Envis gammal häst

maoulina

Trådstartare
Nu är det så att där min medryttarhäst står, där går en annan häst, ett 27 årigt halvblodssto som jag brukar rida eller köra ibland för att hon inte ska bli så stel. för det första så är hon så j*vla hård i munnen så det är helt sjukt. hon lyssnar varken på skänkel eller i munnen, och jag vill verkligen inte sitta och dra i henne, men hon är så jäkla pigg så det är ett måste för att hon inte ska skena iväg. provat olika bett, starka som svaga. men hon blir bara mer hård i munnen. iof rider småungar på henne ibland som drar sönder munnen på henne och vi tror att det är därför hon är så hård. men vad har ni för tips vi/jag kan göra?

för det andra är hon lite kärringaktiv av sig. speciellt när man ska kratsa hovarna. höger bak och vänster framhov går bra, men hon vägrar att lyfta dom andra två. det går verkligen inte hur man än försöker putta på henne. kanske svårt att lära en gammal hund sitta, men det måste väl gå att få henne att ändra sig fast hon är så gammal?

Sv: Envis gammal häst

Är hästen genomgången frisk och sund? Vid 27 års ålder är det inte ovanligt att det tillstöter stelhet och krämpor som tar sig olika uttryck. Tvivlar på att hästen är hård i munnen p.g.a. ungar som drar...mer troligt då att den har nåt i kroppen som behöver jobbas på. Hur ser munstatusen ut t.ex.?

Så min rekommendation är att se till att hästen blir genomsökt av veterinär samt att en ET/Kiro/Fys/Massör jobbar på den lite om det inte föreligger ett medicinskt problem som endast veterinär kan lösa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 665
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar