt skötsel av din ponny kan förhoppningsvis rädda henne tillbaka till ett fullvärdigt liv, men fång är inte något man ska försöka att fixa till själv som lekman... sök hjälp av kunniga hästmänniskor!

Vad jag menade var att förra gången ( den första ) hon fick fång piggnade hon på sig snabbt, den här gången tar det tydligen längre tid. Vad jag ville veta var hur lång tid det brukar ta innan man normalt ser en förändring hos hästen.

För övrigt står hon ensam inne i sin lösdrift dagtid, hennes shettiskompis - som är extremt lågrangad och inte stör henne - går ute i hagen utanför, med stängsel emellan dem.

Jag blev rekommenderad av min veterinär förra gången att kapa framtårna, vilket jag gjorde med rasp - alltså inget skärande! Då han kom ut tyckte han att jag kunde ta mer, det var alltså inget överdrivet raspande jag givit mig in på. Hovslagaren ringde jag i onsdags, hon kan tidigast komma nästa fredag...

Men, jag har i morse ringt distriktarna och de ska komma ut och titta på henne, även om de sa att det nog kan ta ett tag till innan det blir resultat.

Ni som har fånghästar, hur lång tid brukar det ta innan de svarar på behandlingen? Sitter i valet och kvalet om jag ska ringa ut vetten igen, eller om jag ska ha is i magen och vänta till måndag morgon och se... Hon är ju glad, det har inte satt sig på humöret vilket det brukar med henne, så jag vet inte. Usch!

Kanske skulle börja med att kapa baktårna också?
Någon som har några kloka ord att dela med sig av?

När min ponny hade fång ordinerade vet boxvila med så mjukt underlag som möjligt i 14dagar, sen skulle jag ej släppa ut henne i hagen förrän hon varit "stappelfri" i 7dagar. Hon stod inne i 3veckor ungefär. Under denna tid fick hon bara halm, som senare började blandas ut med lite hö .
Hon behandlades med Metacam under 10dagar. Efter en ca: en vecka började jag se att hon mådde bättre, hon var mkt rörligare då.

Tycker absolut att du ska ringa din veterinär!!

Lycka till!!

Tack!:bow:
Det här var vad jag undrade! Min vet. sa inget om tiden det kunde ta, hur jag skulle förhålla mig till fortsatt vila och sådant. Nu har jag haft distriktsveterinären här och hon hade inget att anmärka på, sa att jag skulle avvakta och höra av mig igen på måndag om shettisens svårighet att röra sig inte avtagit.

En liten parentes. Att jag skrev att hon galopperade i hagen efter två dagar förra gången berodde på att vi då fick en leverans av spån, vilket gjorde att jag fick flytta på ponnyn till hagen under tio minuter då vi öppnade upp lösdriften. Det var jätteroligt tyckte hon tydligen och sprang runt med sin kompis. När jag såg att hon hade satt fart - vilket jag inte trodde hon skulle göra - fångade jag in henne och hon fick stå uppbunden några minuter innan jag kunde stänga lösdriften och flytta in henne igen. Helt dum är jag inte, låter henne inte gå fritt i hagen med fång!!!
Att ställa henne i sjukboxen helt ensam inne i kostallet skulle bara stressa upp henne och få henne att röra sig mer, så det får bli i lösdriften men utan möjlighet att röra sig utanför den nu.

Nu håller jag en tumme för att hon ska må bättre i morgon, i dag rörde hon sig bättre än i går i alla fall....

stackars dig:( en häst i stallet hade fång och hon avlivades. jag kan inte bäretta mer där för att jag inte vet något mer och tänker inte fråga

Att hon galloperade efter 2 dagar berodde nog till stor del på att hon gick på smärtstillande och inte så mycket på att hon var frisk.

/Maria

Hej
När min fjording fick fång förra sommaren så åkte vi till Atg och röntgade de visade sig att han hade ganska stor hovbenssänkning.
Vet tyckte att jag ändå inte behövde ha boxvila utan om jag satte på en munkorg så fick han gå fritt i hagen.
Jag behövde inte heller ringa akut till hovslagaren utan vänta tills det var dax för verkning. Hovis verkade som vanligt men tog bort tåkappan på skon och tog lite kortare tå fram.
Lukas blev pigg efter två dagar med buttazon då gick han som vanligt i hagen.
Jag tycker att det går så mycket olika påståenden kring sjukdomen alla säger olika man vet inte vad man ska tro, jag känner att jag blir irriterad av alla olika metoder som vi skall göra med våra sjuka hästar, vem har rätt och vem har fel????.
Lukas blev bra och har inte fått något återfall men oron finns alltid.
Lycka till med era fånghästar. Lyssna på vad eran vet säger i första hand det har jag gjort trots att många anser att skorna ska av och boxvila i flera veckor vilket jag tycker låter hemskt.

Nu är ju inte min shettis sjuk. Frisk o kry numera. Men förra våren (det var iallafall snö kvar härute då) o han gick oxå i lösdrift ihop med märren (travaren).
Han fick metacam utskrivet av veterinären o hon tyckte att han borde stå på boxvila vilket han först fick göra, han fick stå inne i ligghallen (kunde då inte leda ut honom för då frös han fast på marken o då fick det bli såhär).
Han knaprade på metacam i 10 dagar ( ungefär ).
Hovslagaren kom ut o skorna åkte av. Han sa att min shettis hade en släng av fång, alltså det var inte allvarligt o sa att han skulle bara vila o stå på mjukt underlag. Att man skulle va försiktig med maten. Inte byta foder rakt av.

Han verkades med jämna mellanrum. Nu idag är han frisk, som jag ser det. Men det är lite olika från häst till häst. Endel har kronisk fång, som behöver mycket mer hjälp.

Min går utmärkt o köras utan några problem. Jag är försiktig med maten, o har även bytt foder till proteinfoder (lucern) o han har varit frisk sedan dess. Det har gått 1 år sedan nu.
*peppar,peppar*

Om din shettis har problem, så tycker jag att du ska ta in din häst för röntgen på hovarna. Hovslagaren får komma o verka regelbundet.
Inte kapa tårna helt!!!

Hej. När vår gamla ponny fick fånf vintertid tog vi en stor balja, fyllde m snö och lät honom ståi i flera dagar. Han tyckte det var skönt och stod still. Kanske ett tips .

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 015
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka