M
marieburlin83
Sv: Envis och stark ponny
Har du NH-tränat din ponny något? Av det du beskriver verkar det helt enkelt som att hon tycker att det är hon som bestämmer. Hon går över dig, vägrar gå framåt när "hon anser att passet är över" osv osv...
Att "bota" problemet mellan dig och dig häst görs inte med skarpare bett och sporrar utan med ledarskapsövningar. Hon måste acceptera dig som flockledare, för om hon inte gör det och det fortsätter som du beskriver så kommer det bara att bli värre.
Om du vill så kan jag förklara mer djupgående vad du kan göra för att bli ledare (och bästa vän) med din ponny.
// Marie
Hejsan!Jenkoo skrev:Hehe.. jo den svarta tanken poppar upp lite då och då. Hon fyller åtta i sommar och hon och jag har bara 6 månaders erfarenhet av varandra, så tiden är ju en av anledningarna till hennes prövotid på mig..
Hon är ju inte pigg för fem öre.. Bara hemmåt. Men hon har aldrig försökt sticka när jag suttit på. Men hon är hård som sten i munnen och rycker tyglarna ur händerna på mig hela tiden. det enda som fångar hennes intresse är mat och hoppning.. Det är dom fina stunderna vi har tillsammans.. jag vet också att det döljer sig en underbar vän bakom alla dessa idéer hon har, men man blir otålig ibland..
skönt att höra att nån gått samma krogia väg för att nå fram till sin häst..
Har du NH-tränat din ponny något? Av det du beskriver verkar det helt enkelt som att hon tycker att det är hon som bestämmer. Hon går över dig, vägrar gå framåt när "hon anser att passet är över" osv osv...
Att "bota" problemet mellan dig och dig häst görs inte med skarpare bett och sporrar utan med ledarskapsövningar. Hon måste acceptera dig som flockledare, för om hon inte gör det och det fortsätter som du beskriver så kommer det bara att bli värre.
Om du vill så kan jag förklara mer djupgående vad du kan göra för att bli ledare (och bästa vän) med din ponny.
// Marie