Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

1

12 juni

Jag har ett svårt dilemma och uppskattar tips och råd. Jag ägen ett 19-årigt fullblod som jag själv inte har tiden för. Just nu går han och skrotar i hagen.Skulle sälja honom i senvintras då han plötsligt fick allvarliga luftrörsproblem och försäljningen fick skjutas på framtiden.

Detta är en "i övrigt frisk häst". Utbildad. Charmig, pigg och alert. Har mig som 4:e ägare, har tidigare bl.a gjort 8 år på ridskola samt startat galopp som unghäst.

Har fått veta att han tidigare haft luftrörsproblem men att dessa lindrats och försvunnit efter behandling. Symtomen har nu gått upp och ner från hostattacker vid ridning till stallhosta till luftrörsproblem vid hårdare ridning än skritt. Har i konsultation med veterinär behandlat honom under snart 6 månader med först luftrörsvidgande och därefter långtidsverkande kortisonspruta. Men problemen vid ridning kvarstår. Veterinären (enbart en- har inte fått en 2nd oppinion) tror att detta är ett kroniskt tillstånd liknande ansträngnings/astma som kommer att finnas av och till under resten av hästens liv. Och att det triggas av väderomslag och damm i te.x hö och boxbädd.

Även om han blir helt ok så är det en överhängande risk att problemen återuppstår nästa vinter så jag kan inte sälja honom till annat en ryttare som söker sällskapshäst för lättare motionsridning.

Jag undrar dessutom hur det fungerar med avlivning. Har haft ett flertal hästar i mitt liv tidigare men aldrig behövt genomgå den processen. Tack och lov... Jag har ingen mark att begrava honom på så jag måste skicka iväg honom för avlivning. Hur fungerar det, vad kostar det, vem vänder man sig till?

Vad skulle ni göra i min situation? Invänta tillfrisknande och lämna honom som sällskapshäst eller avliva? Skulle vara skönt med lite bollplank i svår situation.:confused:
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Svårt dilemma du står inför. Min häst har också nyligen fått astma men som tur är så är hon ett sto, haft föl tidigare och har gjort bra ifrån sig på hoppbanan så det finns ett avelsvärde på henne, så hon ska säljas som avelsto! Hade hon varit en vallack så hade jag iaf försökt få iväg henne som sällskapshäst. Nu är inte min häst jätte dålig, utan vet. tror att hon kommer gå att rida "normalt" igen.

Jag har avlivat en häst, men vet inte allt för mycket om det eftersom stallägaren och mina föräldrar skötte allt. Vi använde oss iaf av nödslakt. De kom hem till stallet, hjärndödade honom med bulten, avblodade och tog med sig kroppen som sedan kremerades.
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

det finns en medicin som hjälpt min gamling till ett "normalt liv" med ridning osv.
Scan Ismovit heter den men det kostar lite, går nog att hitta på internet, kanske värt att kolla upp???
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Tack för tipset. Skall kolla upp den medicinen.
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Jag skulle inte sälja alls, men behålla själv som pensionär.

Det är inte trygt att sälja en sjuk gammal häst, och inte riktigt rättvist mot hästen heller, den kan ju hamna var som helst, och vem är så "dum" att dom tar sig an en gammal och sjuk häst? Det finns stor risk att han kommer till någon som skiter i att han hostar och rider tills det inte går längre, eller helt enkelt struntar i honom och inte fodrar ordentligt. Som jag ser det har du tre val:

Behålla honom
Avliva
Sälja/låna ut till någon du känner mkt väl och vet kommer ta bra hand om honom.

Det är bättre att han dör nu än att han får lida i två år först..
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

ang avlivning,jag fick ta bort min häst för en vecka sen,dom kom ut till oss och sköt pålle med bultpistol,han fattade inget av vad som hände han bara stod och såg glad ut (mamma berättade de va hon som fick hålla i honom när det var dags)

Sen tappade de honom på blod (för att vara säkra på att de ska vara döda)
Dom tog kadavret med sig kostade 3500:- har jag för mig,kan verkligen rekomndera detta sätt!!!

Sweadish meat tror jag det var ...(här i kristianstad iaf)
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Om det hade varit min häst, 19 år gammal, kroniskt skjuk, inte igång, går i hagen, fullblod, så hade jag helt klart tagit ansvaret över den själv och inte bara skjutit upp beslutet och försökt lassa över det till någon annan. Jag hade tagit ut nödslakten och tagit bort hästen hemma och betalat dem för att ta med sig kroppen.

Döda hästar har det bra och lider inte.
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Jag köpte en 15 årig ponny med kronisk bronkit... :crazy:

Och jag tror och hoppas att han har det bra hos mig;)

Har haft honom i ca 5 år nu och stormtrivs med honom (fast vet. räkningarna är inte mysiga ibland..).
Tror och hoppas att de flesta där ute tar bra hand om sina hästar de köper fasten de behöver lite extra vård, men det är klart det finns rötägg där ute och JAG skulle ALDRIG sälja min 20 åring nu!!!!;)
:love: :love: :love: :love: :love:
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Om problemet kommer vid uppstallning efter bete och under vintern när hästarna är inne mer kan det kanske fungera bättre i en annan stallmiljö typ utebox. Kan du inte erbjuda en sådan miljö kanske det är värt att prova att låna ut hästen till någon som kan ge den stallmiljö som fungerar. Torv istället för halm, dammfritt grovfoder, utebox eller liknande. Fungerar det och alla är nöjda - kul! Om inte så äger du fortfarande hästen och kan ge den ett värdigt slut.
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Tacksam för svaren. Om jag visste att problemen verkligen var kroniska skulle jag inte tveka att ta bort honom. Men som det är nu så finns fortfarande hoppet att han kanske blir bättre... Och hoppet är väl som bekantr det sista som överger en.

Har fått förslaget att han kanske skulle kunna fungera bättre på lösdrift och inte uppstallad traditionellt. Men eftersom han är ganska frysen av sig när kvicksilvret kryper nedåt trots täcken så är jag tveksam. Någon som har erfarenhet av lösdrift ocvh fullblod?
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

om han har svår att andas när du rider honom i (form) så skulle ja prova setta ett rör vid käken så luft vägarna e fria de kanske e vär ett försök :banana:
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

JAg förstod nog inte riktigt den sista kommentaren... Hans andnings/hostproblem startar då han blir uppspelt eller joggas igång, det behövs alltså inte till ordentlig träning för att han skall reagera.
 
Sv: Envis hosta - sällskapshäst eller avlivning?

Jag hade mitt gamla fullblod ute på lösdrift. Fri tillgång på hösilage. Sen hade hon täcke med. Om det var väldigt dåligt väder eller jättekallt så ville hon in vilket hon fick. Tror inte att man bara kan lämna ett fullblod på lösdrift utan man måste ha ordentlig koll. Min var också ganska frusen av sig men det gick bra om det inte var extremväder.
Jag skulle aldrig sälja en så gammal häst som inte är frisk. Har sett så mycket som får en att må dåligt. Många verkar skita i hästar de fått billigt. Kör så länge det går bara... Nej, Ta bort din häst om du inte kan ha den kvar eller låna ut den till nån du litar på. Det låter oftast så bra när folk kommer och tittar men stämmer inte alls med verkligheten sedan...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp