Entömms bett??

D

Duff

Nån som vet hur och varför använder man entömms bett? Hitta en bild på börjes under travutrustning, huvudlag/bett...

Sv: Entömms bett??

Duff skrev:
Nån som vet hur och varför använder man entömms bett? Hitta en bild på börjes under travutrustning, huvudlag/bett...
Eftersom man inte får ha hävstångseffekt annat än i munnens längdriktning är detta ett bett man blir "starkare" och får mer kontroll med. Man sätter tömmen i de yttre ringarna...

Däremot är det sällan jag sett dem användas som just entömsbett, eftersom de hjälper föga på entömda hästar, utan snarare drar munnen snett och gör det hela värre... :crazy:

Humelibumlan skrev:
Va? Vinner man mer pengar om man har entömsbett? :eek:
*Humlan beställer 3 på en gång!*

Ledsen de är redan slut, vi beställde alla som fanns härom dagen! Nu ska här tjänas pengar!!

Snurrfian skrev:
Ledsen de är redan slut, vi beställde alla som fanns härom dagen! Nu ska här tjänas pengar!!
Näääää, fasiken! :mad:
Jag som trodde vinsten var klar på söndag om jag bara fick ett en-tömsbett! :devil: :mad: :smirk:

använde entömms bett på min ponny förut och hon fungerade superbra på de. jag använde de mest för att hon är så grymt stark och använder hela nacken( hingstnacke nästan) till att dra iväg när hon galopperade. Men jag tycker de e alldeles för tjockt och har köpt ett nytt bett som är smalare och som ligger bättre i munnen på henne.

Vi använder de på starka hästar eller väldigt känsliga hästar. Vårat 5 åriga sto är väldigt känslig i munnen och vi kan inte köra henne på vanligt tvådelat för hon blir tokig och slänger med huvudet som en galning. så vi har entömsbett på henne och hon är underbar att både köra och rida.

finns både för och nackdelar med bettet men jag tycker fördelarna väger tyngre(för våra hästar i alla fall)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
974
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 629
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka