Envis och stark ponny

Sv: Envis och stark ponny

Jenkoo skrev:
Hehe.. jo den svarta tanken poppar upp lite då och då. Hon fyller åtta i sommar och hon och jag har bara 6 månaders erfarenhet av varandra, så tiden är ju en av anledningarna till hennes prövotid på mig..

Hon är ju inte pigg för fem öre.. Bara hemmåt. Men hon har aldrig försökt sticka när jag suttit på. Men hon är hård som sten i munnen och rycker tyglarna ur händerna på mig hela tiden. det enda som fångar hennes intresse är mat och hoppning.. Det är dom fina stunderna vi har tillsammans.. :crazy: jag vet också att det döljer sig en underbar vän bakom alla dessa idéer hon har, men man blir otålig ibland..
skönt att höra att nån gått samma krogia väg för att nå fram till sin häst..
Hejsan!

Har du NH-tränat din ponny något? Av det du beskriver verkar det helt enkelt som att hon tycker att det är hon som bestämmer. Hon går över dig, vägrar gå framåt när "hon anser att passet är över" osv osv...

Att "bota" problemet mellan dig och dig häst görs inte med skarpare bett och sporrar utan med ledarskapsövningar. Hon måste acceptera dig som flockledare, för om hon inte gör det och det fortsätter som du beskriver så kommer det bara att bli värre.

Om du vill så kan jag förklara mer djupgående vad du kan göra för att bli ledare (och bästa vän) med din ponny.

// Marie

*kl*

Om den är så bråkig kanske det vore värt att skicka iväg den till professionella tillridare nån eller ett par månader. Många skulle tjäna på det i längden!!!

Jenkoo skrev:
Jag problem med min D-ponny som har en vilja som är enorm. Vi har en kamp om dagen om olika saker.
tex så är det hon som är ute och går med mig i grimskaftet.. (sanslöst stark) Och hon verkar inte reagera på några av mina försök.

Hon öpnnar aldrig munnen för bettet.. Fungerar med olika knep, men sällan fungerar samma knep två dagar i rad

Hon tvärstannar och vägrar att röra sig när hon tycker att ridpasset är över. Detsamma om jag går brevid henne.

Hon har även lyckats att klämma mig i spiltan ett fåtal gånger.. Precis som om hon glömmer att jag står där och gör något.

Rider jag med martingal går hon med huvudet i backen och rycker i tyglarna, har jag grästygel är det tvårtom. Rider jag utan något av dessa är huvudet överallt.

Ju mer jag bråkar med henne bråkar hon tillbaka.. Ändå när jag kommer ut i hagen kommer hon travandes till mig och ska med mig in i stallet, så hon kan ju inte avsky mej totalt..

Jag börjar bara känna mig hjälplös för att jag inte ser några framsteg och att tricken hon gör avlöser varandra så fort nåt blir bättre så försämras nåt annat.

Hur övervinner man en envis ponny som är så smart och envis som hon??? :confused:

Ang ditt första problem att hon är svår att leda så tycker jag att ett kedjegrimskaft kan vara bra att använda. Över mulen för bäst effekt, under om du tycker att det räcker. Dessutom kan du jobba med henne från marken så att hon backar när du gör det, stannar etc. Även om du bara är på väg in från hagen/ridningen så se till att du gör något hela tiden när du leder.

Vad gäller ridningen så tycker jag att du först och främst ska se till att hon är frisk samt inte har problem med munnen.
Är hon ok så tror jag att det bästa du kan göra är att rida för instruktör. Det är svårt att lösa såpass stora problem på egen hand.

Liknande trådar

B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur