Enskilt vatten och avlopp

dressyrtjejen

Trådstartare
Nu i gårdsletandet ser jag att många gårdar har enskilt vatten och/ eller avlopp.

Vad innebär detta rent "praktiskt"?

Medför det någon form av mer-arbete eller merkostnader i förhållande till kommunalt dito (under förutsättning att allt fungerar som det ska)?

Skulle ni undvika att köpa en hästgård (2-3 hästar) pga enskilt vatten eller dito avlopp. Varför?

Sv: Enskilt vatten och avlopp

Att ha enskilt vatten är ju gratis. Kommunalt vatten kostar pengar. ;) Men det man ska tänka på är ju hur djup brunnen är, har den sinat någon gång? Vattenkvaliteten kan vara bra att kolla upp också.
Är rör osv i bra skick och fungerar pumpen bra?

Enskilt avlopp kostar ju så tillvida att man har slamtömning en eller ett par gånger om året. Kolla upp så att det är 3-kammarbrunn!

Att vi haft enskilt vatten är inget jag reflekterat över dagligdags, det är ju bara så.

förutsatt att man har bra vattenkvalité och nog med flöde genom brunnen så skall det inte vara något att bekymra sig över.. därmed inte sagt att det blir billigare än kommunalt vatten och avlopp.. du har en pump som kostar ett par tusenlappar i inköp likväl som i drift.. kommunalt vatten och avlopp är smidigast hursom.

Vad det kostar vet jag inte då det inte är jag som står för de kostnaderna (hyr) men jag vet att vi måste vara försiktiga med vattnet på så sätt att man kanske inte sätter på vattenspridaren för att vattna gräsmattan. Man vill inte riskera att det skulle ta slut :crazy:

Vilken typ av enskilt avlopp det är på gården är mycket viktigt att kolla upp. Det ska minst finnas en trekammarbrunn och ett efterföljande reningssteg (infiltration/markbädd/minireningsverk). Finns det inte är avloppet antagligen olagligt enligt nyare bestämmelser och ska bytas ut. Ett nytt avlopp kostar 50 000 och uppåt. Du kan ringa till kommunen för att få reda på vilken typ av avlopp som finns på fastigheten om säljaren inte vet. Det är även viktigt att veta hur gammalt avloppet är. Infiltrationer håller ca 15 år innan de måste göras om. Markbäddssand måste bytas efter 5-10 år beroende på avloppstyp. minireningsverk måste hållas efter med påfyllning av kemikalier och kontroll av flytslam och liknande.

Vad gäller eget vatten bör man åtminstone göra en vattenanalys på brunnen samt kolla upp om den är grävd eller borrad. Sen beror det lite på vad kommunen har för bestämmelser. Ligger fastigheten i ett område med vattenbrist kan det finnas restriktioner på installation av vattentoalett och liknande.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka