Ensiolage och Clostridium Perfringens

Netika

Trådstartare
Kort fråga:_
Kan Clostridium Perfringens växa till i ensilage? Kan hästar få i sig bakterien via dåligt ensilage?

Sv: Ensiolage och Clostridium Perfringens

Dåligt ensilage ska man aldrig fodra med. Luktar en bal konstigt eller innehåller mögel ska HELA balen slägas.

Fast nu var det ju inte det frågan gällde, utan mer specifikt Clostridium Perfringens.

Vad jag har kunnat läsa mig till behöver Clostridium Perfringens samma förutsättningar för tillväxt som Clostridium Botulinum. Vilket ju borde ge samma risk för tillväxt i ensilage (jordbakterie, syrefattig miljö etc).

HelenaHandberg kanske kan bistå oss i frågan?

I ett bra ensilerat foder är det för surt för att perfringens eller deras clostridiesläktingar ska kunna växa till så mkt att de blir sjukdomsalstrande. I ett ensilage som närmar sig 6 eller mer i pH kan det finnas en risk särskilt om det har låg ts. Annars finns perfringens här och där i vår miljö.

En del hästar härbärgerar cl perf i sin tarm men de snälla bakterierna där håller tillbaka deras tillväxt. Om man ger för stora doser proteinkoncentrat kan cl perfringens växa till och ge svår diarré. Så halvtaskigt ensilage+stora doser proteinkoncentrat kan vara en särskilt dålig kombination. HH

Cl. perfringens kan alltså tillväxa i tarmen till sådana mängder att den tillverkar skadliga/dödliga halter av toxiner utan att hästen direkt fått i sig dem via fodret? Och vilka foder hamnar under proteinkoncentrat?

Tack :bow:

Svar ja. Fast ngn gång måste ju hästen fått in den i tarmen,från marken t ex eller i liten mgd från ngt foder. Men sen kan den bo där utan att ge besvär förrän betingelserna i tarmen ändras.

Den i cl perf utlöst diarré avlidna travhästen Baron von Gruff blev odödlig gm att ge namn till den sjukdomen.

Det vanligaste lättlösliga proteinet är väl i soja mjöl, andra ärtmjöl, troligen är också linfrökakans protein lättlösligt men jag har aldrig lyckats se någon undersökning på det.

Protein inbakat i fibrer, som i grovfoder, smälts så sakta upp så sakta så där torde risken vara ytterst minimal även med det starkaste hö. Fibrerna som medföljer gör ju också de snälla bakterierna stortrivs och växer till.HH

Tack för tydligt svar!!

Jag såg ochså "den andra" tråden och det var därför frågan kom upp. I mitt stall äter alla hästar ensilage från storbal och alla hästar har diaree, mer eller mindre. Någon häst har börjat tappa i hull. Flera balar från partiet har fått kasseras pga av synligt mögel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter