Envis ponny!!

Z

Zingo

Några dagar innan jul fick vi hem en liten shetandsponny som min kusin ska få rida på.

Men jag har aldrig varit med om en sån envis ponny! När jag longerar så försöker hon sticka iväg eller så stannar hon med rumpan till, hon lyssnar inte det minsta på spöet. Hon skiter i det helt och hållet. Desamma i tömkörningen, igår stanna hon och vägra gå i nästan 25 min.

Vi kolla med vetrinär innan vi köpte så är inget fel på henne.

Hur ska jag gå till väga med detta? Jag har aldrig varit med om att en häst är så här envis, hur ska jag få henne att lyssna?

Tränaren som brukar komma till stallet, har åkt till usa och kommer inte hem på en månad. Annars hade jag tagit hjälp där men orkar inte vänta så länge.

Sv: Envis ponny!!

Första frågan anser jag är - förstår ponnyn vad du vill? Det är inte alltid småponnyerna egentligen är så utbildade som man kan tro. De är snälla, trygga och går att 'rida' på, 'köra' osv. Men de behöver inte vara ett dugg skolade, fast man lätt tror det iom att de är så lugna att sitta upp på/rida på, spänna för/köra osv.

Men i själva verket så har de egentligen inte lärt sig vad framåtdrivande hjälper betyder osv. Dvs, förstår verkligen ponnyn 'hur man ska göra' i longeringen? Förstår verkligen ponnyn att man ska knata på framför matte/husse i tömkörning, och att spöet är en framåtdrivande hjälp? Osv.

Har sett filmer och så när hon körs och rids så allt är hon utbildad :laugh:

Gör något annat med henne för att se var ni kan börja någonstans. Promenera ut i skog och mark, mycket roligare. Se om hon följer dig fint och lyder, om inte, träna på att få henne att börja lyssna. Använd gärna kommandon, smackningar, ptrooande, för stanna, trava, sakta etc. för att sedan kunna överföra i tömkörningen. Först när hon är lyhörd för hjälperna är det dags att gå vidare. Kolla om hon flyttar sig för spö/pisk. Ha med en körpisk på promenaderna. Ypperligt sätt att förena nytt med nöje. Beröm alla försök till att göra rätt. När det är dags att tömköra/longera är det a och o att du är rätt placerad och ger rätt stöd i tömmarna, speciellt om hästen är ovan.

Något annat som övar upp lyhördheten och tankeverksamheten är "följa John" Ha hästen lös i paddocken och försök få henne att följa dig. Här krävs mycket beröm/belöning av valfri sort;). Gör det hela roligare med koner eller hinder av olika slag. Är du rätt placerad kan du även löslongera henne. Envisa och egensinniga ston kan vara svåra. Men det gäller att väcka deras nyfikenhet och arbetsvilja så det blir roligt för båda parter. Först måste du som sagt veta att hon förstår vad du vill att hon skall göra.
Lycka till!
Oj, nu svarade jag samtidigt som ditt nya inlägg.
Om hon nu är ubildad så kan det ändå vara lönt att göra annat för att lära känna varandra först. Det är ju inte ovanligt att hästar testar sina nya människor lite i början.

Senast ändrad:

Du missförstod mig nog lite, det är inte nödvändigtvis samma sak som att de förstår t ex skillnaden mellan framåtdrivande och sidförande hjälp bara för de är ridna. Har du sett den riden i skänkelvikning t ex, då kan man ju konstatera att den kan sidförande. Men annars så den kan helt enkelt vara riden men mer 'åkt på' än 'utbildad'. Hänger du med?

Men då ska den ju t ex mycket väl förstå att man går före matte/husse i tömkörning t ex. Så då får du fundera på varför den inte gör som du ber. Är du otydligt etc, eller är ponnyn otrygg med att gå där du vill - eller är den rätt och slätt envis och testar dig helt enkelt.

Enklaste sättet är ju att lugnt men bestämt visa att det inte hjälper att krångla. Vid tömkörningen t ex är det ju enklast att om den stannar och bara står, så sväng den åt något att håll, gör en volt tillbaka och försök igen tex. Eller be någon vara med, och när ponnyn stannar och vägrar gå, låt medhjälparen leda den en bit och sen släppa. Dvs låt det inte löna sig att stå, men gå inte in i en strid du inte kan vinna =)

Du skrev att ni nyligen fått hem henne, och jag kan ärligt säga att ibland kan det bara vara så enkelt att hon har nyligen flyttat, och när en häst går igenom en förändring, en flytt i detta fallet, så kan även andra saker förändras, tillfälligt eller permanent. Min Charlie var världens prins när jag provred honom, när jag hade fått hem honom ville jag inget annat än att häva köpet. Han hade förändrats för han var inte i sin vanliga miljö, det var nya människor, nytt stall, nya lukter, ja, då kan det bli lite snurrigt och hästen kan bli ofokuserad.

Om det inte är detta, ja, då kanske hästen inte förstår dig riktigt, den som körde in hästen kanske använda andra kommandon eller rörelser? Testa att ha hästen lös i en roundpen (en rund inhängnad på runt 6x6m och uppåt) och testa att driva hästen med kroppen och rösten, se vad hästen lyssnar på, hon kanske inte förstår i början, men tålamod är en häst bästa vän ;) good luck!

Jag håller med MalinLundqvist93 om att det skulle kunna bero på att den precis har flyttat och att det blir en stor omställning. Hästar reagerar olika på att flytta. Samtidigt kan det kanske vara så enkelt som att den inte tycker det är kul att bli longerad eller helt enkelt inte förstår vad du menar.

..Dvs låt det inte löna sig att stå, men gå inte in i en strid du inte kan vinna =)

Varför är det så viktigt att *vinna* allt man gör med hästen ?

Varför är det så viktigt att *vinna* allt man gör med hästen ?

Det är det inte, men det är viktigt att om man väljer att 'ta strid' inte förlora. Finns ingen anledning lära en häst t ex att 'om du sparkar slipper du'

Dvs, ponera att du vill att hästen ska gå över ett dike. När du närmar dig diket känner du att hästen börjar stå emot.

Det är då absolut inget fel att snabbt lägga om rutten och ta en annan väg, att sitta av och leda hästen över diket, att lirka över diket osv.

Men OM du bestämmer dig för att 'nej du hästen, du SKA gå över diket', och ger dig in i en strid. Men förlorar den, för hästen tänker INTE gå över ett dike och du lyckas inte få den över. Då har du lärt hästen att om man bråkar/krånglar tillräckligt mycket/på rätt sätt, så slipper man gå över diken.

När det hänt samma sak vid diket, vid lastning och lite fler tillfällen har du lärt hästen att det lönar sig att bråka/krånga tillräckligt mycket/på rätt sätt om man inte vill något, för då slipper man.

Om du däremot INTE tagit strid, utan undvikit diken/lasta/etc INNAN det blivit diskussion, lirkat hästen över diket/in i släpet etc, så har hästen aldrig lärt sig att man kan komma undan vad matte vill/slippa göra det man inte vill genom att bråka.

Hästen vet inte att du la om rutten för att slippa en strid, hästen vet inte att du egentligen tänkt rida över diket men istället fick lirka och leda. Utan i hästens värld så sa matte att man skulle över diket, och man kom över diket.

Förstår du skillnaden? Träffar man på en häst som inte har ngn vidare 'arbetsmoral' och som är mer intresserad få som den vill än att vara till lags så krävs det inte många gånger när den bråkar och du gett upp för den ska lära sig att det är ett skitsmart knep.

Men går man inte in i en strid men inte är säker på att vinna, uppstår det aldrig.

Så det är inte viktigt alls att alltid ta strid, det är bara viktigt att vinna om man valt att ta strid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat