Envis och stark ponny

J

Jenkoo

Jag problem med min D-ponny som har en vilja som är enorm. Vi har en kamp om dagen om olika saker.
tex så är det hon som är ute och går med mig i grimskaftet.. (sanslöst stark) Och hon verkar inte reagera på några av mina försök.

Hon öpnnar aldrig munnen för bettet.. Fungerar med olika knep, men sällan fungerar samma knep två dagar i rad

Hon tvärstannar och vägrar att röra sig när hon tycker att ridpasset är över. Detsamma om jag går brevid henne.

Hon har även lyckats att klämma mig i spiltan ett fåtal gånger.. Precis som om hon glömmer att jag står där och gör något.

Rider jag med martingal går hon med huvudet i backen och rycker i tyglarna, har jag grästygel är det tvårtom. Rider jag utan något av dessa är huvudet överallt.

Ju mer jag bråkar med henne bråkar hon tillbaka.. Ändå när jag kommer ut i hagen kommer hon travandes till mig och ska med mig in i stallet, så hon kan ju inte avsky mej totalt..

Jag börjar bara känna mig hjälplös för att jag inte ser några framsteg och att tricken hon gör avlöser varandra så fort nåt blir bättre så försämras nåt annat.

Hur övervinner man en envis ponny som är så smart och envis som hon??? :confused:

Sv: Envis och stark ponny

Hur man övervinner en envis ponny... Genom tid!!! Mycket tid. Hade en D-ponny som var jätte jobbig och gjorde tvärtemot vad man sa hela tiden, men efter 3år blev han jättebra och är nu världens snällaste som alla kan hantera och rida. När du leder använde kedjegrimskaft funkar, det fick jag använda på min för annars stack han och det var farligare. Mycket markarbete behövs och tålamod. Vill hästen inte gå vänta ut den, den kommer inte vilja stå där hur länge som helst låt den dock inte beta för då får den ut något av det. Upprepa tills hästen fattar att det inte hjälper. Sedan skulle jag pröva att byta bett då hästen verkar störd av det.

(Sedan har jag en fråga vad är hästen för ras...)

Ja.. markarbetet är ju också en rolig del.. hon går i stort sett rakt på mig. Skitsvårt att få henne intresserad av mig. hon är en New Forest. Vilket bett skulle du rekomendera.. Ja.. kedjegrimskaft har jag redan beställt. Insett att på den biten behövs det hjälp snarast. hon är en fara för mig och sig själv när hon sätter iväg med mig hängandes efter..

Ja.. tålamodet får man väl hålla uppe, men tyvärr tänker jag svarta tankar om det lilla odjuret ibland (bit i läppen) Men trotts alla bråk så är det ju hennes charm på nåt vis..

Jenkoo skrev:
Ja.. markarbetet är ju också en rolig del.. hon går i stort sett rakt på mig. Skitsvårt att få henne intresserad av mig. hon är en New Forest. Vilket bett skulle du rekomendera.. Ja.. kedjegrimskaft har jag redan beställt. Insett att på den biten behövs det hjälp snarast. hon är en fara för mig och sig själv när hon sätter iväg med mig hängandes efter..

Ja.. tålamodet får man väl hålla uppe, men tyvärr tänker jag svarta tankar om det lilla odjuret ibland (bit i läppen) Men trotts alla bråk så är det ju hennes charm på nåt vis..

Trodde med att det var en New forest... Min ponny var med det. Jag känner till de där svarta tankarna. Hotade jämt med att göra plånböcker av hans öron. Dock har han fortfarande kvar dem.;)
För att ge dig lite hopp New forsetar är jobbiga till de ger med sig sedan blir dem superbra!!! Hur gammal är hästen? De brukar mogna ganska sent. Vet hur det känns men kämpa på bara.

Jenkoo skrev:

Glömde ju det med bett min funkade med pessoabett. Blev mycket lydigare med det. Min häst stack också vilket gjorde att han slutade emd det. Han var totalt okänslig och skulle man svänga vek han bara på sin kraftiga hals om han inte ville de. Jag trodde jag skulle bli galen på han ibland. Men vilket bett som passar är individuellt.

Hehe.. jo den svarta tanken poppar upp lite då och då. Hon fyller åtta i sommar och hon och jag har bara 6 månaders erfarenhet av varandra, så tiden är ju en av anledningarna till hennes prövotid på mig..

Hon är ju inte pigg för fem öre.. Bara hemmåt. Men hon har aldrig försökt sticka när jag suttit på. Men hon är hård som sten i munnen och rycker tyglarna ur händerna på mig hela tiden. det enda som fångar hennes intresse är mat och hoppning.. Det är dom fina stunderna vi har tillsammans.. :crazy: jag vet också att det döljer sig en underbar vän bakom alla dessa idéer hon har, men man blir otålig ibland..
skönt att höra att nån gått samma krogia väg för att nå fram till sin häst..

Jenkoo skrev:
Hehe.. jo den svarta tanken poppar upp lite då och då. Hon fyller åtta i sommar och hon och jag har bara 6 månaders erfarenhet av varandra, så tiden är ju en av anledningarna till hennes prövotid på mig..

Hon är ju inte pigg för fem öre.. Bara hemmåt. Men hon har aldrig försökt sticka när jag suttit på. Men hon är hård som sten i munnen och rycker tyglarna ur händerna på mig hela tiden. det enda som fångar hennes intresse är mat och hoppning.. Det är dom fina stunderna vi har tillsammans.. :crazy: jag vet också att det döljer sig en underbar vän bakom alla dessa idéer hon har, men man blir otålig ibland..
skönt att höra att nån gått samma krogia väg för att nå fram till sin häst..

Skulle prova med pessoabett om jag var du, det funkade för mig då jag slapp dra ochslita för att hästen skulle röra sig dit jag ville. Men en NF är väldigt envis särskilt om dem känner att de kan ta över. vilket de lätt gör. Jag tror din häst testar dig och det kommer nog tyvärr ta tid innan hästen inser att du bestämmer men sen brukar de bli jättetrevliga. Men en massa markarbete. Är hästen trög i '' skänklarna'' kom inte på någon bra meningsuppbyggnad där. Min var som en tegelsten... Hjälpte dock att använda sporrar på bana, där han blev seeeeg... Dock red jag inte ut med de.

pernilla_s skrev:
Skulle prova med pessoabett om jag var du, det funkade för mig då jag slapp dra ochslita för att hästen skulle röra sig dit jag ville. Men en NF är väldigt envis särskilt om dem känner att de kan ta över. vilket de lätt gör. Jag tror din häst testar dig och det kommer nog tyvärr ta tid innan hästen inser att du bestämmer men sen brukar de bli jättetrevliga. Men en massa markarbete. Är hästen trög i '' skänklarna'' kom inte på någon bra meningsuppbyggnad där. Min var som en tegelsten... Hjälpte dock att använda sporrar på bana, där han blev seeeeg... Dock red jag inte ut med de.

ja.. bett ska jag rådfråga min stallvän om vad som kan passa henne... Men jag tror också på pessoa. ja.. hon är nog tre tegelstenar i stället för en. Men jo.. sporrar funkar på bana, men som sagt.. använder dom inte när jag rider ut. Spö är lönlöst.. Hon blir vansinnig när hon ser att jag tar med det, så det har jag lagt åt sidan. Markarbetet vill jag också jobba mer med, men jag har fastnat i idéerna.. Vet inte längre vad jag ska testa där. Vart jag ska börja.

En eloge till dig för att du står ut och kämpar på med din envisa ponny! :bow: Vår ponny var också extremt stark och envis i början men nu, mindre än ett år senare, är han en ängel! :love: Han har alltid varit världens snällaste, men jobbig att rida, nu är han bäst! :D

Läs vad jag skrev till dig på "fritidsridning".

Om hästen stannar och vägrar gå är ett bra tips att vända och backa en bit, funkade på min ponny när hon vägrade gå...

Lycka Till!!!

Jenkoo skrev:

Kontakta din närmaste westernklubb o fråga om det finns någon NHtränare i närheten, som kan visa dej hur du ska gå till väga. Ett kedjegrimskaft ändrar inget i ert förhållande , men däremot en repgrimma och en 5 meters lina som du använder när du skall lära hästen att bete sej mot folk. Det som brister är ditt ledarskap och du måste lära dej att bestämma över hästen, på ett sätt som hästen förstår och accepterar,

Jenkoo skrev:
ja.. bett ska jag rådfråga min stallvän om vad som kan passa henne... Men jag tror också på pessoa. ja.. hon är nog tre tegelstenar i stället för en. Men jo.. sporrar funkar på bana, men som sagt.. använder dom inte när jag rider ut. Spö är lönlöst.. Hon blir vansinnig när hon ser att jag tar med det, så det har jag lagt åt sidan. Markarbetet vill jag också jobba mer med, men jag har fastnat i idéerna.. Vet inte längre vad jag ska testa där. Vart jag ska börja.

Att ut och gå med hästen är ett jättebra sätt att visa vem som bestämmer. Försöker hästen gå förbi dig sträck ut armbågen eller ta och säg till med ell lätt ''ryck'' inte hårt men så det känns lite. Vet att det är jobbigt men det funkade på mni häst som drog iväg med alla och var en fara för sig själv när han kom loss. Använde kedjegrimskaft så att hästen inte kan slita sig och gör det alltid för tillslut fattar den att den inte kan dra iväg med dig men om du bara använder det ibland så kommer den att försöka dra iväg ibland också. Sen när den har blivit lydig kan du ta bort de. Använder det aldrig på min pålle idag då han är världens snällaste idag.

*svara båda och alla*

pernilla_s skrev:
Trodde med att det var en New forest... Min ponny var med det. .....
För att ge dig lite hopp New forsetar är jobbiga till de ger med sig sedan blir dem superbra!!!

Stopp nu. Jag har då aldrig mött någon new forest som bär sig åt på det sättet. Så skyll inte dåligt uppförande och brist på kommunikation på rasen!

Vad är det ni håller på med? Jag blir nervös när jag läser tråden. Sporrar, spö, pessoabett, ponny som springer över sin ägare.... Och det värsta av allt: ryck till om ponnyn försöker gå förbi dig???
Straffa ALDRIG en häst genom att rycka den i munnen!!!

Börja rida för tränare. I grupp så ponnyn får lite andra ponnysar som draghjälp. Börja om med grundridningen, för tydligen är den inte befäst på den här ponnyn. Lägg ner hoppningen ett tag, den löser sig själv när grunderna sitter.

Och ta hjälp med hanteringen. Ponnyn struntar ju i dig. Du är helt ointressant i hans ögon. Se till att bli intressant. Du ska vara ponnyns bästa vän, som han vill jobba med och litar på.

Tack för alla era svar och tips.. Känns som att jag är ganska taggad för en ny ronda med nya tag.
Ska träna markträning ett tag framöver nu, och låta tiden visa resultat. Hon är ju bara envis.. Inte elak. Så till slut borde hon väl ge upp sina dumheter.

Tackar tackar!

Snuffsan skrev:
*svara båda och alla*

Stopp nu. Jag har då aldrig mött någon new forest som bär sig åt på det sättet. Så skyll inte dåligt uppförande och brist på kommunikation på rasen!

Vad är det ni håller på med? Jag blir nervös när jag läser tråden. Sporrar, spö, pessoabett, ponny som springer över sin ägare.... Och det värsta av allt: ryck till om ponnyn försöker gå förbi dig???
Straffa ALDRIG en häst genom att rycka den i munnen!!!

Börja rida för tränare. I grupp så ponnyn får lite andra ponnysar som draghjälp. Börja om med grundridningen, för tydligen är den inte befäst på den här ponnyn. Lägg ner hoppningen ett tag, den löser sig själv när grunderna sitter.

Och ta hjälp med hanteringen. Ponnyn struntar ju i dig. Du är helt ointressant i hans ögon. Se till att bli intressant. Du ska vara ponnyns bästa vän, som han vill jobba med och litar på.

Vadå rycka hästen i munne det skrev jag aldrig... hon skulle ha kedjegrimskaft på hästen och jag sa försiktigt... Klart man aldrig ska rycka den i munnen, men då hästen drog iväg med henne så tyckte jag det var bätter än att någon blir skadad. pessoabett är inget dåligt bett om man kan rida bra med det, bättre än sitta och slita i hästen för att få den att lyssna. Sporrar på bana tycker jag inte är fel om man använder det rätt, jag började använda det på min häst för ridläraren sa att vi skulle pröva för att han blev så trög på ridbanan istället för att sitta och skänkla hela tiden.
Klart det finns många bra NF:are men faktum är att många jag känner som har dem har haft liknande problem som jag....

Jag tycker nog du ska läsa vad folk har skrivit och inte dra förhastade slutsatser. Rätt använt är inga av desa medel plågsamma snarare bättre för hästen om man kan använda dem rätt.

Jag läste det som skrivits i tråden, vad tror du annars jag svarade på?

Visst är det helt ok att rida med sporrar, och visst kan pessoabettet vara bra, med det jag reagerar på är att ni BÖRJAR med att dänga in en massa sådana saker till höger och vänster utan att ifrågasätta grundridningen alls. På med sporrar och pessoabett så, klappat och klart. Ponnyn lyssnar ju inte, då börjar man med att göra något åt det. Hon har dessutom inte haft ponnyn speciellt länge, och har själv haft ett riduppehåll på 5 år, då kan man inte lösa allt på en natt med hjälp av sporrar och skarpare bett. Tillbaka till grundridningen för en instruktör och försök hitta rätt signaler med pionnyn.

Ang att rycka ponnyn i munnen: Du menar väl ändå inte att du tycker att hon ska gå ut och promenara med ponnyn i grimma? En ponny som springer över henne? :eek:

Har du kollat tänder och ev. spänningar i hals och nacke ev. bog?
Att hon inte vill bli tränsad är ju ett tecken på att ngt är på tok...

Är hon ok när du sadlar?

Hur var hon när du fick henne och hur var hon med tidigare ägare?

att hon drar runt med dig är ju "bara" ett tecken på brist på respekt. Träna ledning ett tag istället för ridning. Kan du inte leda henne säkert så träna på banan. Träna halt, igångsättningar, vändningar och trav. Ofta brukar ridproblem kunna lösa sig om hästen upptäckt att du är en person att räkna med på backen!

Tänk på eftergift på en gång hon gör rätt och små hjälper t.ex tryck med handen för att flytta bakdelen...Jag tycker du ska försöka få hjälp av ngn som själv har trevliga och lätthanterliga hästar och tänk på att det är ju bra att vänja hästen vid små hjälper först...

Lycka till!!!

Jag vet precis hur du känner dig! Har själv en D-Ponny som var och är världens envisaste häst. Hon sprang över allt och alla hela tiden..
Jag tränade mkt horsemanship med henne, Det var en bra start på vår vänskap.. När jag ledde henne så stannade jag till, Flera gånger när hon började röra sig då sa jag till och backa tillbaka henne sen så gick jag och höll på så.. Det funkade på min häst för att hon skulle få respekt i just att bli ledd. Sen i rdiningen, Jag åkte av minst 3 gånger PER dag i en månad ungefär. Nu tre år efter, Är hon världensbästa häst, Men dock är hon lika stark. Men hon lyssnar alltid springer aldrig över en..
Det jag skulle gjort om jag var du,
Bytt till kedjegrimskaft eller repgrimma led henne mkt och stanna stamtidigt som du säger åt henne att stanna (eller det ljud du använder i ridningen) stannar hon då klappar du henne eller säger bra gumman, fortsätt så hela tiden varje dag även när du leder ut henne till hagen eller från hagen, Även när du skall leda ut för att rida.
När du rider, Ta hjälp av någon kunnig, Gör övningar som hon hela tiden måste vara med på, Även halter mm.
Om hon stannar när du rider, Sitt kvar, Ge dig inte förrn hon går framåt.
När det gäller huvudet, Använd martingalen när hon tar ner huvudet, Försök få upp det igen..
Vid markarbete , Få henne tycka att det är skoj, försök få henne att uppmärskamma dig genom att det hela tiden händer nya grejer som ho måste va med på!
Istallet bind gärna upp henne, Eller tryck tillbaka henne, Där är det viktigt att du visar att det är DU som bestämer!!
Tänk på att när hon gör rätt, ge eftergift/beröm henne det ´är mkt viktigt!!
Lycka till med din häst!!

Snuffsan skrev:
Jag läste det som skrivits i tråden, vad tror du annars jag svarade på?

Visst är det helt ok att rida med sporrar, och visst kan pessoabettet vara bra, med det jag reagerar på är att ni BÖRJAR med att dänga in en massa sådana saker till höger och vänster utan att ifrågasätta grundridningen alls. På med sporrar och pessoabett så, klappat och klart. Ponnyn lyssnar ju inte, då börjar man med att göra något åt det. Hon har dessutom inte haft ponnyn speciellt länge, och har själv haft ett riduppehåll på 5 år, då kan man inte lösa allt på en natt med hjälp av sporrar och skarpare bett. Tillbaka till grundridningen för en instruktör och försök hitta rätt signaler med pionnyn.

Ang att rycka ponnyn i munnen: Du menar väl ändå inte att du tycker att hon ska gå ut och promenara med ponnyn i grimma? En ponny som springer över henne? :eek:

Hon skulle promenera med hästen i grimma med kedjegrimskaft. DÅ brukar hästar inte springa över än. Jag har inte sagt att hon ska använda det men jag skrev vad jag gjorde. Sporrar sa jag att jag använde på bana inte ute. Du ska nog läsa lite nogrannare ännu en gång innan du uttalar dig. Dessutom sa jag att hon skulle ha mycket markarbete.

Liknande trådar

B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur