envis nordis

cowgirl81

Trådstartare
hej min kille och jag har vart ute och ridit idag han red stallägarns nordsvensk stor bred sak, :devil: visst hon är snäll och så, men hon går sina egna vägar me han och han är ju ingen van ryttare hon kör ner huvudet hela tiden och är lite småseg kan dock tilläggas att hon stått i hage i 5 år så vi har börjat jobba henne smått skritt och klättring, men hon går hellre i skogen än på vägen, nån med tips om hur vi får upp huvudet på henne, :crazy:

Sv: envis nordis

Hej!

Jag började rida min nuvarande gamla nordsvenska travare när han var 25 år gammal och han hade stått i hagen i flera år utan att blivit riden. Jag började ju med att skritta mycket. Och nu är han ju i bra kondition, fast det tar ju sin tid. :P Han tycker också om att rida mest i skogen.

Hur du ska få upp huvudet på din häst vet jag inte. Fast är hon inte himla avslappnad när hon går med huvudet nere? Låt henne göra det iså fall! Jag rider även en fjording ibland och han skrittar, travar och galopperar jag med långa tyglar. Och han går såå avslappnat då! Han tycker inte om när man håller i han för mycket. Då blir han bara hängandes i tyglarna.

//Erika

ne hon kör ner huvudet för å äta. när ja rider gör hon inte så för hon vet att ja ä bestämd, har försökt berätta för killen hur han ska göre, men han gör inte så endå. de går in i ena örat å ut genom andra,,

kan tillägga att när hon kör ner huvudet så bestämmer hon vägen själv, visst de ä ju fint i skogen men den är lur mycket sankmark runtomkring så ja vill hon håller sig till vägen,

Okej.. Ja då är det ju lite svårare! Det är ju mycket skänkel som gäller, så hästen fattar att den ska framåt. Man skulle kanske kunna testa som en check? Som man har på travhästar. Eller något liknande iaf som inte sitter så hårt spänd.

På min förra ridskola använder dom gräs-ätar-tyglar på ponnysarna. Det är som inspänningstyglar som sitter från bettet/huvudlaget till sadelgjorden. Och så fort dom försöker äta så ska dessa stå emot. Kanske något att testa?

//Erika

Du kanske kan prova gå bredvid och hjälpa honom att säga ifrån tills han själv klarar att hejda henne innan hon börjar äta? :idea: Du kan ju fästa ett grimskaft i bettet och sedan skaka det så att det tar på hennes hals och hon lyfter upp huvudet. Sluta så fort hon lyfter! :) Om du inte vill ha ett grimskaft som skakar i bettet kan du ju alltid sätta en grimma ovanpå tränset istället. Annars gäller det väl mest att vara snabb och läsa av henne och driva på eller styra undan henne innan hon hinner köra ner huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

vi har en grästygel, men den sliter hon sönder, som inget, är väldigt kraftig i halsen å våga ej sätta den i bettet så den satt i grimman, har prova å säga till han tex korta tyglar å va bestämd men han lyder inte, får la ta i me hårdhandskarna på karln,

Ja inte lär hon ta upp huvudet om han fesrider och inte säger åt henne. Du får klargöra att om han inte tänker bestämma kommer hon att göra det- och det kan ju vara rent av livsfarligt då hon kan gå ned sig i sankmark! Det brukar vara så i början att man får "skuldkänslor" men jag brukar tänka "what goes around comes around", hästen drar i mina händer- det gör ju jätte ont!- då drar jag tillbaka. Svårare än så är det inte!

ja de gör ja när ja rider, så honvet att ja bestämmer, men så fort killen rider känner hon ju de, å han vill ej lyda mina råd, så han får inte rida förrän han lärt sig lyda mig

Tjaa, svårt att säga. Har själv en nordis som jag skulle kunna tänka mig gå vart hon ville med nybörjare eller ovana ryttare. Man behöver vara rejält bestämd och ha järnskänklar ibland.

Du får helt enkelt fortsätta tjata på killen att han är ordentligt bestämd, det är nog det enda som fungerar. Visst, du kan sätta dig upp och rida en bit, men hon kommer ju börja igen så fort hon känner att killen sitter upp igen (just det, hon om bestämmer jag ju över, då gör jag som jag vill). Nej han får morska till sig och visa vem som bestämmer. Enda utvägen tror jag.

Haha, känner igen problemet.

Min underbar Thor gör allt jag ber honom om, men när sambon sitter på så kan han helt plötsligt vända hemåt fast jag fortsätter framåt med den andra hästen.
Jag har låtit som hållas. Nu har sambon själv lärt sig hur han ska göra och jag behöver bara vänta in dom och sen kan vi rida vidare medan jag sitter och fnissar åt dom.

Jag tycker du ska låta dom lära känna varandra på egen hand. Säg åt din kille att han får ingen hjälp om han inte ber om det. Jag tycker det är intressant att se någon som inte har flera års hästvana lösa olika situationer, kanske kan denne göra det på ett bättre sätt än vad jag skulle gjort?

/M

jo de ä nog inte dumt å prova omvandlad teori, de ja ä mest rädd för är ju om hästen går ner sig, finns mycket myrar å sånt här. eftersom hon tar sig friheten å gå ut i skogen me han, hon gick ner en vända men de va bara bakbenen å frambenen som försvann de va fäste under som tur va så hon tog sig upp igen,

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 527
Senast: Dopy
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat