Envis till max!

L

Lizzan

jag har en islandshäst och han är fin och allt men så otroligt envis han ska dra hem när jag rider , inte lyfta hovarna osv för att retas för när hovslagarn gör det går det gallant! Lyfter direkt, som om det var det ända han kunde men honom har han respekt för. Visst flipan har blivit lydigare men han ser så orolig ut....han gillar säkert inte mig!!!! Vad ska jag ta mig till!!!!!

Låter som du borde träna lite NH, ta gärna kontakt med någon tränare... :)

Du kanske kan få hjälp av någon vuxen. Det gäller att han får respekt för dig och vet att du är ledaren och bestämmer. Han får inte köra med dig utan du måste stå på dig och få upp hovarna om du börjar m.m. Försök få hjälp av någon som är äldre än du, för islandshästar kan vara ganska så envisa av sig.

Jo jag vet ....men det är inte så lätt...jag kan inte få hjälp av nån vuxen

Har du hästen ensam hemma, så det finns ingen mer i stallet? Men ok, då måste du träna så hästen får respekt för dig. Du måste vara lugn och avslappnad. Klappa hästen mycket på halsen och kroppen och prata lugnt med den när du ryktar den. Börja sen med framhovarna. Prata lungt med hästen och SE framför dig att du lyfter upp hoven på honom utan problem. Det är viktigt för ditt lugn och självförtroende och det känner han. Dra handen lätt ner över benet. Ta ett bestämt tag med båda händerna runt benet om han inte lyfter det. Börja med framhovarna och träna, så du känner att du behärskar dom innan du ger dig på bakhovarna. Om hästen drar med dig på hemvägen ska du kanske försöka skritta hem några ggr. Lycka till.

Det ska jag tänka på! Tusen Tack! Något mer man ska tänka på? Det är och vara lungn va......????

Ja, det är viktigt att vara lugn o sansad. En människa som springer o gapar o skriker ska inget med hästar ha o göra. Har tyvärr fått se sådant. Hästen litar noll på den människan.

Om du är med i ngn islandshästklubb, så hade islandshästtidningen två bra artiklar om fina NH-övningar som kom ut under 2003. Det finns bra böcker om NH, kolla i Ridsport som säljer böcker. Ev kan du även titta i Hästmagazinet o även Hästfynd kan iblande ge bra tips eller tipsa om böcker.

Sök dej fram! jag kan även rekommendera "Reynirs ridskola" som finns via Ridsport, lite ledarskapsövningar o många andra tips i den boken som du bör ha nytta av.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info