Enskild hage vid fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare edvard
  • Startdatum Startdatum
E

edvard

Två av mina ston ska föla samtidigt (15 och 17 maj) gissa om jag kommer att vara nervös. Det är mina första föl. Ska de gå i varsin hage när dom ska föla eller kan de gå ihop. Har två hästar till men de får gå någon annanstans. När kan man flytta ihop dom. Tilläggas bör kanske att det handlar om islänningar.

Visst kan du ha dem tillsammans.. under övervakning även efteråt givetvis ifall att den som inte fölat vill 'sno' den nyfödda, sånt inträffar ibland och då kan det bli en riktig cirkus med en ledsen/el. arg mamma samt kanske skadade hästar!

Jag har själv två som ska (?) föla med en dags mellanrum och de får gå i samma hage, den ena är 1:a-gångare och den andre får sitt andra föl.. men stona har växt upp tillsammans från fölstadiet (mina uppf.), givetvis ingen garanti för att de går bra ihop vid fölningarna.. det visar sig :)

Sedan brukar jag vänta ca en vecka.. innan ihopsläpp med övriga hästar, ingen gyllene regel precis.. men jag gör så!

En bekant hade två ston ihop förra året dom var mor och dotter, dottern skulle föla men morsan var tom. När dottern fölade snodde morsan fölet och det var stört omöjligt att få dottern att ta fölet sedan. Dom fick föda upp det på ersättning. Inte så smart kanske. :confused:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka