Ensilaget i år?

B

blissare

Här i göteborg har det regnat mkt så det har inte blivit så mkt slaget än,stallets vallar är inte slagna än...vad jag undrar är behöver ensilage "lagras" nått innan man fodrar med det?Som det är nu så börjar ju hagarna ta slut så stödfodring kommer snart på tal...Vad tror ni,funkar det att fodra "direkt" från nyplastat ensilage?

Sv: Ensilaget i år?

Ensilage blir inte ensilage förrän det har legat och "ensilerat" ett tag.
Det måste alltså hända något innanför plasten, annars är det bara inplastat gräs.

Vet inte om det är direkt skadligt att fodra med det direkt, men har för mig att det är någon poäng med att det lagras syretätt...

Sv: Ensilaget i år?

Det är inte skadligt att fodra innan ensileringen är "klar". Problemet är hållbarheten på fodret.

David

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 784
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka