ensilage..

Vita_N_6520

Trådstartare
När det är sånna där vita pricka i ensilaget, kan man ge hästen det ändå?
Jag brukar alltid slänga bort det, eftersom jag inte tycker det är så fräscht att ge till hästarna, men jag vet att de flesta andra i mitt stall anser att man kan ge det, för att det inte är farligt för hästen.

Vad säger ni?
Kan man ge det?
Kom gärna med nån bra motivering till att man inte ska ge det, så jag kan säga det till dom i stallet, för jag vill inte att mina hästar ska äta det :p

Sv: ensilage..

Vilken bra länk, den sidan har jag inte sett förut! Tack för tipset!

Vilken bra sida!:idea: Den hade jag behövt förra veckan då jag kasserade en bal, troligen helt i onödan...:angel:

Jag har fått höra att det är socker kristaller:crazy:
Men i alla fall så när jag köpte Horse Hage för några månader sen så sa dom till mej att om där var vita prickar så var det inte farligt. Tänkte dock inte på att fråga varför:angel:

Vita prickar är jäst. Gnugga dem mellan fingrarna, det blir strävt och lukten påminner om bakjäst.

Jästen i sig är inte farlig, är det stora partier i balen - ta bort och släng. Generellt KAN det tyda på att något gått fel efter att balen plastats, var uppmärksam på andra förändringar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka