Enskild vårdnad och dödsfall?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mia_R

Trådstartare
Hur fungerar det egentligen? Om en förälder som har enskild vårdnad skulle dö, får den andre föräldern vårdnaden då eller kan ex.vis ett syskon få den istället?

Anledningen till att jag undrar är att min syster som misshandlats i många år står som enskild vårdnadshavare till sina barn. Spermadonatorn, hennes fd sambo, har alkoholproblem, bor i husvagn och reser mkt i jobbet samt har varit anmäld för misshandel även av andra. Han har inte träffat ungarna på över ett år nu trots att syrran ringt flera gånger och erbjudit honom att få träffa dem, men inte ens när han är så nära som bara några km från dem är han intresserad. Hon har nu tröttnat på att vara den som försöker få till någon sorts kontakt mellan dem. För barnens skull tror jag det är bättre att de slipper honom för gott med tanke på hur dåligt den äldste mått pga av sin sk far. :devil:

Nu kom den hemska tanken upp, om något händer henne riskerar barnen att trots allt ändå hamna hos honom som närmast anhörig, eller kan någon av hennes släktingar efter prövning bedömas som lämpligare, eller kan de rent av omplaceras hos helt främmande människor?! :eek:

Tillägg: Syrran har inte tilldömts vårdnaden utan han har själv avsagt sig den och skrivit under papperna... :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Enskild vårdnad och dödsfall?

jag funderar på precis samma sak, fast i en lite annorlunda situation.. jag har en 12år yngre halvsyster, som mamma har ensam vårdnad om..kan jag få vårdnaden om syrran om det skulle hända mamma något?
syrrans pappa är inte direkt guds bästa barn... :smirk:

Ja, visst är det skrämmande att en förälder ska kunna mörda den andra och ändå inte förlora vårdnaden per automatik. :mad: Låter dock lite tryggare att den andre föräldern inte per automatik får vårdnaden om den enskilde vårdnadshavaren skulle avlida. :crazy:

Men om han själv avskrivit sig vårdnaden borde det ju gå till annan lämplig släkting så som förälder eller syskon :confused:

Fast han är ju ändå närmast anhörig genom blodsband, så det blir nog en prövning även av honom om mamman dör?

Jo, det är klart...borde in Görel ha koll på sånt??

*ropar* Görel!

har man en bra kontakt med barnet och kanske delar lite vardag med så borde du väl ha större chans än fadern som avskrivit sig allt ansvar.

Vet en tjej vars storasyster dog vid förlossningen av sin yngste son - lillasyster (myndig)flyttade dit och tog hand om de 3 barnen då barnafadern var minst sagt okunnig (totalt borta i sitt eget hem), fadern orkade inte alls ta tag i relatonen till yngsta barnet och när lillasystern fick eget hem så flyttade minstingen med - nu har hon adopterat honom.....

Görel kan detta bättre,

men vid dödsfall om man har enskild vårdnad så görs en utredning på vem som ska överta vårdnaden, den tillfaller inte automatiskt på den andra föräldern.

Görel, ho ho.

Men ni vet ju redan allihopa ;)

Om en förälder som har enskild vårdnad avlider innan barnet blir myndigt tillfaller inte vårdnaden automatiskt den andra föräldern. Kommunen tillsätter en god man till barnet medan frågan om vem som ska bli ny vårdnadshavare utreds. Givetvis tittar man i den utredningen om den andre föräldern kan/vill/är lämplig att bli vårdnadshavare. Man ser också över ifall det finns någon annan i barnets nätverk som kan/vill/är lämplig att vara vårdnadshavare, samt tar hänsyn till den avlidne vårdnadshavarens eventuella önskningar. Därefter fattar tingsrätten beslut om vem som skall bli den nya vårdnadshavaren.

Är föräldrarna däremot gifta vid ena förälderns dödsfall, som t ex när en förälder mördar den andra föräldern, så finns det ingen lag som reglerar att man kan ta ifrån den överlevande föräldern vårdnaden.

Vill gärna dela med mig av den här historien, trots att den ligger många år tillbaka i tiden...

Mina barns far,min sambo i 9 år tog sitt eget liv då barnen var 5 och 2 år. Han och hans släkt tillhörde pingströrelsen, och enligt deras tro så har bara Gud rätt att ända ett liv, ett självmord är helt oaccepterat... alltså blev det mitt fel, jag som drivit honom dit,mkt pga jag inte lämnade svenska kyrkan och gick med i deras samfund.

givetvis så sökte hans bror m familj vårdnaden om våra barn. de såg oxå till att begravningen hade civila poliser utplacerade bland gästerna :cry:, jag blev hotad,förföljd mm. Mitt i min egen sorg skulle jag orka slåss för mina barn!!!

Tack och lov för en bra socialassistent som skyndade på alla ärenden, och när vårdnadsutredningen var klar, ordnade så jag fick skyddad identitet, skaffade ett boende åt mig och barnen i halland... :bow:

Allt detta elände trots att jag alltid skött mina barn bra, det fanns absolut ingenting som visade på att jag INTE skulle kunna ta hand om barnen själv... :cry:

Efter detta har pappans släkt tagit helt avstånd från mig, och barnen... så tyvärr så har de ingen kontakt alls med faderns släkt...

ancan skrev:
Efter detta har pappans släkt tagit helt avstånd från mig, och barnen... så tyvärr så har de ingen kontakt alls med faderns släkt...

Jag skulle nog tycka "tack och lov så har de ingen kontakt".... om jag vore du....

Men för mina barn så hade det varit bra att få ha kvar en "bit" av sin pappa, någon som kunde berätta för ddom hur han var som barn mm...

Jag kan inte förstå hur deras hat mot mig kunde få dom att avstå från det enda som finns kvar efter deras älskade lillebror... :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 564
Senast: nyttnick
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 800
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter