C

Chappe_

Min häst är så FRUKTANSVÄRT envis! När ngt inte passar börjar hon backa. Hon gör det alltid med andra ryttare (även med mej i början) Men med mej gör hon det bara ibland. När jag frågat folk om råd säger de bara "låt henne fortsätta backa, sen när hon slutar får du fortsätta backa" igår backade hon, o jag gjorde så. och gissa vad! Vi backade i 1 km. Sen vände vi och backade 1 km till. Och de var hon som backade HELA TIDEN!! vad gör man liksom? om vi ska fortsätta såhär kan vi ju backa mil efter mil! Det hjälper inte att backa ner i diken o så för hon fortsätter backa lik förbannat!!!
Det ahndlar inte bara om ridning. Hon är alltid Envis!

HJÄLP:confused:
 
Sv: Envis!!!

Du får bara vara ännu envisare och inte ge upp. Jag skulle nog ändå fortsätta att backa, backa och åter backa. Men se till att hon märker att det är du som bestämmer att ni ska backa, så du inte bara sitter på och låter henne backa så länge hon vill. Utan se till att det är du som backar och bestämmer när hon ska sluta backa.
Ibland kan det ta lång tid och man vill ge upp många gånger. Efter tre års lastträning av min ena häst och då pratar jag om att det i början tog mellan 4 och 7 timmar att få in honom i transporten. Jag var var färdig att ge upp många gånger, men tack vare att jag var envisare än hästen och hade massor av tålamod så har jag nu en häst som går direkt in i transporten, ibland hinner jag inte med själv ens :)
Lycka till.
 
Sv: Envis!!!

ja försöker vara ÄNNU envisare :crazy: Och eftersom jag varit ÄNNU envisare än henne och hon sluta backa med mej då. men nu blir jag så frustrerad när de kommer tillbaka. :cry: jag trodde ju jag fått fason på galningen:cry:

Kul att det gick så bra med din häst :)
 
Sv: Envis!!!

Jag hade en envist sto som antingen stod still eller backade, dock inte flera km. Lade man till spöet kickade hon. Men det gick över, testperiod.

En gång när hon backade rakt in i skogen så rev jag ner en grankvist och daskade i rumpan på henne, sedan backade hon inte på länge.

Har du prövat att kanske göra halt istället?
Att stå still kan ju inte vara så kul?
Går det inte att göra halt medans hon backa, så vänd henne.

lycka till
 
Sv: Envis!!!

Vad är anledningen till att hon backar? Du säger bara att hon är envis vilket väl inte är någon orsak? När nåt inte passar, som vad? Vilka situationer? Min fd häst gjorde så, började backa även stegra när man ställde krav på henne. När det blev lite jobbigt.. Tiilslut tog jag in henne till klinik o röntgade för att utesluta smärta, och alllt var ok som tur var. Det enda som hjälpte på henne var att när hon började krånga fick man byta grej att göra. Bråkade hon för att volten var för liten exvis, då fick jag lämna volten o göra nåt annat en stund. För att sen återgå. Hennes beteende minskade, det var ingen ide att hålla på o trotsa o tjafsa med henne, det skapade bara spänningar och oro o gjorde mig tvärilsk. inte så kul för "förhållandet" att alltiid bråka om saker. men det beror ju på när detta händer för dig/er. Lycka till! och du, vad händer om du tvingar in henne på en liten miniminivolt när hon börjar? Kanske är det med jobbigt än att backa för henne?
 
Sv: Envis!!!

När vi rider ute har hon en förmpga att vilja rusa iväg på raksträckorna, då brukar jag försöka ställa henne och jobba lite så hon får ngt att tänka på (problemet uppstår alltså inte i ridhus eller paddock) Höger sidan är alltid jobbigast, och igår passade de alltså inte att högerställa, så då backade vi istället. Eftersom de bara händer ute finns det oftast inte plats för en volt (även om det är en mini) Och rör jag med skänklarna backar hon bara fortare. gå på henne med spö och sådant går inte då hon reser sig. Jag tror verkligen inte att hon har ont eftersom de bara händer ute.

walkyria:
Ibland undrar jag om Chappes liv går ut på att inte stå still. Om jag tar förhållningar när hon backar, backar hon bara fortare. Stå still går alltså inte de heller :( Vänder jag henne backar hon bara åt andra hållet :confused:
 
Sv: Envis!!!

Hur funkar det om du är på marken? Jag känner att om det gällde mig så skulle jag nog försöka hitta hjälp av en tränare, och kanske börja från marken. Som tur är räcker det för mig att backa tio meter för att hon ska lägga av - än så länge, får man hoppas. Det låter jättejobbigt...
Är det en lydnadsfråga, eller ledarskap för den delen, så är det väl utmärkt att ta tag i från marken?
 
Sv: Envis!!!

Jag hade samma problem med en häst som jag hjälpte till att rida in, han kunde backa hela vägen hem ibland. lade man till skänkeln eller föhållningar backade han bara snabbare och använde man spöet började han bocka eller ställa sig på bakbenen. Jag åkte ner till Strömsholm (tror jag) och såg Monty Roberts som tog upp just detta problem. Han sade att man skulle försöka med att att själv få hästen att backa en bit och sedan driva framåt en bit innan man återigen backade osv... jag åkte hem och prövade på min häst (i början kunde jag backa upp till femton ggr efter på en 25min tur men efterhand så minskade jag ner det till ett par-tre ggr) och problemet försvann efter några veckor. :bump: vet inte varför han började backa, det kan naturligtvis bero på massa olika anledningar men jag skulle rekomendera dej att pröva det här, och att vara envis :D
 
Sv: Envis!!!

walkyria:
Ibland undrar jag om Chappes liv går ut på att inte stå still. Om jag tar förhållningar när hon backar, backar hon bara fortare. Stå still går alltså inte de heller :( Vänder jag henne backar hon bara åt andra hållet :confused:[/QUOTE]

Om du "kör" in henne i ett träd då?
In i skogen med henne?
Se hur länge hon vill backa där?
En grankvist på rumpan:angel:
 
Sv: Envis!!!

jag ahr aldrig försökt, men hon är ganska bakskygg så jag tror nog stackarn skulle få men för livet! och en grankvist kanske ger samma eftekt som ett spö?


christobal:
När hon inte ville högerställa efter våran lilla bakåttur så hoppade jaga v och tog de från marken, då funkade de bra så länge jag gick på höger sida. Så det gick ju helt klart bättre från marken!

VA snälla ni är som hjälper mej :)
 
Sv: Envis!!!

Jag hade en ponny för några år sedan som också hade såna saker för sig. Han brukade stanna och backa, ofta på speciella ställen efter vägkanten, nästan varje gång vi red. Jag vet inte varför han gjorde så, men den ponnyn var ganska speciell ;)
Jag fick också tipset om att fortsätta backa honom, det kan hända att det fungerade delvis men jag kommer inte riktigt ihåg... Men han gav upp till slut om jag var tillräckligt envis.

Vad händer om du istället för att bara låta hästen backa, så driver du henne? Alltså backar henne så snabbt hon kan en bit? Då borde det bli väldigt jobbigt för henne till slut... Om du provar att med tygelhjälper och skänklar (hur du nu gör för att backa hästen) backa henne, och sedan stannar och provar gå framåt igen? Om hon inte går framåt så backar du en bit igen.

Nu håller jag på med westernridning, och då ingår ju i träningen att man backar hästen rätt mycket. Din häst borde vara väldigt stark i bakkärran som ni backar :p
 
Sv: Envis!!!

Jag har stött på några sådana hästar (har en nu) och alla har varit ston. Det gäller att vara konsekvent och se till att det blir svårt för henne att göra fel och lätt att göra rätt. Jag löste problemet med backningen genom att kraftigt böja hästens hals till höger (hon böjde sig alltid åt vänster när hon backade) så mycket att hennes huvud kom mot mitt högra knä. I det läget blir det så svårt att backa att hästen stannar. När hon stod still fick hon stå lite och i och med att hon stod stilla blev tygeln slak. Men jag höll et stadigt tag om tygeln så om hon hade försökt räta ut sig hade tygeln hållit emot igen. När hon stått stilla och slappnat av gav jag lite framåtdrivande hjälp. Om hon försökte backa igen fick hon stå stilla böjd ett tag till. Detta gjorde jag konsekvent varje gång hon kastade sig bakåt. Det blev flera gånger per ridtur de första dagarna och minskade snabbt i antal. Om hon kommer på tanken nu, vilket händer mycket sällan, så räcker det med att krama lite på högertygeln så suckar hon och går framåt igen.
Lycka till med ditt envisa sto.
Hästen har nog inte ont utan vill bara kolla om hon får bestämma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp